Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Första barnet, i Göteborg?

Lillebäcks mamma skrev 2010-12-26 20:10:40 följande:
    Oj, förstår om det går långsamt! Tycker det redan har saktat ner ganska rejält Tungan ute Dagarna känns mycket längre! Och då har jag ändå sambon hemma nu, så man slipper vänta ensam Glad

Har du bestämt dig för Östra eller Mölndal?
    Har du också sambon hemma? Min har jullov (tack gode gud för lärare). Blir östra för jag har nu ett bmi över 35 och då ska man tydligen föda på östra. Så jag slipper välja. Fast det hade kvittat iofs. Hört bra om båda! Själv?  
  • Bjornis
    Tarda skrev 2010-12-26 21:48:17 följande:
    Jag ringde faktiskt för att kolla upp det där med BMI över 35 och det de går på är din inskrivningsvikt på MVC, så ligger man under 35 då men går upp under graviditeten ska det inte vara något problem att föda på Mölndal, om man nu vill det. Jag pratade med koordinatorn för Östra och Mölndal som är den man ringer för att bli dirigerad rätt om det är fullt på något ställe så hon borde ju veta. När jag frågade varför de vill att "tjockisar" föder på specialförlossningen så sa hon att det berodde på att vid ett ev KS så har de operationsbord som tål höga vikter, plus att det är besvärligare att skära genom alla lager fett och då vill de vara förberedda med personal som är vana. När jag frågade vilka vikter vi pratade om sa hon ja från 130 kg, då pustade jag ut, tror inte jag hinner gå upp SÅ mycket på 6 veckor ;)

Härligt att det verkar satt igång så smått för er, ser fram emot vidare rapporter Flört
    AH! Bra. Jag kan då alltså också åka till mölndal! Ja, det känns lite skumt att man ska klassas som så stor att man inte ska få plats på bordet?! Jaja, nu ska jag öva lite dykteknik för mina sammandragningar ömmar lite.
  • Bjornis
    Tarda skrev 2010-12-26 21:59:29 följande:
    Mm jag tyckte också det kändes lite underligt när jag hörde det första gången, nog för att jag är stor, men inte SÅ stor att jag krossar normala operationsbord. Å andra sidan undrar jag hur de räknar om man startar på ett bmi på 34 och sen går upp 35 kg under graviditeten? Förresten, var det din BM som sa att du var tvungen att föda på Östras spec.?

Lycka till med dyket, och glöm inte den magiska punkten bakom foten som Cayenne visade.
    Eller jag ska ju inte föda på östras spec. Hon sa bara att jag skulle säga att jag är över bmi 35 nu så jag får komma till östra överlag... 
    Ska bli intressant.

Lillebäck: Jag mår ju också bra. Har gjort hela grav. Haft sura uppstötningar dock men annars har jag nästan mått bättre än ogravid. Hehe. Men nu så har jag iaf fått nåt som verkar verkligt. Bara hoppas att knodden vill titta ut snart då!  
  • Bjornis

Jupp, så kom han inatt. Med kejsarsnitt efter många långa timmars värkarbete! Bajs i fostervattnet, värkstimulerande och en eda som inte funkade så bra är tyvärr facit från min förlossning. lillebäck: Kan säga att dyktekniken gick så där även om det räddade mig när det var som värst. Mattias fick vara en grym coach där.
    Men värkstimulerande är ju så lömskt. Hade inte en paus i värkarna mellan 7-10 cm. Vilket var ca 5 timmar. till slut gick knoddens hjärtljud upp (arg bebis) och låg på över 200 i flera minuter och då gav sig bm och jag grät av utmattning. Hon stängde av värkstimulerande droppet och ringde läkaren som konstaterade att vi får göra snitt. Bebisens huvud ville inte sjunka ner och är de plockade ut honom så såg de varför: han låg med huvudet fel för att komma ut plus att det värkstimulerande droppet gjort min livmoder HELT slut!
    Kejsarsnittet var en positiv upplevelse och även om jag så klart har ont i dag så var det fantastiskt människor som hjälpte oss.

Jo, utöver detta fick jag feber under förlossningen också och fick behandlas med antibotika. Jag var lite trött  mot slutet ja. Men 22 timmar efter vattenavgången var han ute och vi är så lyckliga! 4065 gram och 53 cm lång. Inget namn än...

• Bjornis

Tack hörrni! Och ungefär nu har jag börjat fundera på när barn nummer två ska produceras! Haha, så ni inser att inte ens min förlossning fått mig avskräckt för det man får är sååååå ljuvligt! 

Ja, nu närmar det sig förlossning för många av er! Woho!
    Imorn åkr vi hem så vi hinner nog inte träffa nån av er!?

