Inlägg från: Kajsa30 |Visa alla inlägg
  • Kajsa30

Första barnet, i Göteborg?

Har vunnit min första tradera-budgivning idag. Det blev en klassisk babybjörn-sele för 520 kr. Svårt att se skicket men det blir nog bra.
    Någon som har tips på snygga skötväskor? Har spanat lite på Skip hop (heter den så?) men jag vet inte riktigt...viktigt iaf att den inte är för kvinnlig så att sambon också kan ha den =).

• Kajsa30

Smart tips det där med att lägga högt i slutet! Jag har nog gjort fel och trissat upp priset alldeles för tidigt. Det gäller bara att komma ihåg när auktionen avslutas =).

Mormaria: Jag köpte en träningsvideo för gravida häromdagen för 99 kr och är helt sålt. Den innehåller salsa, yoga, lite styrke och avslappning. Har inte tränat på hela sommaren (håller igång mkt annars) så det känns så bra att ha hittat ngt som passar. Håller med om att alla kurser är snordyra. Tänkte unna mig Magplasket iaf.

• Kajsa30

Vad härligt att det blev så lyckat Cotton!!

Jag har också bokat in mig på Magplasket på Lundby med start den 30/9. Har fått varma rekommendationer från min kompis, både om magplasket i sig men också just Lundby som tydligen har ett separat omklädningsrum för gravida. Inte illa tycker jag!

• Kajsa30
    cotton skrev 2010-09-09 09:21:35 följande:
    Kiaa, välkommen tillbaka! Hoppas att ni haft en fantastisk semester!

Bjornis, ta det lugnt. Du ska inte köra slut på dig själv före förlossningen.

Jossan, vilka fina namn ni hittat. Vi funderar också lite grann på 'Wiliam som namn till eventuellt pojke, men vi har väldigt svårt att komma överens om pojknamn. Carl älskar liksom inget namn förutom Max, och det heter ju vår katt. Flicknamn känns lättare, där har vi flera på gång. Många lika som er. Vilken tid ska du på RUL förresten? Och vilken vecka är du i då? Jag kommer att vara i vecka 18+5 och vi ska vara där 13,45.

Heini, det är bara jättekul med nya glada och charmiga tjejer i vår tråd.
    Haha vad kul att Carl vill döpa sin son efter katten =) Vi har samma problem med killnamn. Vi bestämde tjejnamn för länge sen, hur lätt som helst. Men killnamn, shit vad svårt det är!! Vi är också lite inne på William, det är verkligen fint men sååå vanligt. Gustaf är extremt snäv då det gäller killnamn så vi kommer nog få ta ett tjejnamn tillslut även om det blir en kille ;).
  • Kajsa30

Bjornis: Förstår att det inte är så lätt att be om förkortad arbetstid när man är ny på jobbet. Jag tycker själv det var jobbigt att ta upp att jag nu behöver varva ner lite, trots att jag jobbat i över ett år. Ett tips jag fick var att skylla på låga värden och barnmorskans råd. Även om värdena är okej men du känner dig stressad så tycker jag faktiskt att det är okej att överdriva lite i ett sånt läge, särskilt om de visar sig oförstående. Man ska inte stressa som gravid, inget är ju viktigare än barnet, sen kan man spela ett annat spel utåt mot sin arbetsgivare =). Lycka till!

• Kajsa30
    Cero: Fy vad jobbigt det måste kännas!! Tur att du har din man på din sida.

Min svärmor är väl helt okej men jag kan absolut få mina ryck då jag blir fullständigt galen. Det är väl just detta när de ska lägga sig i...och behandlar sin son som en liten gulleplutt som de fortfarande tror de kan bestämma över. Min mamma är absolut inte sån och behandlar alltid min sambo med fullständig respekt och tränger sig aldrig på. Senast jag blev galen var då svärmor deklarerade att man absolut ska amma i minst ett år oavsett mjölstockning och annat, herre gud, det kan man väl inte bestämma i förhand!! Men hon såg nog min reaktion så hon har inte tagit upp det mer =)...kan säga att min toleransnivå har kortats rejält sen jag blev gravid. Extra känsligt ämne helt enkelt! Från min egen mamma tar jag mer än gärna emot rekommendationer =)!
  • Kajsa30
    Sarah10 skrev 2010-09-10 21:26:55 följande:
    Tänkte bara tipsa er om våran tråd Föräldralediga i Gbg?  Vi har ju redan fått våra små, men hoppas några av er hoppar in när era bebisar har kommit=)
    Vad trevligt! Jag får i november och då ska jag absolut kika in hos er.
  • Kajsa30

Idag ska vi på profylax på Födelsehuset. Känns spännande!! 6 timmar idag och 6 timmar nästa lördag, en ambitiös kurs =). Lovar att lämna en rapport sedan!

