Klant och Fjant skrev 2010-06-03 11:49:10 följande:
Gör en undersökning för ett skolarbete om genuspedagogik.
Vad anser du vara grunden i genuspedagogik?
Hur ska det utövas?
Vad anser ni om dess vara eller inte vara? Är den bra eller dåligt?
Bekämpar det könsrollerna?
Arbetar er förskola med detta? Märks där skillnad?
Hur långt kan/får man gå?
Hur tror ni detta kommer påverka i framtiden?
Grunden är en politisk människosyn präglad af sociologiska teorier. Väldigt populär runt om i världen för 30-40 år sedan, men i de flesta delar av världen har man lämnat genus-synet och gått över till mera verklighetsbaserade och moderna sätt att se på människor. Det är dock en tendens i länder med politisk korrekthet och en stark socialistisk människosyn, att försöka hitta orättvisor i allt, för att sedan se det som en människorättighet att vara fri från problemen (vars existens många gånger kan diskuteras). Folk bländas av dessa problem och vill göra vad som helst, även införa tvång, manipulation och avvisa all form för kritik, i deras kamp mot dessa 'orättvisor'.
Genuspedagogik kan inte, i sin natur, utövas naturligt eller friviligt eftersom det handlar om att styra barns intressen. Det kan enbart utövas genom tvång och manipulation. Problemet med detta, förutom att det handlar om tvång och manipulation, är att de proportioner tvång och manipåulation utövas, står inte i relation till problemets existans eller grader av allvar, eftersom detta inte kan mätas eller undersökas. Tendensen blir att man ökar mängden av tvång och manipulation efter tycke och smak.
Jag anser inte att genuspedagogik ska utövas alls.
Min dotters förskola arbetar inte med genuspedagogik. Deras pedagogik bygger på att se barnen som individer med olika intressen och personligheter. Man delar inte upp barnen i klasser efter kön, hudfärg eller andra betydningslösa kriterier.
Som sagt ovan, så kan man gå så långt som man själv tycker är lämpligt. Några anser att man inte får ge flickor beröm och att man ska tvinga pojkar att gå i rosa klänningar. De anser det är absolut nödvändigt för att lösa 'problemet'. Andra tycker det är för mycket/för litet och vill göra mer/minrde.
Tror man på könsroller och att dessa enbart är något som tillägs barnet utifrån, dvs. man avvisar all genetik, så anser många att det hjälper. De 'anser' att det hjälper, eftersom ett resultat aldrig han fås. Andra anser att det inte hjälper och att man måste införa mera tvång och manipulation.
Tror man inte på könsroller och inte på att dessa bestäms av färgerna på barnens kläder och liknande, så är genuspedagogik inget annat än rent trams.
Jag tror inte det kommer att ha någon som helst verklighetsbaserad påvarkan på framtiden alls. Hela genus-begrebbet är teoretisk sociologi och den slags har sällan någon påverkan på verkligheten.