• Bjornis

mina: ska du på efterkontroll? var? p.g.a snittet? till mig sa de om att 6-8 v efter ska jag till bm på mvc för koll. är det den kollen du ska på? känns helt sjukt eg att man inte kollas mer?

• Bjornis
    Kiaa skrev 2011-01-06 22:11:46 följande:
    Hejsan hallå i tråden,
    I tisdags kväll klockan 19:16 kom vår lilla flicka. Hon vägde 3665g och var 53 cm lång. Huvudet var 36 cm.

Vi var på MVC i måndags där de konstaterade att mitt blodtryck var alldeles för högt (160/100) och mitt HB alldeles för lågt (103) så de skickade vidare mig till Östra för provtagningar. Där konstaterades havandeskapsförgiftning, och eftersom jag redan var öppen två centimeter (och var i vecka 40+4) bestämdes att jag skulle komma in till förlossningen följande morgon för igångsättning (för att inte riskera att havandeskapsförgiftningen spred sig mer än nödvändigt). Läkaren gjorde också en hinnsvepning på mig.

Klockan tjugo över tre på natten vaknade jag av att värkarna hade börjat. Tjugo över fem väckte jag Jonas för att meddela att vi nog inte skulle vänta till igångsättningen klockan åtta innan vi åkte in. Strax efter sju var vi på plats på förlossningen då hade jag riktigt jäkla ont men fortfarande typ 4 minuter mellan värkarna. När BM tjugo i nio gjorde första kontrollen på hur öppen jag var fick hon en smärre chock - jag var redan 8 cm öppen. Då fick jag lustgasen (tack så mycket) och dom antog att bebisen skulle vara ute inom några timmar. Tji fick dom. Efter det stod det helt stilla. Jag hade riktigt smärtfulla värkar och ingenting hände. När klockan var halv ett var jag helt färdig, och trots min skräck för EDA bestämde vi att jag blev tvungen att ha den för att orka fortsätta. Då visade det sig att eftersom jag hade havandeskapsförgiftning var det inte så enkelt - först måste vi ta nya blodprover som skulle analyseras och godkännas innan narkosläkare fick komma och sätta EDA. Det var verkligen ingen rolig väntan! Men halv två hade jag i allafall fått EDA och jag kunde äntligen vila. De tog då hål på fosterhinnan, konstaterade att jag fortfarande var öppen 8 cm och att bebisen låg med huvudet tittandes uppåt istället för neråt, och att det var därför jag inte lyckades öppna mig mera. De satte då in värkstimulerande dropp, och under tiden vi väntade på att det skulle börja verka lyckades jag få i mig lite mat. Vid fyra-tiden stod jg fortfarande stilla på 8 cm och jag började misströsta och var nästan säker på att det hela skulle sluta med kejsarsnitt. Då kände jag hur trycket bakåt började öka. Halv fem började krystvärkarna ta fart och droppet skruvades upp ännu mera. Jag bad vid ett flertal tillfällen att dom skulle ta bort droppet så jag skulle få vila, för krystvärkarna kom så tätt och gjorde verkligen skitont, men tydligen fortsatte de att skruva upp det tills jag till slut låg på 120 (?). Knappt 3 timmar senare var hon äntligen ute.

Så ugf 16 timmar från start till mål - och nu är vår guldklimp äntligen här och vi kom hem från BB för några timmar sen. Dags att krypa till säng och se om vi får mer sömn inatt än vad vi fått de två senaste nätterna.
    GRATTIS till tjejen Kiaa. En lång en fick ni med! Och en som låg som våran. Att de körde på med värkstimulerande? AJ. Mitt värkstimulerande var uppe i 140 när det stängdes av. Aldrig mer säger jag.
    Men va coolt att du var öppen 8 cm när du kom in!!
  • Bjornis
    SL79 skrev 2011-01-17 13:53:39 följande:
    Grattis Jossan, Lillebäck och Lycklig2010!

Jag följer gärna med och fikar. Min Ville är redan 12 veckor, tiden går så fort... Jag är fortfarande rädd för RS och influensa men annars så känns det helt ok att ge sig ut och fika och sånt. Jag har inte heller varit på Glädjebubblan men tror att det är ett bra ställe. Om vi blir några stycken så är det ju skönt att få plats med vagnarna och så är det skönt att vara på ett ställe där lite barnskrik accepteras. Vad sägs om måndag nästa vecka?

Vi har börjat på föräldragrupp och i februari börjar vi på babysim. Det ska bli jättekul.
    Låter bra med måndag. Det är makens första jobbdag så jag är ENSAM. Hu. Jag kan när som... 