• Kajsa30

Cotton: Ja det var verkligen en fin bild. Klänningen var skitsnygg!!

Profylaxkursen på Födelsehuset var över förväntat. Doulan Bodil Frey är verkligen mysig och kunnig. Kan verkligen rekommendera kursen!!

• Kajsa30

Cotton: Jag är verkligen jättejätte ledsen för er skull!! Så fruktansvärt. Starkt av dig att orka skriva i tråden. Stora, varma styrkekramar till er.

• Kajsa30
    Lillebäcks mamma skrev 2010-09-20 21:04:08 följande:
    Kikar in och berättar att vi varit på Emma Ultraljudsklinik idag och tittat på det lilla underverket Hjärta
    Allting såg bra ut och Lillebäck visade sig vara vår lilla dotter; Gullan EMILIA Aurora

Vi är så otroligt lyckliga just nu!
    Åhh vad härligt, man ser ju verkligen sötnosen!! Och fina namn ni har valt. Jag vill också veta om det är en tjej eller kille men jag får tåligt vänta då min sambo absolut inte vill veta. Måste kännas väldigt "nära" när man både sett tydlig bild och vet om miraklet är en tjej eller kille. Fantastiskt!
  • Kajsa30
    ceropegia skrev 2010-09-22 13:20:08 följande:
    Englastar: Jag blir helt matt när jag läser ditt inlägg.... Förstår inte hur det kan fungera såå dåligt! Konstigt också att du fick så ont..om det nu inte va någonting.. Men skönt att det inte var det heller! Jag åkte in till Sahlgrenskasgynakut när jag var i början av min graviditet. Blödde floder..och de lät mig sitta i korridoren och grina..byxorna var helt nedblodade och ingen brydde sig alls... Trot jag satt där i 3 timmar...sen fick jag göra ett VUL. Gynekologen sa att barnets hjärta slog...men väldigt långsamt..så jag kunnde åka hem och vänta tills den hade dött helt och återkomma då.... Var helt knäckt... Sen visar det sig att bebisen i magen inte alls är döende..utan mår prima.. Lust att anmäla Sahlgrenska då hon sa att det inte gjorde nått om jag åt superstarka värktabletter, för livet där inne var ändå dött. Tänk om jag hade lyssnat på henne.. Så glad att jag åkte vidare till Carlanderska dagen efter..
    Så fruktansvärt, man blir ju helt matt när man läser det. Även Englastars berättelse, usch! Har som tur är inte råkat ut för något liknande än men man bir ju lite mörkrädd att det inte funkar bättre.
  • Kajsa30
    Kiaa skrev 2010-09-27 11:11:48 följande:

Hoppas alla haft en bra helg!
    Här kommer en liten rapport från Ullared.

Bebiskläder: Dom hade en hel del bodys och dyl. i dom minsta storlekarna. Vi har fått så många från min bror, så det enda vi köpte var en jättefins Beatles-body. Dom hade inte så mycket byxor där emot. Vi hade tänkt köpa vinteroverall, men det fanns bara 2 stycken att välja mellan i stl 56 och dom tyckte vi inte om, så det får bli att kolla efter det nån annanstans. Vintermössor, vantar och liknande hade dom inte heller.

Mammakläder: Fanns ugf 10 plagg att välja mellan. Några linnen, mjukisbyxor och ziptröja, 2 tunikor, svarta strumpbyxor, ett par skjortor - inget som föll mig i smaken så där blev det inga fynd. Jo förresten, köpte 2 amningbh från Swegmark för 60 kr st.

Bebistillbehör: Det här var nog den avdelningen jag tycke det fanns mest "fynd" på. Vi köpte våtservetter, tvättlappar,  bröstvårtskräm, påslakanset, täcke, kuddar, nappflaska, filt, babybok att fylla i, barntvål, barnsalva, babyolja, bomullspinnar och några nappar. Blöjor fanns tyvärr inte.
    Jag hade en liten förhoppning att hitta skötväska och åkpåse också, men dom få som fanns var verkligen inget snygga så det får bli nån annanstans.

