• Mela75

Första barnet, i Göteborg?

Liinda skrev 2010-08-27 12:37:17 följande:
    Ja, jag har redan planerat att jobba extra när man slutat amma.. så kan mannen vara hemma kvällar & helger när jag jobbar..
    Jag vill inte gå tbx till undersköterska, aldrig mer. Så jag läser hellre full tid.
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 12:51:48 följande:
    hehe, jag trivs faktiskt med att arbeta inom vården. Inte som att jobba på förskola, men det duger när man behvöer pengar.. :P
    Nej inte efter förtal, skitsnack och stående inbeodringar varje dag pga av att min kollega var sjuk och jag var tvungen att vänta på kvällspersonal. Jag gick till slut över huvudet på chefen när jag slutade med omdelbar verkan. Han fick sparken sen nyanställde de 23 stycken. Vi gick på knäna.
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 13:05:54 följande:
    ne, det låter ju inget vidare alls..

Jag tror inte att jag skullle vilja jobba med det på heltid, med de arbetstiderna som är & de kraven som finns på oss.. Men jag trivs med att jobba timmar & under sommaren, Dock vill jag verkligen inte jobba helgen nu då jag börjar skolan på måndag. :( Hade vart skönt med lite ledigt.. men, men.. jag har valt det själv.. :P
    Ok jag har ledigt till onsdag :)
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 13:15:59 följande:
    fy va gött.. jag ångrar att jag tog på mig helgen med.. man är inte riktigt van vid att man inte orkar som förr.. :P
    Har ni mycket på erat program?? Vi kommer att ha dagar från 9-16, 17 de närmaste 2 månaderna plus allt man ska läsa själva och labbrapporter.
    Jag hör ofta om folk som kan plugga vid sidan och ingen i min klass har kunnat det..vad läser de för program??
  • Mela75
    Liinda skrev 2010-08-27 13:28:43 följande:
    denna kursen verkar det som att kursledaren tror att vi pluggar 120% för vi har tid 8-17 & den två seminarium & en hemtenta som skall skrivas.. Men, det får väll gå som allt annat, men man får ju lite ont i magen..

Ja, men det låter ju som om ni kommer ha mer än 100% oxå.. oohh.. labbrapporter, låter krångligt.. :P
    Haha.. vi har kunnat det innan, haft dagar då vi inte är i skolan & så, men nu vet jag inte vad som tagit åt dom.. Får skälla på dom på Måndag & fråga vad det é för fel på dom.. :P Haha! 
    Lyckost, vi har alltid minst 40 timmar studier..ofta sitter vi kvar tills 6-7 på kvällarna så jag är så glad att jag har fått ett kontor hemma nu så jag kan stänga in mig.
  • Mela75
    J0SSAN skrev 2010-08-28 22:25:34 följande:
    Har jag oxå gått! Glad blev klar 2006
    Härligt :) Vilken inriktning har du??
  • Mela75

Grattis till Djurgårdsrutan och jag önskar er styrka under denna tid Nalle

Nu har skolan börjat igen och mer inhandling till barnet är gjort. 
    Nu är barnstolen beställd, bäddset till vagnen, minimizerdyna och skötbädd.
    Nu ska bara barnrummet och mitt kontor målas till helgen så jag kan göra färdigt barnrummet och ha mitt pluggrum :)

HUr är det med er andra??

Vi testade en bärsjäl och det såg väldigt kul ut när min sambo skulle knyta på den och det var inte så lätt så för hans skull blir det en babybjörn. Hoppas vi får lite rea då vi köper allt på Storken.

• Mela75
    J0SSAN skrev 2010-09-06 19:53:18 följande:
    Jag har läst lite av varje när det gäller de valbara kurserna men generellt dragit mig längre och längre från molekylärbiologin och lagt mig på en lite "större" nivå. Gjorde exjobbet inom fysiologi och jobbar nu som mikrobiolog.