Idag gick vi ner till BVC och satte oss i aminngsrummet och planen var att väga Sixten före och efter amning för att se hur mkt han får i sig. Han verkar nöjd efter amningen jämt utom på kvällarna (amningen innan "nattning"). Han kan äta från kl 19 till 22 med 5-10 min mellanrum typ och brösten känns som slappa påsar. Det finns nog lite mat i dem men jag kör ju amningsnapp och är tveksam om Sixten är tillräckligt stark för att få ur den mjölken... Iaf, vi gick runt på stan tills han höll på att vakna men det blev ändå som en väckning för honom på BVC så han åt rätt dåligt, somnade hela tiden. Haha. På 40 minuter hade han gått upp från 4350 till 4420. Alltså 70 ml borde han fått i sig (var en våg som bara vägde med två decimaler). Vilket kändes lite men vår BM som vi råkade på sa att det var helt OK och det var som sagt en kass amning. Han åt igen när vi kom hem efter 45 minuter och lätt att han fick i sig lika mkt. Det var skönt för mig att få en känsla för hur mkt han får i sig. 
    Är fortf osäker på kvällsmaten dock. I två dar nu har vi gett runt 50 ml ersättning i nappflaska efter badet (som han älskar och blir trött av). Det känns inte bra för magen verkar bli lite trögare... 50 ml är ju inte mkt heller men han går mkt bättre i däck på ersättning plus att jag ju ammat och ammat....
  • Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-01-17 16:35:27 följande
    Vi har precis samma "bekymmer" Inez blir inte riktigt mätt på kvällarna. Hon äter i flera timmar i sträck men är ändå gnällig så vi ger ersättning mellan 50 och 120 ml. Jag tycker att det fungerar bra med ersättning och det har inte påverkat amningen
    Å, va skönt att höra att fler har det så här. Sixten nöjer sig oftast med typ 60 ml sen är han VÄCK. Vad ger ni? Baby semp, Nan? Jag tycker han blivit lite argare när han ska bajsa nämligen och tycker inte 60 ml NAN ska ge förstoppning? Eller han är iofs inte förstoppad för det som kommer ut är fortf gul keso som det ska va... Men han verkar lite fisigare iaf. Vi ger honom semper magdroppar. Kanske är det som gör honom mer bubblig? Skumt för det ska ju va BRA? Haha. Detta gissel man hade ju vilja att han bara sa till en om han hade ont, var, om jag kan göra nåt åt det eller om han vill äta mer?
  • Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-17 21:12:11 följande:
    Grattis Lycklig 2010! Bra jobbat, vilken sötnos!

Jag funderar också på om Ronja inte blir nöjd för mellan 21-02 är hon väldigt skrikig och vill bara amma hela tiden men när hon väl ammar så suger hon en liten stund och sen somnar hon eller börjar vifta med armar och ben. Vet inte om har ont i magen och inte vet om det är hunger eller knip. Har hört att de kan förväxla det. Men hur vet man om man har nog och hur mycket man får ut? Kan man pumpa ur och se hur mycket det kommer eller hur fungerar det hela?

Jag träffas gärna på en fika på måndag om natten har varit ok och om allt känns ok.
    Ibland blir det lite kaos och då orkar jag inte ta mig ut riktigt..
    Ja, ang måndag så får det ju bli om natten varit OK.

Just den där kvällsoroligheten verkar va sjukt vanlig. Sixten gör ju samma. Här varierar det lite i tid men nån gång från kl 18 och fram till 24 brukar han ha en längre vakenperiod (kanske 4-5 timmar) då han bara småslumrar ibland (speciellt när han ammas) och sen vaknar han till och spritter liksom och bara stirrar eller skriker till och vill amma. Då har vi gett nappen men det är inte heller bra för då håller han sig själv vaken av sugandet. Haha.

Ang att pumpa och se hur mkt det kommer så funkar inte det alls för mig. Pumpar jag på ett fullt bröst så kommer det kanske 20-30 ml. Och idag ammade jag 40 gram (antar också ml) från ett "slappt" bröst. Pumpen är så sjukt mkt mindre effektiv än ungen! Bättre att amma och sen väga. På vårt bvc står en våg i amningsrummet. Det blev liksom en mysig utflykt också. Egentligen var det nog mest för min "känsla" av hur mkt han får i sig för som bm sa till oss när vi sa att 70 gram/ml kanske inte räcker per måltid och hon sa att han äter antagligen olika mkt olika ggr så eg säger det inget men det sa iaf mig att även om jag tror att han kanske inte får i sig så mkt så kommer det en del! Och du, går hon upp bra i vikt så är det lugnt! Sixten var ju lite trög med viktuppgången till sist ("bara" 150 gram på 1,5 v) så därför har jag nojat.
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?