• sisley

Konstant illamående i månader. Varför?

Nej, jag är inte gravid.

Jag har alltid haft lätt för att må illa och magsjukor och illamående är min Akilleshäl, så att säga. En del blir lätt förkylda medan andra lätt blir magsjuka antar jag, men nu har jag drabbats av ett illamående som bara inte ger med sig. Jag börjar bli riktigt orolig. Sedan två veckor tillbaka så har jag ingen aptit alls heller och får äckelkänslor när jag tänker på mat.

Jag har precis tagit kontakt med en läkare och tester har tagits som jag ännu inte fått svar på. Är det någon som kan komma med synpunkter på vad detta kan bero på, så är jag tacksam?

Jag mår bara illa och har inte ont någonstans. Vissa dagar har jag också huvudvärk och stundtals viss yrsel. Jag lever ett hälsosamt liv i övrigt. Till och från har jag varit illamående i nästan 9 månader sammanlagt och det har förekommit kräkningar.

I två dagar nu har jag tagit Postafen mot illamåendet (åksjuketabletter) och det hjälpte otroligt bra. Jag blev hungrig ocg fri från illamående men blev istället grymt dåsig och trött. Ohållbart i längden plus att jag verkligen måste få veta VARFÖr jag mår så illa.

Finns det fler med långvarigt illamående där ute som kan komma med kloka tankar för jag håller på att bli tokig.

• Svar på tråden Konstant illamående i månader. Varför?
  • Felicia

Min första tanke var stress när jag läste ditt inlägg...... Jag har själv otroligt lätt för att bli orolig, och stressad och följden brukar bli att det sätter sig i magen och som ett brev på posten blir jag illamående(inte bara, men ett av symptomen)..   Kanske kan det vara en sådan sak?!

• Lördagkväll

Jag har nyligen varit med om precis samma sak och dom kom fram till att det troligtvis är stress, så jag har ätit postafen jag med eller om det var nån annan sort.. Men om dom inte hade hjälpt hade jag blivit skickad till en gastroskopi..
    Så fundera på om det varit mycket? Jag ahr inte känt mig ett dugg stressad men det är mycket dåligt som hänt under kort tid och det påverkar en mer än avd man tror

• Starkast

Jag har ett kroniskt illamående sen 6år tillbaka och vet precis hur jobbigt det är.

Hade du magsjuka i samband med att illamåendet startade? Det kan ibland störa signalerna för vissa människor, så hjärnan fortsätter sända ut att du ska må illa trots att det inte längre finns någon orsak. Har du i hela ditt liv haft lätt att må illa låter det logiskt att det är enklare att drabbas av "signalfel".

Vad det än beror på tuycker iallafall jag det är dumt att enbart dämpa symptomen utan att ta reda på orsaken. Eftersom det kanske går att göra något åt grundproblemet istället. Be om en remiss till en gastrodr. där kan du få bästa hjälpen.

• Starkast
    Lördagkväll skrev 2010-06-02 22:13:09 följande:
    Jag har nyligen varit med om precis samma sak och dom kom fram till att det troligtvis är stress, så jag har ätit postafen jag med eller om det var nån annan sort.. Men om dom inte hade hjälpt hade jag blivit skickad till en gastroskopi..
    Så fundera på om det varit mycket? Jag ahr inte känt mig ett dugg stressad men det är mycket dåligt som hänt under kort tid och det påverkar en mer än avd man tror
    Personligen hade jag aldrig gått med på att enbart dämpa ett symptom. Medicin mot illamående hjälper ju även om det finns någon orsak bakom.
  • Starkast

Glömde

Jag blir också jättetrött av Postafen. Det finns en annan medicin som heter Ondansetron som inte ger någon trötthet alls. Den är dyrare för landstinget, men kan vara väl värd för dig.

• Lördagkväll
    Starkast skrev 2010-06-04 09:09:57 följande:
    Personligen hade jag aldrig gått med på att enbart dämpa ett symptom. Medicin mot illamående hjälper ju även om det finns någon orsak bakom.
    Det var värt att pröva iaf och jag behövde inte äta dom särskilt länge.. Höll på i några dagar och sen mådfde jag inte illa mer..
  • Starkast
    Lördagkväll skrev 2010-06-04 21:56:54 följande:
    Det var värt att pröva iaf och jag behövde inte äta dom särskilt länge.. Höll på i några dagar och sen mådfde jag inte illa mer..
    Ok. Uppfattade som att du hade konstant illamående varje dag eftersom du skrev att du var med om precis samma sak som TS
    Postafen är ju inget botemedel, utan lindrar symptomet upp till 12 timmar.
    Hur som, skönt att det är borta! 
  • sisley

Först vill jag säga TACK för fin respons. Hur tråkigt det än är att höra att andra sitter i samma sits så är det skönt att veta att jag inte är unik i detta avseende.

Jag känner mig inte stressad eller orolig men min familj har råkat ut för en enorm tragedi (dödsfall), faktiskt i ungefär samma veva som detta startade...?! Har inte kopplat ihop detta och tycker ändå inte att jag är så påverkad av det. Kanske tycker mitt undermedvetna annorlunda?

Jenny F

Jag har varit magsjuk rätt många gånger under dessa månader. Säkert sex gånger har jag legat däckad med kräkningar och orolig mage och illamåendet har vid dessa tillfällen varit outhärdligt. Dessutom, jag var magsjuk igen för tre veckor sedan och det var i samband med det som det kändes som om jag aldrig blev frisk. I vanliga fall tycker jag att illamåendet kan försvinna ibland och att jag har dagar då jag mår bra, men sedan dess har jag mått illa non stop känns det som. Det var då jag bestämde mig för att ringa en läkare. Men jag tycker det låter rimligt det du säger, att signalerna inte fungerar som de ska för mig.

Igår mådde jag riktigt bra och kände inte av illamåendet alls men i morse när jag vaknade var aptiten sämre och jag var lite äcklad av frukosten samt att illamåendet lurar lite i kroppen. Kan det vara som så att Postafenen hjälpte mig i rätt riktning och att det kanske t o m kan vara bra att äta dessa i några dagar till om de hjälper mina 'signaler'? Det är helg och jag har ingen lust att fixa nya tabletter hos doktorn nu. (Men tack för tipset Jenny F.)

Svar på tråden Konstant illamående i månader. Varför?