Inlägg från: Kajsa30 |Visa alla inlägg
  • Kajsa30

Första barnet, i Göteborg?

SL79 skrev 2010-08-28 08:57:42 följande:
    Jag kommer på måndag. Är det Condeco Linné som gäller?

Yes, Condeco Linné.

• Kajsa30

Får också tacka för fikat igår, mycket trevligt! Den 13 sep är jag tyvärr på kurs i Norge men jag hänger med nästa gång istället. Ska spana in Födelsehuset. Vi har anmält oss till Annas profylax nu iaf som tydligen ska vara poppis!

• Kajsa30

Någon som har bra koll på bärsjalar och bärselar? Kommer ni att köpa både och eller antingen eller? Vad är för-och nackdelar med alternativen?

• Kajsa30
    Tarda skrev 2010-08-31 20:38:18 följande:
    Jag var faktiskt och provade selar idag. Tyvärr hann vi aldrig till sjalarna så det får bli en annan gång.
    Är verkligen ingen expert men utifrån det jag vet tänker jag så här. Jag har garanterat missat massor så fyll gärna på med egna idéer.

Sele
    +
    Snabb och smidig att använda.
    Man kan inte göra fel och du behöver inte lära dig massa olika knytningar.
    Enklare när barnet blir större och vill i och ur ofta.
    Klarar vikter uppåt en 25 kg, alltså lång användningstid på de flesta selar.
    Funkar bra att amma samtidigt som man bär.

-
    Tar ganska stor plats.
    Dyrare än sjal, oftast.
    Vissa funkar inte för nyfödda.
    Bara 2 bäralternativ, fram eller bak.
    Blir varm på sommaren.

Sjal
    +
    Du får verkligen bebisen nära dig, mysigt.
    Iom att du kan använda olika knytningar går den att variera väldigt mycket.
    Tar liten plats och har fler användningsområden, filt, hänga över barnvagnen som skydd mot sol etc, eller som amningsskydd.
    Vanligtvis billigare än sele.
    Precis som med selen går det bra att amma i sjal, kanske är det enklare i sele, jag har ju inte testat men från vad jag sett ser selen lite smidigare ut.
    Funkar för riktigt små barn, även prematura.
    Beroende på material är sjalen svalare i varmt väder

-
    Trikåsjalen som passar perfekt när barnet är litet avlastar inte tillräckligt bra till stora barn, användningstiden blir kortare.
    Tar nog lite tid att lära sig olika knytningar.
    Män är oftast mer benägna att bära i sele, tycker sjal är krångligt.
    Särskilt vävda sjalar kan vara krångliga att få till i början, men gör man rätt avlastar de fantastiskt.
    Du kommer bli helt hooked och din man börjar nog undra hur du kan spendera fantasisummor på "simpla" tygstycken Flört

Utifrån detta konstaterar jag att sjal och selen fyller ganska olika behov och jag kommer med alla säkerhet skaffa båda. Till en början en trikåsjal, kanske MaM Eco som delvis är tillverkad av hampa vilket gör den något stadigare och mer avlastande än många andra trikåsjalar. Men jag är ganska säker på att det blir en ergonomisk sele redan från start oxå. Idag testade jag Beco Hjärta samt Manduca, tänkte ta med C nästa gång så han oxå får prova. Känns viktigt att även han trivs med selen.
    STORT TACK för denna information, sicken expert!! Tror inte heller att min sambo kommer att vilja gå runt i bärsjal så jag är nog också inne på att skaffa både och. Kan ju köpa bärselen begagnat kanske. Verkar så mysigt med sjal tycker jag. Vi får ha bärsjal-kurs på någon av våra fikor ;).
  • Kajsa30
    Englastar skrev 2010-09-01 11:08:01 följande:
    Ja jisses, det var en gedigen sammanställning. Tror inte heller min man är sådär särskilt sugen på sjal, så det får nog bli bärsele men ska man ha en "äkta" babybjörn så blir det dyrt. Synd att man aldrig passade på när man såg dem på rea för ett par år sen, men det är lätt att vara efterklok.

