Inlägg från: Erwanith |Visa alla inlägg
  • Erwanith

Första barnet, i Göteborg?

Det är för övrigt så att när man varit gravid ett tag så kan hormonnivåerna bli för stora för testen att registrera så då kan de visa negativt även om man är gravid.
    Jag tog ett test och litade på det. Men min man ville ändå göra ett "kontrolltest" dagen efter, så jag gjorde det. Ett plus är alltid ett plus om man har gjort rätt.

/C

• Erwanith

Jag tycker verkligen att folk får ta hur många test de vill, vill bara inte att någon ska bli helt förtvivlad när det åttonde råkar visa negativt. Det kan som sagt vara så enkelt att hormonnivåerna är för höga för stickan att registrera.

/C

• Erwanith

Jag tror att jag kan vara med på fikan (om man får vara med med magen Flört), men jag har bara schema fram till midsommar än så länge. Ska få det nya snart.
    Men jag preliminärbokarinmig så länge. :)

/C

• Erwanith
    cotton skrev 2010-06-05 10:27:55 följande:
    Välkommen alla nya tjejer! Gud så kul att vi börjar bli så många! Och ALLA är välkomna på fikan den 29:e! Och självklart blir det fler tillfällen... vi har ju en graviditet och sedan en mammaledighet att gå igenom ihop! 

Björnis, vad kul att du också ska till MVC Kungshöjd! Du får berätta här sen vad du tyckte om det?

Vet ni förresten om man får ett UL genom MVC runt vecka 10-11? Man måste väl inte vänta till vecka 18-20 eller?!?!

Jag ska på ett privat UL den 23 juni redan. (och skriva in mig på MVC Kungshöjd den 24:e). Blir mysiga dagar där före midsommar.
    Jag fick göra ett UL på min inskrivning i vecka 7+2 redan. Var inte beredd på att få göra det, men de ville göra det för att kolla vilken vecka jag var i. En liten 10.4 mm stor prick var det. :p

/C
  • Erwanith

Jag vet inte om det går att sluta oroa sig, faktiskt. Det är någonting som alltid kommer finnas. De säger att det blir bättre ju äldre barnet blir, men jag har hört att oron bara blir värre. :p Det hör till föräldraskapet helt enkelt.

Och på tal om törstighet som symptom; jag kunde dricka massa och framförallt runt vecka 15-18 blev jag helt sjukt törstig. Jag är en sån som dricker kanske någon liter om dagen, inte mer, (nu försöker jag dock få i mig lite mer eftersom det ska vara bra så) men då kunde jag inte sluta dricka. Hade kontraktsskrivning/öppet hus på jobbet och då bjöd de på små tetrapack med mer och jag drack säkert tio stycken på den timman jag satt där. :p

/C

• Erwanith

Jag hade mitt RUL vecka 18+2, så det är någonstans där. Det beror ju på lite vad de har för tider och så också, men senast i vecka 20 tror jag att man ska få göra det iaf.
    Du bor rätt "nära" mig då, Fialisan, jag bor i Mölndal åt Kållered till. ^.^

/C

• Erwanith
    Kiaa skrev 2010-06-08 22:25:00 följande:
    Nu har jag gogglat runt och läst hur mycket som helst om bubbelbad och graviditet och - hör och häpna - det råder delade meningar. Några sidor säger att det inte är nån fara alls. andra sidor att man absolut inte ska vistas i vatten som är över 38,9 grader innan vecka 7, och max 10 minuter efter vecka 7. Hmmm... Varför kan det aldrig finnas några entydiga svar?!!

Så planen är nu att ringa min BM imorgon och förklara läget för henne. Kolla vad hon säger om bubbelpool och kolla om hon har möjlighet att göra ett ultraljud. Om hon inte har det, ringa Mama Mia och kolla om jag kan boka in ett där. Så får vi se vart jag hamnar...
    Jag har visserligen inte bubbelbadat eller bastat, men jag duschar och badar alltid varmt. Antagligen lite för varmt för mina fötter är röda och jag behöver dricka när jag kommer ut (har gjort det de senaste 5-10 åren). Har inte fått mf än och nu är jag i v 28+4. Skulle nog undvikit bastun, men bubbelbad låter som himmelriket för min rygg just nu...
    Tycker att man måste försöka ta allt med en nypa salt. Jag har "sprungit runt" på nätet och letat efter info om hennafärg när man är gravid, men inte hittat något direkt. Men jag vet folk som färgat vanligt utan problem och henna är en naturligare färg än det så det känns inte skadligt. Plus att det är en engångsföreteelse.
    /C
  • Erwanith
    Annizzzen skrev 2010-06-10 10:23:03 följande:

Hej,

Vart lite frånvarande här ett tag också, kul med så mkt ny läsning
    Välkomna alla nya, kul att vi börjar bli en hel det nu.

Måste bara fråga er, jag har helt tappat matlusten och känner inte för att äta nåt alls längre. Inte ens saker som jag tidigare tyckte jätte mkt om. Nån mer som känner likadant?

Jag hade det precis likadant. Sen hade jag en period när jag var vrålhungrig hela tiden och åt massa. Nu verkar det ha "normaliserat" sig igen, men det pendlar verkligen upp och ner det där.