Sen förändras ju utbudet jättemycket från dag till dag, men kanske kan ge en liten hint om vad som kan tänkas finnas om ni fundear på att åka dit

Åhh vilka bra tips!! Jag ska till Ullared den 10 okt och har faktiskt aldrig varit där. Det är just bebistillbehör som jag har kvar att köpa så det passar ju bra. Jag ska kopiera in din lista för den var ju riktigt bra =).

Annars har jag fått grymt ont i ryggen nu, slog till i helgen. Har typ aldrig haft ont i ryggen i hela mitt liv så detta var nåt nytt. Inte alls skoj. Hur är det med din rygg Kiaa? Enligt barnmorskan kan stress förvärra ryggont väldigt mycket så nu ska jag försöka ta det lite lugnt....
  • Kajsa30

Tyvärr kan jag inte komma på fikan ikväll, men är gärna med om vi ses nästa vecka.

• Kajsa30
    Mina 78 skrev 2010-09-28 15:12:31 följande:
    Hej,

jag kan inte heller... är dunderförkyld, men måste jobba så all fritid går åt till att vila. Vilket är svårt eftersom  jag också har fått en släng av ryggont. Har inte alls ont på dagarna. Bara när jag ligger ner och försöker vila. det är grymt irriterande. Jag kan vara hur trött som helst, men jag kan inte sova eller vila för då värker dt i ryggen. I går var jag dock på massage så idag är det lite bättre.

Jag börjar också känna mig enorm och då är det ändå 2 månader kvar tills det är dags! Tänk om jag får dras med ryggontet hela vägen och inte får sova på två månader... hur ska jag då orka när bebisen väl kommer ut? Attans. jag som tidigare lyckats fokusera på allt det underbara med att vara gravid känner att detta blev ett väldigt negativt inlägg. En del av det negativa är nog också att förkylningen gör att jag inte kan träna, då mår jag alltid dåligt. 
    Vad har du för BF? Jag har 22 nov dvs om exakt 8 veckor. Fick tips idag om att lägga upp benen när man ligger i sängen så att svanken sjunker ner eller att stå och pressa ryggen mot en vägg. Vi får helt enkelt dela med oss av olika tips för ryggbesvär för det är inte alls skoj, tur att jag kan jobba hemifrån ibland iaf. Massage lät ju inte helt fel, var gick du då?
  • Kajsa30

Och jag ska på mitt första Magplask imorgon. Spännande! Glad att det inte är så fysiskt för det hade jag inte orkat =) (är i v 33).

• Kajsa30

Hej,

Nu var det ett bra tag sedan jag tittade in här. Hoppas allt är bra med er!

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på =). Vet ni var man kan köpa skötbord som man fäster på badkaret med fack/korgar under? Gärna till en inte alltför hög penning.

• Kajsa30
    Mina 78 skrev 2010-10-14 17:08:36 följande:
    På Babyproffsen har de billiga sådana, de har dessutom dem som månadens vara under oktober så då är de extra billiga
    Menar du den för 999 kr? Tyckte det var lite dyrt för den känns ju så enkel. Tydligen har Jysk haft det tidigare för bara några hundralappar. Men man kanske får inse att barngrejer är dyrt =), ska spana på blocket också. Tack för tipset iallafall!
  • Kajsa30
    MorMaria81 skrev 2010-10-15 10:39:04 följande:
    Kajsa30:
    Antilop på ikea har ju inga korgar under men fack uppe. Man kan ju fixa en egen lösning med korg under om man orkar och kan.

eller kolla in:
    www.blocket.se/goteborg/Skotbord_30051191.htm...

Är det ett sånt du menar?

Själv har jag köpt en skötbyrå från Ikea. Vi har minimalt med plats i badrummet nämligen och den kanman ju ha i barnrummet senare.

Hoppas allt är bra med dig annars. Du har inte så långt kvar nu va?

Härligt väder vi haft i göteborg nu! Inte så vanligt här. Brukar ju regna hela tiden!
    Tack snälla, ska spana in det.

Det närmar sig definitivt för mig, 5,5 veckor kvar =). Jag jobbar endast 2 veckor efter denna, känns sjukt overkligt. Vilken vecka är du i nu?
  • Kajsa30

Stort grattis Snöflingan, vad roligt. Du blev först ut i tråden =). Får väl se om jag blir näst på tur =), ska till barnmorskan idag och se om bebben har fixerat sig med huvet neråt. I hope so!

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?