Inlägg från: MorMaria81 |Visa alla inlägg
  • MorMaria81

Första barnet, i Göteborg?

Jag vill också gärna fika nästa vecka, kan alla dagar utom onsdag. Sen undrar jag om vi kanske kan variera oss lite och ta ett café lite närmre centrum någon av gångerna? Jag åker gärna en bit men åker gärna kortare någon gång ibland. Det tar dryga halvtimmen för mig att ta mig till slottskogen nämligen. Det kanske blir krångligt för er som har så nära?

• MorMaria81

Björnis o kiaa: det är verkligen berg o dal bana!! Man tänker när det varit bra i två- tre dagar att nu börjar vi få lite rutiner men inte då... Då blir det helt upp och ner med skrik och ingen sömn och ont i magen.
    Jag försöker att ta en dag i taget och inte ha någon press på mig att hitta på en massa.

Ronja är snart 7 v och hon är mer och mer med och kan sitta längre stunder i baby sittern. Men fortfarande vill hon bli buren största delen av dygnet vilket börjar kännas i ryggen. Vi tränar på att hon ska ligga själv men hon skriker sig illröd och är helt svettig och är helt bestämd på att inte vilja det.. Tror hon har ärvt tempramentet av sin mamma :o)
    Ska vi kanske fika på glädjebubblan på tisdag?

• MorMaria81

Jag kan tyvärr inte måndagen men tisd o torsd kan jag. Jag tycker att det är en jättebra ide att prova olika fik!

Imorgon ska vi till doktorn. Det är en vanlig kontroll så vi får se hur lilla Ronja sköter sig. Ska bli kul o se om hon växt något också. Det var tre veckor sedan sist så antagligen.. =o) Förra gången gick viktkurvan rätt upp, då hade hon gått upp 500 g på 2 veckor. Hon äter kan man säga..

• MorMaria81

Det verkar som de flesta kan måndag utom jag. Ta ni fikan på må så kan jag hänga på nästa gång.
    Idag har vi varit hos läkaren, allt var bra och hon skötte sig fint. Det känns skönt..
    Vet ni när man kan börja på babysim? Är det någon speciell ålder?

• MorMaria81

Bjornis: Ronja skrek väldigt mkt i början. vi har kört med både minifom och sempers magdroppar sedan hon var ca 2 v och vi tycker att det hjälper. Hon fiser och bajsar bra och vi tycker att skriken blivit lite mindre. Vi har märkt nu runt 8 v att bajset ändrat konsistens och blivit lite tjockare. :-S Tror att magen börjat ordna sig lite. Hon har haft vattnigt bajs till och från sedan hon föddes.
    Vet inte hur länge man ska ta dropparna, man kan ju inte hålla på med det där i all evighet.
    Oj oj nu blev lite mycket bajs snack kanske.. :o)
    Ronja har en period på några timmar varje dag som hon gnäller mkt, sover till o från och inte är nöjd men jag antar att det är lite så. Det är så svårt att veta om det är magen eller något annat.

Nästa vecka är min familj på besök men jag följer gärna med på fika om vi inte planerat in ngt speciellt. Var glädjebubblan bra?

• MorMaria81

Åh jag längtar tills vi kan gå på babysim också. Det låter så mysigt! Tror vi ska försöka oss på en kurs i april. Jag kan i nuläget fika den 1/3. Jag längtar redan, det var ju så länge sedan för mig nu.
    I två nätter har Ronja sovit 8 timmar utan att amma. Jag har sovit som en stock och inte märkt det. Är det så att man ska väcka henne tror ni om hon inte säger till själv? Hon äter liksom "upp sig" på kvällen. Hon äter som en tok fram till ca 22.30 och sedan slocknar hon efter ganska mycket gnäll. Hon är också vaken ( inte så nöjd) väldigt lång period på kvällen.

• MorMaria81

Det var verkligen bra tips. Tror att det kan vara så att hon äter mest av den första tunna mjölken under dagen och då blir hon orolig fram mot kvällen. Ska prova att pumpa ur lite innan amning.
    Idag ska vi till familjerätten och skriva under papper eftersom vi inte är gifta måste vi bevisa att pappan är pappan..
    Ha en fin dag allesammans!!

• MorMaria81

Nu har vi varit hos BVC igen. Sköterskan tyckte inte jag behövde väcka henne på natten eftersom hon går upp så bra i vikt. Nästa gång vi ska dit blir det vaccination.
    Hon är nu 58 lång och väger 5300 g. Växer så det knakar.
    Vi har anmält oss till babysim som startar i april. Vi valde aquabarn i Partille för det ligger bra till med bilen från gamlestan. Får se om det finns någon plats. Vet ni hur det är med tiden. Det står att det är mellan 16.30-18.30 men man badar väl bara ca en halv timme med babyn?
    Ha det gott!

• MorMaria81

Björnis: hoppas att han kryar på sig snart! Jobbigt med snor, Ronja är lite snorig på morgnarna men det brukar bli bättre när hon vaknat till lite. Jag var också i valet o kvalet med skidorna.. :) det får bli nästa gång i stället.

• MorMaria81

Ja, tack för en trevlig fika!
    Ronja blev mer förkyld när vi kom hem så jag hoppas verkligen inte hon smittat ner någon av er. Vi kämpar på med nässug och koksalt.
    Jag kan i början av veckan och tar gärna en promenad i samband med fikan. Låter som en toppen ide.
    Ha det gott allesamman!

• MorMaria81

Jag är bortrest denna veckan. Men hänger såå gärna med nästa gång.
    Vad händer med vädret egentligen? Trodde det skulle bli vår nu. Är verkligen sugen på att kunna gå promenader i solen med vagnen. Snart kanske vi tom kan sitta ute. Längtar...
    Nu blir det melodifestival hos svärföräldrarna. Ha en fin helg allesammans!!

• MorMaria81

Jag kommer tyvärr inte, vi är lite sjuka här. Hoppas ni får det mysigt så hänger jag med nästa gång.
    Kram

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?