Vi funderar (eller rätatre sagt har väl bestämt oss) för att testa och köpa en babysound (hemma-kit för att lyssna på hjärtat) finns på www.babysounds.se för 379:- inkl frakt. Skulle det fungera vore det kanonkul. Tänk att kunna lyssna på hjärtat när man vill :o) Säkert speciellt kul för syskon som ju inte får följa med på RUL...
    Åhh finns det sådana maskiner, grymt!! Vet du om bebisen irriteras av det eller om de inte märker av det? Enligt barnmorskan tycker de ju inte riktigt om deras maskin (jag erbjöd mig lite på skoj att köpa den av henne).
  • Kajsa30

Grattis till Cornelia, Djurgårsrutan, shit vilket äventyr! Lycka till med allt. Men vad jobbigt att försäkringen inte täcker.

Jag har läst på det här med försäkringarn rätt mycket iom att jag är ute och reser en hel del i tjänsten (är i 29:e veckan). Den privata hemförsäkringen där reseförsäkring ingår gäller bara till v 28, finns ingen privat försäkring i Sverige som täcker efter det (har kollat 6 bolag). Däremot har min arbetsgivare en tjänsteförsäkring som täcker mig till v 32, självklart enbart då jag reser i tjänsten, vilket gör att jag fortfarande åker till Sthlm och till Oslo och jobbar. Hade dock gärna slutat pendla snart för det börjar bli rätt jobbigt att flänga runt.

• Kajsa30

Tack för tipset om Födelsehuset förresten! Jag gick in och läste på om deras profylaxkurser och tyckte det lät så bra. Man får verkligen mycket för pengarna, t o m en återträff sen när barnen fötts =). Vi ska gå den 16-17 okt (kanske lite sent med tanke på att jag har BF 22 nov), men det får gå. Ngn som hört ngt om deras profylaxkurser?

• Kajsa30
    cotton skrev 2010-09-02 09:59:48 följande:

Djurgårdsrutan, grattis till er lilla tös! Ett fantastiskt namn har ni valt också! Skönt att höra att allt efter omständigheterna är bra och att sjukvården i Aten fungerar bra.

Funderar liksom Tarda om inte din hemförsäkring borde täcka delar av sjukvård och vistelse i Aten?

Välkommen Heini! Kul att ni fått ert efterlängtade plus och att allt gått så bra. Och grattis till bröllopet i efterskott. Själv ska jag går ner för altargången om två dagar och börjar känna mig så där lagom pirrig och nervös.

Stort lycka till imorgon!! Du kommer garanterat få en helt fantastiskt dag.
  • Kajsa30

Är någon mer än jag som har upptäckt Traderas härliga värld då det gäller barngrejer?? (jag vet, jag är lite sen =). Budar iaf hela tiden, hittills aldrig vunnit men nu börjar jag lära mig vad saker och ting ska kosta. Riktigt roligt!

• Kajsa30
    Bjornis skrev 2010-09-04 15:36:27 följande:
    Jag kommer def bli en traderamorsa sen.
    Jag köpte lite bebiskläder idag på Lindex. ÄLSKAR deras nya babysortiment. Typ denna:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=934...
    Eller den här:
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=836...
    Just de två fanns inte på det lindexet jag var så får kanske köpa dem på nätet. Men köpte lite annat smått och gott.
    Iaf, ang tradera så lär jag iaf sälja mina kläder där sen. Har sålt en del förr i perioder. Men lär nog köpa en del också misstänker jag!
    Åhh vad gulligt!! Lindex har väldigt mycket gulligt, gillar deras små velourdressar också. Har dock lovat mig själv att inte köpa nåt mer på ett bra tag för jag har redan fyllt en garderob i beige, vitt och andra neutrala färger (dock även ärvda kläder, men ändå - galet). Men det är ju så roligt!!!
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?