• Anonym (Undrar)

kondylom!

Hej.
    Jag misstänker att jag har kondylom och har väl då smittat min pojkvän.
    Jag trodde först att det kanske var herpes, men vad jag läst mig till och frågat kompisar värkar det som att jag fått kondylom =(  
    Jag har tagit bort cellförändringar på min livmoder och fick svar att det var ett papilomvirus. Jag har även haft ett samma virus fast inte i underlivet som jag fick operera bort. Det konstiga är att jag aldrig fått frågan när jag testat mig mot skönsjukdommar, inte heller när jag tagit bort cellförändringar...

Jag har sett på min pojkvän att han har HAFT Vårtor på kuken som har kommit och gått, jag sj har inte haft nåt innan men upptäckte att jag oxå fått likadant. ( Jag vet med 100% att om det är nån som haft det från början så är det jag) Delvis för att mitt ex fråga mig om jag hade det för han hade fått det och TRODDE att det kom från mig.

Jag är livrädd för att ta upp det med min pojkvän för han kommer tro att jag varit ortogen och det har jag verkligen INTE!!

Hur smittar detta, hur behandlar men detta, kan man bli helt av med vårtorna för alltid efter behandling utan att dom kommer tillbaks? Kan jag vaxinera mig, och hur fan ska jag förklara detta för min pojkvän???? HJÄLP!

• Svar på tråden kondylom!
  • Anonym (Undrar)

Någon?

• Anonym (Emma)

Viruset försvinner inte ur kroppen, utan har man en gång fått det så finns det alltid vilande.
    Det kan gå flera år mellan utbrotten och man kan få vårtor efter flera år med samma partner utan att för den sakens skull varit otrogen. Det går inte att vaccinera sig mot det, enda du kan göra är att gå till gyn och få dem brända/frysta. Man kan pensla någon vätska på för att se om det finns platta kondylom man inte kan se med blotta ögat.
    Du kan nog inte göra annat än att leta upp bra fakta på nätet och visa din kille.

Jag har också kondylom, för min del har det gått 13 år mellan första och andra utbrottet.

• Anonym (Undrar)

Om man bränner bort dom kommer dom inte tillbaks igen då eller?

• Anonym (Emma)

Jo, eftersom viruset ligger kvar i kroppen. Jag brände bort mina.

• Anonym (Undrar)

Hur många gånger har dom kommit tillbaks efter du gjorde det?
    Tack för att du svara på min tråd =)

• HannaS86

Jag har kondylom och har fått ett "utbrott" av dem. Jag brände bort dem, det var jättesmidigt. Det kändes iofs lite konstigt att få lokalbedövning med spruta där nere först och något pinsamt när det såg ut som att läkaren använde en lödkolv från skolan men som tur var var han så avslappnad och inte alls dömande utan mer som "det kan hända vem som helst" så då kändes det inte så farligt längre.

Men om din pojkvän har haft vårtor som kommit och gått kan han ju inte vara säker på att han blivit smittad av dig, det kan ju ligga latent länge i kroppen. Jag har ingen aning om vem som smittade mig, jag har inte haft sex med någon som haft vårtor.

• Anonym (Undrar)

Jo det kan han eftersom jag är den ENDA han har legat med...

• Anonym (Emma)
    Anonym (Undrar) skrev 2010-06-11 23:14:59 följande:
    Hur många gånger har dom kommit tillbaks efter du gjorde det?
    Tack för att du svara på min tråd =)
    Det kom tillbaka 13 år efter att jag tog bort dem, så jag har bara haft två utbrott på alla de här åren Det är ganska många som har viruset, och jag har inte en aning om vem som smittade mig eftersom jag inte varit med någon som haft synliga vårtor.
  • Anonym

Tag kontakt med en hudläkare och gå dit tillsammans med pojkvännen. Läkaren kan då prata med er båda tillsammans och ni får chans att ställa frågor i enrum då läkaren undersöker er båda.
    Detta hände mig och min man för ca 15 år sen. Vi gick till doktorn tillsammans och han redde ut alla frågetecken. Det fanns inga "bad feelings" efter det.

Tyvärr kan det komma tillbaka. Min man var drabbad i några år och har efter det inte haft något. Jag hade senast när jag var gravid ï förra året.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-06-12 11:21:11 följande:
    Tag kontakt med en hudläkare och gå dit tillsammans med pojkvännen. Läkaren kan då prata med er båda tillsammans och ni får chans att ställa frågor i enrum då läkaren undersöker er båda.
    Detta hände mig och min man för ca 15 år sen. Vi gick till doktorn tillsammans och han redde ut alla frågetecken. Det fanns inga "bad feelings" efter det.

Tyvärr kan det komma tillbaka. Min man var drabbad i några år och har efter det inte haft något. Jag hade senast när jag var gravid ï förra året.
    Anonym (Undrar) skrev 2010-06-07 21:23:02 följande:
    Någon?
    jag har också kondylom vart smittad av min  kk som inte visst om att han hadde det jag fick mitt utbrott i slutet på Juli 2010  och efter besök hos Barnmorska hade jag  besvär i en vecka och sedan började vårtorna försvinna utan någon behandlig för könsvåror  och nu har jag inga hoppas det dröjer innan de kommer tillbaka
  • Anonym (kondylomaren)

Kondylom är den vanligaste könssjukdomen och väldigt många har den. Många vet inte ens om att de har den och därför sprider sig kondylom lättare. Det smittar inte så länge man inte har vårtor och om vårtorna går sönder smittar de självklart mer.

Vissa läkare skriver ut ett medel man ska pensla på för att de då ska dö. Problemet med det medlet är att det sprider sig i hela underlivet och fräter sönder hud och slemhinnor. Därför skulle jag avråda dig för att ta emot sådan hjälp.
    Det bästa är att bränna eller frysa bort dom. Gå till din barnmorska tillsammans med din pojkvän. Han kan också ha och därför är det bra om ni blir av med dom samtidigt.

Jag hade mina vårtor för sju år sedan, det tog ett bra tag innan jag fick bort dom då jag inte fick den bästa hjälpen på en gång. Mina brände dom bort när jag ändå gjorde en operation för cellförändringar. Sen kom de tillbaka under graviditeten men försvann som tur var innan förlossningen. Sen dess har jag inte haft några. Dock måste man vara medveten om att viruset ligger kvar i kroppen.
    Min man har aldrig haft några vårtor så antingen har han sådana som är platta och inte syns eller så har han klarat sig

• Anonym

Man behöver inte alls ha kvar kondylomen resten av livet.

"Om man varit fri från kondylom fyra till sex månader är det sannolikt att vårtvirusinfektionen har läkt ut och att man inte är smittsam. Man kan dock bli smittad med en ny vårtvirusinfektion."
    Källa: Smittskyddsinstitutet
    www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/kondylom/

"Efter ett tag tar kroppens eget immunsystem hand om viruset så att det försvinner."
    Källa: Umo
    www.umo.se/sex/Konssjukdomar/Kondylom/

Svar på tråden kondylom!