• SillaLóa

Matrutiner för 7-månaders bebis?

Hej. Jag undrar vad ni har för matrutiner för era ca. 7 månaders? Hur ofta äter dem och hur mycket?

• Svar på tråden Matrutiner för 7-månaders bebis?
  • ElmaJ

Upp och lek vid 7
    8 klämmer hon 180 ml ersättning
    9 sover hon en timme eller två (beroende på om hon är i vagn eller inne)
    vid 11 tiden så blir det en till en och en halv dl mat, typ potatis fisk ägg eller nått annat jag kokat ihop (eller vanlig burkmat om vi är ute) + efterrätt frukt, pureer
    runt 13 sover hon en timme till
    14 så 180 ml ersättning
    17/18 så äter hon middag med oss, anting vår mat mosad eller egen ca en dl
    19/20 så blir det 180 ml ersättnign
    20/21 sover hon för natten

Typ så ser det ut, men vissa dagar är det bara mat som gäller och andra tokvägrar hon och då är det bara ersättning. Gröt/välling kommer upp lika snabbt som vi kan få in det i munnen.

• k girl

Min son är i och för sig bara sex och en halv månad, men han har ätit mat sedan han var fyra månader. Han ammas fortfarande i huvudsak och äter mat vid tre tillfällen under dagen:

- Gröt på morgonen vid 7-tiden, en portion gjord på ca en dl vätska, som serveras med fruktpuré
    Ca 12: - Smakportion av grönsaker och kött, ca 50-60 gram, ibland får han fruktpuré till efterrätt
    - Gröt på eftermiddagen vid 16-17, en lika stor portion, serverad med fruktpuré

Däremellan ammas han fritt, han brukar amma i anslutning till målen samt någon gång däremellan, han äter varannan-var tredje timme ungefär. 

• BubbelBoom

Välling till frukost, och der är alltid olika när det blir! Hon kan vakna vid 6 vissa dagar och ibland vid 10. Sen blir det gröt runt 10, eller ja inte senare än 11 iaf. Lunch vid 12-13 (beror på när hon åt gröt senast). Frukt eller babysmörgårs på em och sen gröt på kvällen. Ibland vaknar hon senare på kvällen och då får hon lite välling. Hon älskar sin välling=) Hon äter mkt och inte så ofta, Precis som jag=)

• veh

Gröt vid 7-tiden.
    Mellanmål vid tiotiden, vanligtvis litet frukt+grekisk youghurt, eller litet egengjord mannafrutti.
    Lunch vid 13-tiden, ca 1,5 dl mat och sedan ca 0,5 dl fruktpuré.
    Ersättning på eftermiddagen, drygt 1,5 dl.
    Gröt på kvällen igen.

Amning nobbas sedan några veckor tillbaka. Babysmörgåsar är bara skoj att leka med... Och välling var inget som gillades heller.

• fenomen

hejsan!
    någon som har nåt bra tips på mat man kan fixa till en 7 månaders bebis. hon vägrar  äta burkmat..

• ElmaJ
    fenomen skrev 2010-06-07 10:04:19 följande:
    hejsan!
    någon som har nåt bra tips på mat man kan fixa till en 7 månaders bebis. hon vägrar  äta burkmat..
    All mat som ni äter typ, fast utan salt!
    (persilja smakar lite salt och funkar super att byta ut!)
    I min frys har jag burkar med:
    Potatismos, kokt torsk och ägg
    Spagetti, kokt köttfärs i tomatsås
    Makaroner med ungsgrilladkyckling och rosmarinsås

typ en 8 burkar av varje :o)
    Lycka till!
  • Jeenniii

Oj. jag har en kille på 7.5 som äter som en häst :)

ca tider

7.00 En portion gröt på 1,5dl vatten
    10.30 Mat (hel burk) + fruktpure
    14.00 En portion gröt på 1,5 dl vatten
    17 Mat (en hel burk) + frukt
    18.30-19 En portion gröt på 1,5dl vatten

+ vatten att dricka till alla mål.

Ändå är min lille kille inte stor, men tanke på att han äter mycket. väger 8,8kg.

• Josefine Hedlund

MIn tjej blir 7 månader om en vecka. Vi har hållit på att testa mat sen hon var 4 månader och hon äter nu hur mkt som helst!=)

6 el 7 vaknar, får 200 ml ersättning
    9 1 port gröt, vatten
    (9.30-11 sover förmiddag)
    12.30 Lunch ca 1,5 dl pure, efterrätt och vatten
    14.30 ca Mellis lite fruktpure, yoghurt el liknande
    (15-16 sover em)
    17 Middag - samma som lunchen
    19-19.30 Välling ca 230 ml

sover för natten efter det

Nellie 091119 Mitt allt
  • Anissa

Vår dotter är sju månader och en vecka, vi började med mat när hon var fem månader. Såhär ser vår dag oftast ut:

7.30 amning

9.00 gröt med lite fruktpuré

10.30 amning

13.00 ca 1 dl lagad mat (inklusive ca 1 tsk kött eller fisk) + ca 1/2 dl fruktpuré till efterrätt

15.00 amning

18.00 gröt med lite fruktpuré

19.00 amning till sömns.

Vi samsover och hon ammas fritt under natten så ibland klämmer hon i sig några extra måltider då :) Jag har försökt erbjuda ett mellanmål 16-tiden men det har mötts med föga entusiasm än så länge...

• Jeenniii

Min andra son är nu 7 mån och han äter ungefär:

6.00 amning
    8.00 en portion gröt på 1 dl vatten + vatten att dricka
    Ibland amning vid 9-10tiden innan sovstund
    11.30 ca 1-1,5 dl mat, lite fruktpure till efterrätt o vatten att dricka
    14.00 en portion gröt
    17.00 1-1,5dl mat o vatten att dricka
    19.00 amning o läggdags

Vaknar olika under natten. Ibland en gång, i bland flera. Han samsover efter han vaknat o vill amma resten av natten.

• keron

Två av våra barn har runt den åldern fått smakportioner 1-2 ggr om dagen och ammats resten. De andra två barnen har helammats då än, fått smaksensationer, och börjat med riktiga smakportionerna först vid 8 månaders åldern.

• WSalma

Min dotter blir 7 månader om knappt två veckor. Hon äter väl ungefär så här:

6:30 ersättning
    8-9 gnager på lite bröd när vi äter frukost
    9:30-10 ersättning
    13 lunch, ca 50 g en bra dag. Hon är inte så intresserad
    16 ersättning, kanske lite banan eller majskrokar
    19 gröt med banan oftast, ca 75 g, ersättning om hon vill ha. Ibland äter hon säkert 100 g gröt och ibland vill hon inte ha alls.

Svar på tråden Matrutiner för 7-månaders bebis?