• Klant och Fjant

    Genuspedagogik - Undersökning

    Gör en undersökning för ett skolarbete om genuspedagogik.

    Vad anser du vara grunden i genuspedagogik?

    Hur ska det utövas?

    Vad anser ni om dess vara eller inte vara? Är den bra eller dåligt?

    Bekämpar det könsrollerna?

    Arbetar er förskola med detta? Märks där skillnad?

    Hur långt kan/får man gå?

    Hur tror ni detta kommer påverka i framtiden?

  • Svar på tråden Genuspedagogik - Undersökning
  • Klant och Fjant

    Skulle verkligen behöva några svar, uppgiften har blivit försenad och måste snart lämnas in. Skulle vara så tacksam.

  • annawall

    Vår son gick på dagis med genuspedagogik och där sorterades barnen aldrig in, personalen var medvetna om leksaker mm. De uppmuntrade "könsneutrala" lekar och eftersom det var ett föräldrakooperativ skulle barnens föräldrar turas om att hjälpa till, man hade köksveckor varannan gång o s v.

    När han började förskoleklass så fick pojkarna gärna vara i lekrummet och stöka, de nästan förväntades göra så! Istället för att försöka uppmuntra andra lekar, var personalen och uppmuntrade flickorna att pyssla i andra salen!

    Jag tycker att dagis var bra, det var inte "ni killar kan leka med bilar" som en del traditionella blir! De utmanade lite, genom att alla barnen hade rosa t-sjirts att gympa i som kul grej. Men även min dotters dagmamma uppmuntrar ju barnen att klä ut sig och kommenterar inte om killarna vill ha klänning mm...

    Min kille lärde sig aldrig att slåss på dagis, i förskoleklassen däremot blev det stökigt och barnen togs inte om hand. Jag tror dock inte på att det skulle bero på att de inte hade någon genuspedagogik, snarare att de inte var pedagogiska över huvud taget :(

    Vad anser du vara grunden i genuspedagogik?
    att man ska ha i bakhuvudet att man inte drillar in roller

    Hur ska det utövas?
    med måtta, ingen överdrift. Barn får vara annorlunda. Det finns en bok om Kenta som leker med Barbies, gillar den. Barnen ska läras att tåla andras olikheter.

    Vad anser ni om dess vara eller inte vara? Är den bra eller dåligt?
    Bra, om det utövas med måtta

    Bekämpar det könsrollerna?
    Absolut! Att se att även andras pappor kan diska och vara dagisfröknar!

    Arbetar er förskola med detta? Märks där skillnad?
    Då sonen var där, ja. Japp, till viss del. Men ibland kunde man tro att det låg i vissas gener, det här med killar-bilar etc. Men killarna lekte även med dockor och tjejer och killar lekte mycket ihop.

    Hur långt kan/får man gå?
    Man ska bara föreslå, inte tvinga. Ge barnen fler alternativ!

    Hur tror ni detta kommer påverka i framtiden?
    Han är mer öppen för olika lösningar. Inte minst att två av barnen faktiskt hade två mammor, och att det var helt normalt. Jag tycker inte att barnen ska ha en heteronorm, utan att det är naturligt att alla ska kunna älska alla. Mer möjligheter som sagt. Han är också mer öppen för att man kan leka med flickor. Det är i alla fall min tanke. En del killar kan inte tänka sig att leka med en tjej ens...

  • kutiom
    Klant och Fjant skrev 2010-06-03 11:49:10 följande:
    Gör en undersökning för ett skolarbete om genuspedagogik.

    Vad anser du vara grunden i genuspedagogik?
    Att vara öppen för all form av lek och varande, för alla barn.

    Hur ska det utövas?
    Genom att ge barnen möjlighet till att leka olika lekar, att tjejer får leka med killar, visa de som bara leker med bilar att det finns dockor och tvärtom - ge barnen en valmöjlighet

    Vad anser ni om dess vara eller inte vara? Är den bra eller dåligt?
    Toppen, bra att pedagogerna är medvetna om vad dom gör.

    Bekämpar det könsrollerna?
    Ja och nej, det öppnar upp för ett vidare tankesätt och andra konstellationer än de "vanliga"

    Arbetar er förskola med detta? Märks där skillnad?
    Skulle tro att de gör det, de är medvetna om det i alla fall. Jag har inte mycket att jämföra med men de visar mitt barn de olika rollerna som finns och blandar vilt. Hon får leka med bilar eller dockor eller både och, skulle nog mer märkt om de försökte få in henne i en roll hon inte har. De var väldigt glada i att dottern lekte med bilar och chockade när hon började leka med dockor också. Det var genom dagis jag såg att dottern nu var intresserad av dockor.