/C
  • Erwanith
    Fialisan skrev 2010-06-10 11:18:20 följande:
    Erwanith, du som har gått lite längre. Är det normalt att börja må illa igen senare under graviditeten?? Mådde väldigt illa fram tills vecka 12-13 men de gick över när jag ätit något.
    Nu på senare så har jag svårt att sova och börjat må väldigt illa, igår och idag främst. Trodde illamåendet försvann där i början ju =( Usch orkar inte med en sån period till, urk.
    Någon mer som har problem med fogarna? ja fick det redan i v 12, barnmorskan menade det att det bara var hormonellt, men hon fick allt ändra sig nu :P Går inte en dag utan att jag har ont, och på jobbet är det olidligt. men måste stå ut så man får lite pengar sen iaf...
    Jag har börjat må illa nu igen, framförallt tidiga mornar, så jag tror att det kan svänga väldigt det där med illamåendet. Vissa dagar runt v 20 kunde jag må jätteilla medan dagen efter inte känna någonting. Jag mådde väldigt illa i början av grav. men kräktes aldrig, har fortfarande inte gjort det, men bussfärder är fortfarande väldigt jobbiga.

/C
  • Erwanith
    Englastar skrev 2010-06-10 12:18:45 följande:
    hmmmm jag som också tänkte att det var en period och sen inget mer illamående Obestämd typiskt då kan man nog räkna med det senare också.... typiskt...
    Jag tror att det är individuellt, precis som om man mår illa i början eller inte och som alla andra symptom. Jag mår illa på morgonen, antagligen för att Skorpan har knökat upp sig och ligger och trycker på min magsäck. Men det är inte säkert att någon av er får det. Jag mår i varje fall inte illa hela dagarna, utan det är som sagt ett par timmar på morgonen och sen när jag rört lite på mig så försvinner det.

Vad jag däremot kan låta er se fram emot är en unge som ligger och trycker på blåsan och gärna sparkar på tarmarna så att magen blir kass och det känns som att man kissar på sig fast man precis varit på toaletten. ;) Men det hör till, har jag hört.

Var hemma hos vänner igår och fick låna ett foglossningsbälte, så nu ska jag testa det på jobbet idag och hoppas att det hjälper. Hade varit så skönt med lite avlastning så att det inte känns som att jag håller på att gå av på mitten om jag inte sätter mig ner efter halva arbetspasset...

/C
  • Erwanith

Tycker att det är tråkigt att ni som vill gå till Barnmorskegruppen in får komma in där, jag går själv där och tycker att det är toppen.
    Vet att när jag pratade med dem innan jul förra året (när jag hade fått mitt plus) så sa de att de hade en "kvot" med patienter som de fick ha under ett år (säg 100-200 pat.) och att den snabbt blev uppfylld.
    Det kan ju kanske vara så att under denna babyboom (som folk har berättat för mig att det är) så har de redan fyllt sin kvot... Jag hade "tur" och hade inskrivning i början av året så att jag blev en i deras kvot.

Finns säkert andra bra MVC!

Vi berättade för praktiskt taget alla i vecka 8, efter inskrivningen. På inskrivningen fick vi göra ett tidigt UL som visade att jag var i v 7+2 och att allt såg bra ut. Vi hade inte berättat för någon att vi försökte eller någonting, men vi resonerade som så att om vi inte berättade och sen fick MF så skulle vi först behöva berätta att jag var gravid osv osv. Och det skulle jag inte orka i den situationen. Så vi berättade för min mor när hon låg på sjukhuset (vet inte hur mycket hon minns av det) och hon överraskade mig med att "bara" säga grattis och vad roligt (när jag berättade att vi skulle gifta oss för två år sedan sa hon, varför det, det är väl onödigt?). Hans föräldrar blev precis så glada och exalterade som jag förväntade mig. :p

/C

• Erwanith
    Kajsa30 skrev 2010-06-17 18:50:31 följande:
    Hej alla,

Jag har sökt efter en grupp i Göteborg men inte hittat någon lämplig, men så fanns det ju en här som verkar väldigt populär - hoppar gärna in =). Jag har  BF 19 november (tror jag). Ska på RUL imorgon och då får jag väl ett bestämt datum. Rätt nervös då jag inte känner sparkar än men det är väl natuligt. Vet någon när det är "normalt" att börja känna sparkar?

Bor förresten i Lunden, någon som bor i närheten?
    Jag började inte känna sparkar förrän i v 18, men det är nog som någon sa att efter v 20 är "normalt" om man är förstföderska. Sen som sagt så beror det på vart moderkakan sitter och hur barnet ligger och sånt också. Man känner t.ex. inte sparkar mot ryggen, men mot magen känns de. Eller mot revbenen kan jag tala om att de verkligen känns!
  • Erwanith
    Soffi83 skrev 2010-06-21 08:02:20 följande:
    Våran BM på Östra såg väldigt noga till att vi inte skulle kunna se könet. Vi har varit iväg efter det privat för att få reda på det.
    Grattis att det gick bra förresten och kul att du känner små sparkar nu Glad 
    Vissa bm som gör RUL känner sig inte bekväma (eftersom de är osäkra t.ex.) med att berätta vilket kön det är, RUL är ju främst en medicinsk undersökning. Jag var tvungen att springa iväg och kissa och vet att min man och BM pratade om just att få reda på kön eller så, men eftersom han sa att vi inte ville veta så tog hon inte upp det med mig. Annars tror jag att hon hade berättat...

/C
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?