Inlägg från: muminbebis |Visa alla inlägg
  • muminbebis

Första barnet, i Göteborg?

Bjornis skrev 2010-09-12 17:18:04 följande:
    Ja, vecka 15 då var man i ett ingenmansland minns jag. Hehe. För min del har magen kommit typ de sista 2-3 veckorna (hade jag varit smal så hade det nog knappt synts än) och jag är i v 25+3... Men det är ju himla individuellt.
    Större boende är alltid bra. Hur stor bor ni nu?
    Hej Bjornis! Ja jag får väl stå ut med att vänta innan magen syns. Det värsta är att jag inte berättat på jobbet än, eftersom jag ju inte känner mig det minsta gravid. Jag måste nog se den lille själv igen först, så jag själv förstår att jag verkligen är gravid;)....

Nu bor vi i en tvåa. Den är 66kvadrat, så den är inte på något sätt liten, men  med stor vovve och bebis måste vi ju innom ett par år ha något större. Det är ingen panik än och vår lägenhet är underbar, men vi letar efter någon som vill byta.
    Hur bor alla andra och hur resonerar ni första året?
  • muminbebis
    Bjornis skrev 2010-09-13 15:45:34 följande:
    Ja, nog har vi undrat var du tagit vägen!! Va skönt att höra att du finns kvar i periferin! Ja, vi är några "gamlingar" kvar här men jag kan förstå vad du menar. Jag hinner inte heller läsa ikapp eller skriva nu när tråden är så stor. Nu har jag varit ledig i fyra dar så nu har jag varit med på noterna men imorn är det jobb igen och då blir jag snabbt lost.
    Hoppas du kikar in ibland iaf. Vi vill ju höra hur det går för dig! Vi hade väl bf ganska precis samtidigt tror jag? 22 dec för mig.

Mumin: Ja, vi bodde på 39 kvm i 5 år tidigare så vi har letat större länge så när 87 kvm i vasastan trillade oss i knäet så tog vi det. Även om det bara är en 2,5:a (0,5 rummet är verkligen bara för en bebis/småbarn). Vi kommer nog försökte byta till oss större inom 2-3 år igen. Jag förstår om ni är intresserade av nåt större, men ni klarar er nog ett år eller två ändå på 66 kvm. Men ibland känner man ju bara att man "gjort sitt" i en lgh också. Att man är på väg bort. Precis som med jobb....
    Ja precis. 87kvm låter ju lagom, tills man flyttar till hus.. Ett litet rum till är precis vad vi behöver. Vi letar inte mitt i stan heller så förhoppningsvis kanske det dyker upp ett byte snart. Vi har ju vovve och då är det skönt att bo nära skogen eller helst vid havet, så att vovven kan springa lite lös. Just nu bor vi i Kaverös och det ligger ju precis brevid Rudalen vilket egentligen är prefekt. JA det samma gäller ju jobb som du säger. Jag ska inte vara kvar där jag är nu efter min mammaledighet heller, så vem vet om det istället blir flytt utanför Gbg:)! Nu börjar det nya livet;)
  • muminbebis

Åh Cotton! Beklagar verkligen. Det är så fruktansvärt orättvist och hemskt. Vet inte vad jag ska säga.
    Jag vet  dock att det kommer en dag då ni åter finner styrkan och modet att försöka igen.
    Många styrkekramar och tankar till er.

• muminbebis

Åh ja den där oron känner vi alla redan till. Jag är skitnojig så fort jag inte känner att jag är gravid. Häromdagen slutade plötsligt mina bröst  att ömma och jag var säker på att  det hänt något fruktansvärt... Efter ett par timmars oro och telefonsamtal kom dock det ömma tillbaka och jag kunde andas ut... Nu vet jag ju att det kommer att komma fler dagar då man inte känner sig det minsta gravid...
    Nu längtar jag till mitt RUL:) Jag tycker mig dock ha känt små bubblor under naveln och tror att det kanske kan vara bebis. Jag är nu i vecka 15 så det kan ju vara så. När började ni som gått längre känna?
    Angående navelsträngen föddes jag själv med den lindad runt min hals och jag mår finfint och har inga men:)
    Hoppas alla får en fantastisk dag. Ska själv bädda ner mig. Har fått en jobbig förkylning....
    Kram på er

• muminbebis
    Heini skrev 2010-09-15 16:52:11 följande:
    Trots att jag aldrig träffat Cotton går jag runt och är lite småledsen och alldeles tagen av situationen. Oron verkar vilja äta upp mig i nuläget. Men som tur är bufflar bebisen i magen på som bara den mest hela tiden. Skönt att ni säger att scenariot med navelsträngen är ovanligt, trots att oturen ändå alltid kan drabba en själv känns det ändå lite tryggare. Mamma berättade att min bror föddes med navelsträngen lindad tre varv runt halsen. Men allt gick bra.