    Hur långt kan/får man gå?
    Hur långt som helst, man ska öppna upp för möjligheten inte tvinga in i nya genus-roller, låta barnen testa och inte komma med pekpinnar.

    Hur tror ni detta kommer påverka i framtiden?
    Förhoppningsvis genom att vi får ett öppnare samhälle.
  • Adoniram
    Klant och Fjant skrev 2010-06-03 11:49:10 följande:
    Gör en undersökning för ett skolarbete om genuspedagogik.

    Vad anser du vara grunden i genuspedagogik?

    Hur ska det utövas?

    Vad anser ni om dess vara eller inte vara? Är den bra eller dåligt?

    Bekämpar det könsrollerna?

    Arbetar er förskola med detta? Märks där skillnad?

    Hur långt kan/får man gå?

    Hur tror ni detta kommer påverka i framtiden?
    Grunden är en politisk människosyn präglad af sociologiska teorier. Väldigt populär runt om i världen för 30-40 år sedan, men i de flesta delar av världen har man lämnat genus-synet och gått över till mera verklighetsbaserade och moderna sätt att se på människor. Det är dock en tendens i länder med politisk korrekthet och en stark socialistisk människosyn, att försöka hitta orättvisor i allt, för att sedan se det som en människorättighet att vara fri från problemen (vars existens många gånger kan diskuteras). Folk bländas av dessa problem och vill göra vad som helst, även införa tvång, manipulation och avvisa all form för kritik, i deras kamp mot dessa 'orättvisor'.

    Genuspedagogik kan inte, i sin natur, utövas naturligt eller friviligt eftersom det handlar om att styra barns intressen. Det kan enbart utövas genom tvång och manipulation. Problemet med detta, förutom att det handlar om tvång och manipulation, är att de proportioner tvång och manipåulation utövas, står inte i relation till problemets existans eller grader av allvar, eftersom detta inte kan mätas eller undersökas. Tendensen blir att man ökar mängden av tvång och manipulation efter tycke och smak.

    Jag anser inte att genuspedagogik ska utövas alls.

    Min dotters förskola arbetar inte med genuspedagogik. Deras pedagogik bygger på att se barnen som individer med olika intressen och personligheter. Man delar inte upp barnen i klasser efter kön, hudfärg eller andra betydningslösa kriterier.

    Som sagt ovan, så kan man gå så långt som man själv tycker är lämpligt. Några anser att man inte får ge flickor beröm och att man ska tvinga pojkar att gå i rosa klänningar. De anser det är absolut nödvändigt för att lösa 'problemet'. Andra tycker det är för mycket/för litet och vill göra mer/minrde.

    Tror man på könsroller och att dessa enbart är något som tillägs barnet utifrån, dvs. man avvisar all genetik, så anser många att det hjälper. De 'anser' att det hjälper, eftersom ett resultat aldrig han fås. Andra anser att det inte hjälper och att man måste införa mera tvång och manipulation.

    Tror man inte på könsroller och inte på att dessa bestäms av färgerna på barnens kläder och liknande, så är genuspedagogik inget annat än rent trams.

    Jag tror inte det kommer att ha någon som helst verklighetsbaserad påvarkan på framtiden alls. Hela genus-begrebbet är teoretisk sociologi och den slags har sällan någon påverkan på verkligheten.
  • Lily of the Valley

    Jag tycker att detta är en viktig fråga! Försöker tänka på hur jag bemöter killar/tjejer. Båda kan visst vara tuffa och söta. Håller just nu på att läsa boken "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" där de tar upp mycket matnyttigt och ger en bra tips på hur man kan göra istället. För när man tänker efter så är det vi vuxna som "ger" barnet könet, jag tror inte att det är så mycket biologiskt. Åtminstone inte om man hårddrar det.

    Vårt barn har inte börjat förskola än, så den frågan kan jag inte svara på. Däremot så hoppas jag att det är något som de jobbar med! Exempelvis när man lämnar barnet så kanske en fröken säger till min dotter "Kom ska vi se vad tjejerna gör!" Vad ger man då barnet för bild? Jo, du är tjej och ska alltså umgås med tjejerna. Önskar att alla föräldrar och personer som jobbar med barn skulle ta del av genuspedagogiken så att vi kan få ett mer jämställt samhälle utan könsroller.

    I grunden tycker jag att genuspedagogik är att respektera och behandla alla lika, oavsett kön. Denna jämställdhet gäller ju i så många andra avseenden: härkomst/hudfärg, social rang osv. Självklart är alla viktiga frågor men genuspedagogiken är något som jag anser hamnat i skymundan.

    Förlåt för att det blev ett lite virrigt inlägg, men bättre än ingenting? :)

Svar på tråden Genuspedagogik - Undersökning