• första pyret

15 månaders som slåss

I går var jag och handlade med vår son på 15 mån. Han ville inte sitta i vagnen, men eftersom det är ett JÄTTE stort varuhus vill jag inte släppa ner honom på golvet så jag bär honom i stället, han gråter och är allmänt missnöjd. Då (för första gången) slår han mig i huvudet, hoppsan tänkte jag, bäst att markera ordentligt så han inte gör det igen. Så jag tog tag lagom hårt i hans arm när han försökte för andra gången och stirrade argt på honom "så gör man inte!!!" DÅ FLINAR UNGEN! jaha, det var tydligen roligt för när jag försökte markera igen hände samma sak.
    Vad katten ska jag göra om detta upprepas?
    testade att väldigt lätt klappa honom på kinden (absolut inte så han fick ont, nuddade i stort sett bara) för att han skulle förstå att det inte var roligt, men det känns fel. Tänkte sen att det kanske lär honom att det är ok att "slåss"...
    suck. Hur ska man göra, eller hur har ni gjort.
    Tänker att det är bäst att visa nu när han är liten att det inte är ok att slå någon.

• Svar på tråden 15 månaders som slåss
  • Looni

Hade det varit mitt barn hade jag sagt till på skarpen och satt ner henne i vagnen och spänt henne så hon inte kan ta sig ur...så hade hon fått vara hur arg som helst där. Sen hade jag pratat med henne när hon lugnat ner sig och förklarat att man inte slåss, att man inte vinner något på det.

Att han flinade tror jag bara är ett sätt att testa dig och testa gränserna.

• Zaria

15 månader, då körde jag på att avleda och "visa" hur man gjorde, många barn har inte fullt fullt utvecklad impulskontroll vid den åldern.

Min egen flinade också tillbaka när han var i den åldern, men mer oförstående och av lycka av att ha fått en reaktion mer än att han förstod buskapet i varför jag blev arg.

• norgesessan

Min dotter tar definitivt inte åt sig att man blir arg. Säger bara nej, man får inte göra så, men såhär kan man göra...
    Inget poeng att göra någon stor sak av det.

Hon flinar med...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • goabarn77

Lars H Gustavsson berättade nyligen på en föreläsning om fenomenet. Barn i den åldern har ingen större impulskontroll och de är forskare. Det gör exempelvis att barnet undersöker många gånger, precis som en forskare, vad som händer om man kastar tallriken i golvet. Alltså är det bara att säga nej, men inte vänta sig förändring direkt precis. Han beskrev hur barnet 1. Tänker att det vill slå. 2. Slår 3. Tänker tanken att "men det ska jag inte göra". Då är det ju dock redan för sent...

• Elli77

Jadå, det har kommit i perioder hos dottern som nu är 3,5 (och som tur är inte alls slåss eller så längre). Är han bara 15 månader så spelar det ingen större roll vad du gör, tror jag. Med det menar jag att du självklart skall markera genom att säga skarpt nej och ta bort handen men det är ingen mening att försöka visa hur det kändes. Det enda du gör då är att visa att du också gör så och då är risken att han härmar dig (och det var ju knappast vitsen) eller senare, att du får problem med att förklara att man inte får göra så.

Det finns ju många som förespråkar att nypa tillbaka om man blir nypen t.ex. och om man bortser från det faktum att det både är barnsligt och på gränsen till otillåtet så underminderar det den vuxne fullständigt om man sedan skall säga att man inte får nypas.

Så håll ut och markera, så går det med all sannolik över själv. Och var inte chockad - alla gör det (och det är extra irriterande när de flinar - men som någon skrev, det är nog mest för att de får en reaktion)  

• Zaria
    goabarn77 skrev 2010-06-04 21:07:19 följande:
    Lars H Gustavsson berättade nyligen på en föreläsning om fenomenet. Barn i den åldern har ingen större impulskontroll och de är forskare. Det gör exempelvis att barnet undersöker många gånger, precis som en forskare, vad som händer om man kastar tallriken i golvet. Alltså är det bara att säga nej, men inte vänta sig förändring direkt precis. Han beskrev hur barnet 1. Tänker att det vill slå. 2. Slår 3. Tänker tanken att "men det ska jag inte göra". Då är det ju dock redan för sent...
    Så som jag trodde då, däremot blir jag ARG idag, men nu är han 5 år...tyckte snarare att de gånger jag "sa ill på skarpen" när han var runt 15 månader så testade han igen och igen...han fick ju respons =)
  • Rödnäbba

Det där är ganska vanligt och normalt för småbarn. De försöker lära sig var gränsen går. Det är inte så lätt att förstå alla gränser så man måste ha tålamod. Tala bara om, lugnt och behärskat,  att det inte är ok, gång på gång på gång tills det fastnar.

Svar på tråden 15 månaders som slåss