Annika: Hej svejs på dig! Jag har BF 13:e december. Bor i Högsbo/Kaverös i Göteborg.

Kiaa: Härligt att ni hade en trevlig fika i måndags. Jag är aningen besviken på att jag inte kunde komma. Men härmed skriver jag upp det nya fikadatumet i kalendern och hoppas kunna haka på.

Muminbebis: Ju längre graviditeten går, desto mer känner jag av bebisen. Nu är jag i vecka 27+1 och har först de senaste veckorna börjat se riktigt gravid ut och dessutom känna det ordentligt. Precis som Caropegia låg även min livmoder framtill, varför jag inte kunde känna den så tidigt.

Nu ska jag åka iväg och hämta barnvagnen som vi kikat ut. Vi bestämde oss för en Teutonia Fun eftersom den känns så oerhört smidig, både lätt och ganska kompakt.

Hej! Vi har också bestämt oss för en Teutonia Fun. Den verkar vara den smidigaste på marknaden. Den är snygg också:)
    Min pojkväns syrra har en sån och jag har kört runt med den en del. Helt klart ett bra val:)
    Igår dag är jag i vecka 16+0, så jag väntar ivrigt på att den lille ska göra sig till känna. Har kännt lite bubblor nedanför naveln, men är osäker på om det är bebis eller gaser.
    Igår berättade jag för rektorn på jobbet, så nu är det inte längre en hemlighet att jag är gravid. :)
    By the way bor vi också i Kaverös. Vi kanske har sprungit på varandra:). Vi bor på Barytongatan:). Vi har BF 6 mars:)
  • muminbebis
    Kiaa skrev 2010-09-16 14:10:15 följande:
    Gravidförsäkringar: Har ni teckant nån gravidförsäkring? Gratisförsäkring eller en sånn som kostar? Genom vilket bolag?
    Sitter och tittar runt lite nu och funderar på att teckna Folksams utökade gravidförsäkring, men samtidigt tycker jag egentligen inte det skiljer så jättemycket på den som är gratis och den som kostar tusenlappen?

Hur resonerar ni andra?
    Jag tog en Trygg Hansa, för att det verkade som de flesta verkar nöjda med den, sen när barnet är fött får man ju teckan en ny såklart:)
  • muminbebis
    Annnika skrev 2010-09-15 21:40:05 följande:
    kände första sparkar i v 16/17.. jag har inte alls haft ömma bröst.. det är inget att oroa sig över :) jag kände mig inte alls gravid heller.. förrän jag kände att det var nåt där inne :) 
    Tack för de lugnande orden:)
  • muminbebis
    muminbebis skrev 2010-09-18 09:43:12 följande:
    Hej! Vi har också bestämt oss för en Teutonia Fun. Den verkar vara den smidigaste på marknaden. Den är snygg också:)
    Min pojkväns syrra har en sån och jag har kört runt med den en del. Helt klart ett bra val:)
    Igår dag är jag i vecka 16+0, så jag väntar ivrigt på att den lille ska göra sig till känna. Har kännt lite bubblor nedanför naveln, men är osäker på om det är bebis eller gaser.
    Igår berättade jag för rektorn på jobbet, så nu är det inte längre en hemlighet att jag är gravid. :)
    By the way bor vi också i Kaverös. Vi kanske har sprungit på varandra:). Vi bor på Barytongatan:). Vi har BF 6 mars:)
  • muminbebis
    Heini skrev 2010-09-18 10:02:35 följande:
    Vad kul! Jag blev alldeles kär i den i butiken, särskilt när jag såg den bredvid andra vagnar och det blev alldeles uppenbart att den var så mycket smalare i däckpartiet än de andra. För storleken på ligg- och sittdelen verkar vara ungefär densamma som hos andra. Det lilla jag kört omkring med vagnen nu i lägenheten säger mig att denna blir helt rätt för oss.

Vilket team vi kommer att se ut som när vi går på gemensamma barnvagnspromenader framöver, för det måste vi självklart försöka få till när vi bor så nära. Vi bor nämligen bara ett stenkast från er, på Dirigentgatan, alldeles intill Torpadammen. 