Har utbildningen ändrats nu med mer bestämda inriktningar?
    Nej jag tror inte det, de gjorde ju om efter Bologna projektet för 3 år sedan så nu läser vi 5 år för en master.
    Efter 1 och ett halvt  år kan man välja kurser och jag har också valt bort de kurser som är platsgaranti på inom molekylär biologi. Istället så läser jag nu avancerad immunologi och ska läsa mikrobiologi.
    Tyvärr är många kurser låsta för läkare och biomedicinska analytiker så man måste nog  ta sig till lund för att ha mer val. Mitt kandidatarbete blir inom immunologi och master har jag inte bestämt mig för än.
    Det blir i alla fall immunologi eller mikrobiologi.
  • Mela75
    J0SSAN skrev 2010-09-08 21:05:51 följande:
    Ok, immunologi och mikrobiologi låter jättekul. Jag trivs verkligen med att jobba som mikrobiolog/forskare/projektledare.
    Jag kan verkligen rekomendera att göra tillämpningsarbeten ifall du tycker att det är svårt att hitta bra kurser, då har man ju mer valmöjligheter och får dessutom mycket lab- skriv- och planeringsvana.
    Jag har redan börjat med tillämpnings kurser vid sidan av studierna och har hållit på i ca 1 år redan. 
    Man lär sig definitivt mycket och det var kul att lärarna uppskattade det och skrev in oss i deras publicerade verk. 
    Det var dock cancer forskning vi hjälper dem med.
    Men det är kul att höra att du gillar ditt yrke, det verkar som de flesta inom detta gör det :) 
  • Mela75
    cotton skrev 2010-09-13 17:52:05 följande:
    Hej tjejer! Jag kommer tyvärr att försvinna från denna tråd då vi fick värsta tänkbara nyheter på vårt rutinultraljud idag. Vår lilla dotter var död sedan några dagar tillbaka. Hon hade fått navelsträngen virad runt halsen vilket strypt syretillförseln. Annars hittade de inget fel på bebisen!

Jag och Carl ska åka till Östra och förlösa vår lilla tös imorgon.

Just nu är vi i chock, jag vet inte ens hur jag ska hantera detta. Men jag sörjer och tycker det är så orättvist! Jag kommer föda imorgon men får aldrig ta med min dotter hem, kommer inte få mata henne, se henne växa upp, fostra henne till en bra flicka och sedermera kvinna.  Jag är så fruktansvärt ledsen.

Samtidigt måste vi fokusera framåt och jag hoppas vi kan samla styrka nog att försöka igen när kroppen och hjärtat är redo.
    Jag beklagar sorgen och tänker på er.
  • Mela75
    Jätten gluff gluff skrev 2010-09-15 09:14:29 följande:
    Fler än jag som känner att det hemska som drabbat cotton gör att man blir rejält nojjig & orolig?

Allt är så osäkert liksom, man vet inte hur allt ska gå, om den lille/lilla där inne mår som den ska & så vidare....
    Jo lite, min sambo frågade just om det scenariot dagen innan..
  • Mela75
    Kiaa skrev 2010-09-16 14:10:15 följande:
    Gravidförsäkringar: Har ni teckant nån gravidförsäkring? Gratisförsäkring eller en sånn som kostar? Genom vilket bolag?
    Sitter och tittar runt lite nu och funderar på att teckna Folksams utökade gravidförsäkring, men samtidigt tycker jag egentligen inte det skiljer så jättemycket på den som är gratis och den som kostar tusenlappen?

Hur resonerar ni andra?
    Jag har tecknat med If..den täcker mer tycker jag än de andra. Men de är noga med att om man har minsta sjukdom själv så måste man skicka in sin mvc journal. Jag har vänta barn försäkring för mig som är gratis och en snart född för bebisen då man efter en speciell vecka inte räknas ihop. Så om något skulle hända barnet så täcker inte vänta barn bebisen. Den kostar 1200 men det är värt det. Jag fick den rekomenderad av en vännina med 2 barn.
  • Mela75
    ceropegia skrev 2010-09-22 13:20:08 följande:
    Englastar: Jag blir helt matt när jag läser ditt inlägg.... Förstår inte hur det kan fungera såå dåligt! Konstigt också att du fick så ont..om det nu inte va någonting.. Men skönt att det inte var det heller! Jag åkte in till Sahlgrenskasgynakut när jag var i början av min graviditet. Blödde floder..och de lät mig sitta i korridoren och grina..byxorna var helt nedblodade och ingen brydde sig alls... Trot jag satt där i 3 timmar...sen fick jag göra ett VUL. Gynekologen sa att barnets hjärta slog...men väldigt långsamt..så jag kunnde åka hem och vänta tills den hade dött helt och återkomma då.... Var helt knäckt... Sen visar det sig att bebisen i magen inte alls är döende..utan mår prima.. Lust att anmäla Sahlgrenska då hon sa att det inte gjorde nått om jag åt superstarka värktabletter, för livet där inne var ändå dött. Tänk om jag hade lyssnat på henne.. Så glad att jag åkte vidare till Carlanderska dagen efter..
    Hemskt ledsen att  du fick uppleva det. jag åkte dit med en gång  pga av att jag trodde att jag fått missfall utan att veta om jag var gravid. De tog emot mig med en gång fick värktabletter efter de bekräftade att jag inte var gravid. Värmekudde och undersökning..hur snälla som helst.
    Det handlar nog om man haft otur och träffa fel sköterskor. 
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?