• Anonym (?)

Kan man använda inspelade samtal som bevis?

om jag ringer upp mitt X som jag har en tvist med, och spelar in samtalet, kan det användas i som bevis?

• Svar på tråden Kan man använda inspelade samtal som bevis?
  • Philippa

Det är olagligt att spela in samtal som den andra inte vet om.... har jag lärt mig.

• Lilly mama

Nej, det är helt OK att spela in sina egna samtal även om den andre inte vet om att man spelar in. Det är andras telefonsamtal som  man inte får avlyssna.

• Lilly mama

Banden kan även användas som bevisning, om de innehåller något graverande. Dock ska man nog vara lite försiktig, så man inte framstår som en paranoid typ som går till överdrift. Om ditt ex hotar dig, så är det dock väldigt bra med inspelningar. Visst kan domstolen ha visst överseende med att man säger saker i studnens hetta, men det finns en gräns.

• pegga

Om du ringer upp själv så minskar nog också värdet av det du vill bevisa – du har ju medverkat till att situationen uppstår då.

• Kjell2

Så länge en part, t ex du, vet om att det sker en inspelning av telefonsamtalet är inte själva inspelningen olaglig.

Däremot kan bevisvärdet på själv inspelningen bli låg framförallt om motparten hävdar att samtalet inte förekommit. Det är inte allt för svårt att manipulera en inspelning och väldigt svårt att med säkerhet säga när inspelningen skede.

Motparten kan häva att samtalet skede för länge sedan och är ihopklippt av olika samtal och att det saknas massor. Sitt största värden har privatinspelade samtal oftast att det får motparten att erkänna vad som sagts.

Sen är frågan på vilket sätt ett inspelat samtal hjälper dig i din tvist i det du vill uppnå. Inte allt för ovanligt att parter lägger fokus på helt fel saker och mer eller midnre motarbeter sig själva.

Bäst om du snackar med ditt ombud först.

• Anonym (?)

x kräver mer umgänge än dom/avtal.

X blir sur och arg, skriker och gormar i telefon.

Nu får ju X en hel del extra ändå.

Men har jag skyldighet att ge allt som X vill ha?
    vi har en dom/avtal.

även om detta färmånga år sedan var lör-sön så har det aldrig blivit ändrat i avtal/dom fast vi har ändrat det själva. X ville inte ändra det skriftligen.

kan X kräva att få ha mer bara för att??

problemet är en del helger där det står lör-sön,men X vill hämta fre.
    samt midsommar där det står fredagmorgon men X vill hämta onsdag. Jag sa ja till torsdag.

trött på skrik och gorm i telefon.
    alla andra  tror att X är så snäll för det visar x utåt.

• Kjell2
    Anonym (?) skrev 2010-06-03 11:27:35 följande:
    x kräver mer umgänge än dom/avtal.

X blir sur och arg, skriker och gormar i telefon.

Nu får ju X en hel del extra ändå.

Men har jag skyldighet att ge allt som X vill ha?
    vi har en dom/avtal.

även om detta färmånga år sedan var lör-sön så har det aldrig blivit ändrat i avtal/dom fast vi har ändrat det själva. X ville inte ändra det skriftligen.

kan X kräva att få ha mer bara för att??

problemet är en del helger där det står lör-sön,men X vill hämta fre.
    samt midsommar där det står fredagmorgon men X vill hämta onsdag. Jag sa ja till torsdag.

trött på skrik och gorm i telefon.
    alla andra  tror att X är så snäll för det visar x utåt.
    Är han en dålig pappa? Missköter han barnet?
  • Anonym (?)
    Kjell2 skrev 2010-06-03 11:29:54 följande:
    Är han en dålig pappa? Missköter han barnet?
    nej och ja.
    bra förälder MEN, krävar att ha barnet när det passar, pratar konstant skit om mig till barnet, hemska saker. 
  • Anonym (Fiffi)

TS, han kan omöjligt vara en bra förälder om han pratar illa om dig inför barnet. Så FÅR man INTE göra som förälder, det är inte bra för barnet.

Svar på tråden Kan man använda inspelade samtal som bevis?