Du skriver att du nu pratat med rektorn på jobbet, det är inte så att du också råkar vara lärare också? :) Det är nämligen jag. Jag är sk tidigarelärare och jobbar på en liten friskola med en alldeles underbar förskoleklass för tillfället.

Härligt att börja känna fladdret. Om några veckor kommer den lill* att vara så i full gång där inne att du aldrig kan ta miste på vad det är :) 

Kram
    Nämen vad roligt:)
    Jag bor också precis vid dammen. Om du bor i huset precis bakom dammen , har jag ett par vänner som bor i samma hus:) Har även en vovve så det blir många promenader för oss:) Jag bor precis vid Kavåsskolan, men vi har inte de nya fina balkongerna, som vissa fått:(... Jag bodde på Dirigentgatan innan killen och jag flyttade ihop. Vi behövde en större lägenhet och fick en helt nyrenoverad en på Barytongatan. HAr ni bott här länge?

Jajamen jag är lärare och har just nu ett vikariat på gymnasiet också på en friskola. Just nu undervisar jag i svenska, estetisk verksamhet och idrott, men mina inriktningar är svenska och samhällspedagogik. Samhällspedagogiken sträcker sig från förskolan till gymnasiet och handlar om livskunskap.

Åh vad jag vill att min också ska börja sprattla.  7 oktober ska vi på ultraljud och se så att den lille mår bra i allaflall:) Längtar:)
     Kram
  • muminbebis
    Kiaa skrev 2010-09-18 21:20:16 följande:
    Heini & Muminbebis: Nu när vi är tre blivande mammor i området - skulle vi inte kunna täffas och ta en promenad nån dag? Runt Ruddalen eller nått?
    Heini: Har du fått ut nått om föräldragrupp än? Vi ska ju gå i samma "Magplasketgrupp" - kanske även i samma föräldragrupp? Vår grupp börjar 10 november kl. 17-19.
    Kiaa: Nämen ännu enblivande mamma i området. Vad roligt:) Vart bor du Kiaa? och när har du BF?
    Ni båda ligger lite före mig. Jag ska ha i början av mars.
    Tycker att det låter trevligt med en promenad:) . Håller ni också till hos BM i Frölunda?

MHEK: Vi har ju samma BF för du skulle också ha runt 6 mars ju:). Bor du också här i närheten kanske? Ja Teutonia Fun och Cosmo är rätt lika. Vet inte varför vi fastnade för Fun:en framför Cosmo. Vi har i allafall tänkt köpa en liggvagn istället för lift till. Blev rekommenderade det eftersom bebis kommer på våren och det finns mer plats i den, för den lille/a att ligga och sprattla sen när det blir varmt:). Hade det varit en vinterbebis skulle vi ha tagit en hårdlift eftersom den är mindre och håller värmen lite bättre..Hur har ni tänkt?
  • muminbebis
    Heini skrev 2010-09-18 22:51:48 följande:
    Onsdag funkar hur bra som helst för mig också. Allt efter kl 16 går bra.

Hihi, man känner sig som en pensionär ibland när man inte kan röra sig som vanligt riktigt och så det där med toaspringandet hela tiden :)
    Heni och Kiaa: Vi behöver inte gå så fort eller så långt. Vi kanske kan ta med lite kaffe och sätta oss någonstans och tjata:), kanske vid dammen:) Huvudsaken är ju att vi ses. Onsdag är tvyärr ingen bra dag för mig. Jag har föräldramöte klockan 19 efter jobbet och befinner mig i Mölndal från morgon till  sen kväll. Torsdag då? Är ledig på torsdagar:), annars kan jag alla kvällar. Kan även idag runt lunch. Om vi bor så nära som vi gör kan det väl inte vara så svårt att få till en träff. 

Heni du bor ju i samma hus som mina  2 av  mina vänner och jag 50 meter därifrån:). Vad roligt. Du kanske har sprungit på de? Johan och Tina.  Ja det är ett fint och lugnt område. Jag har ju hund så det är underbart att bo så här brevid skogen. Jag bor i 4:an precis vid skolan fast Barytongatan. Jag heter föresten Ulrika, kallas Ulle eller Ullis?
  • muminbebis
    Kiaa; ser att du också har en vovve. Vad har du för en? Själv har jag en helvild 1:årig Schäfer:)
  • muminbebis

Åh då antar jag att du också har sånna där härliga vita tussar i varenda hörn nu;)
    Min vovve är en vit långhårig Shcäfer och världens snällaste och finast men lite smått dampig om man nu får använda det uttrycket...Det är tur för henne ibland att hon är så söt;) Du kanske har sett henne om du brukar vara här i krokarna? Vita schäfrar är ju inte så vanliga.
    Vi avvaktar svar från Heini. Ska gå och göra min medborgerligaplikt nu, sen är jag nog hemma mest hela dagen, så jag kikar in här då och då. Har ni facebook kan ni adda mig där. Ulrika Haglund heter jag. Lägger upp en profilbild här nu, samma som jag har på facebook, så ni hittar mig.

• muminbebis

Funkar ju inte ladda upp bild här och det finns nog flera med mitt namn gissar jag....men bordet vid dammen låter toppen. Jag tar med mig min vilda vovve, så ser ni mig garanterat hängandes i ena änden av kopplet;)...
    Min vovve går ihop med alla hundar då hon lägger sig platt  för alla än så länge valpig som hon är, så ta med din också Kiaa. Ska vi ta med kaffe eller något?

• muminbebis

Okej vovvarna får hälsa en annan dag då på ett öppet fält eller i skogen. Det finns risk att min hoppar i och badar om vi släpper dom vid dammen och det är inte så mysigt. Min är som sagt sjövild;) Jag tar inte med mig kaffe om ingen vill ha:). Jag tillhör dem som fortfarande kan dricka kaffe. Vi ses snart då:) Jätteskoj.
    Ja stackars alla andra på denna tråd som får stå ut med vår konversation.

MHEK:  Ja vi resonerade som er angående tyngden på liggdel kontra lift.
     Vi får också ta och styra upp en dejt snart tycker jag. Jag har ju en tendens att missa alla fikor på stan.

• muminbebis
    MHEK skrev 2010-09-18 18:12:21 följande:
    Även vi har nästan helt bestämt oss för en teutonia fun (eller cosmo men det sägs ju att de är helt likvärdiga i funktion så det blir nog en fun eftersom den är billigare). Ska dock vänta med att beställa tills vi har varit på RUL. Jag går också in i v 16+0 idag och väntar ivrigt på kännetecken från bebisen. Har också känt lite bubblor, speciellt på natten om jag råkat vakna och inte kunnat somna om. Det är väl då man har möjlighet att känna efter ordentligt. Svårt att definiera om det är bebis eller något annat dock.
    Nä jag har inte kännt något annat än....
  • muminbebis
    MHEK skrev 2010-09-27 08:14:32 följande:

Åh vad skönt. Då kan jag sluta orora mig. Även jag känner att magen har blir större och större nu. Innan kände jag mig mer rund och plufsig men nu börjar det komma en hård kula Glad

Har också lite småont här och var och är ju i samma vecka som dig. Jag känner  extra mycket under revbenen när jag suttit ner en stund.
    Har du känt bebis än? Det har inte jag. I allafall inte vad jag vet:)
  • muminbebis
    MHEK skrev 2010-09-28 20:14:30 följande:
    Har inte känt bebis än förutom vissa diffusa tecken som skulle kunna vara något annat. Försöker att inte bli orolig men lite orolig är jag allt. Skulle så gärna vilja känna något nu men jag vet ju att det kan dröja för förstagångs föderskor. Jag har RUL nästa onsdag så det är drygt en vecka kvar. När har du RUL?
    Ja jag förstår din oro, för så känner jag också, men vi får helt enkelt vänta så kommer det säkert. Så länge vi har krämpor och sånt är vi ju gravida;). Idag har jag huvudvärk och inbilar mig direkt att något är fel... Jag har RUL den 7 så det blir på torsdag nästa vecka:). Ska bli skönt att se så allt står rätt till:). Vi funderar på att köpa en sån där Babysound, så att vi kan lyssna på bebis genom magen sen:)
  • muminbebis
    Mina 78 skrev 2010-10-04 15:57:09 följande:
    Måste bara få rekommendera värmedyna och vetekudde till er som har problem med onda ryggar. Jag har införskaffat både vetekudde och elektrisk värmedyna och det har hjälpt otroligt mycket. Om jag vaknar på natten av att jag har ont kan jag bara sätta på värmedynan en stund så går det över. 
    Tack för tipset:) Var köper man värmedynor?
  • muminbebis
    Mina 78 skrev 2010-10-05 20:15:29 följande:
    Jag köpte min på Claes Ohlsson för 149 :- 
    Tack då ska jag kolla där:)
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?