• MosterMaggi

Krånglande sporre på höger framtass

Har en schäfer som gjorde illa sporren på höger framtassen för ca en månad sedan. Givetvis var då klockan kvart i fem på fredag eftermiddag, och jag var luspank. Kändes inte aktuellt att kasta mig till djurakuten då, hur bekymrad jag än var. Det läkte snabbt, slutade blöda nära nog på en gång men han var lite öm och varm i tassen sådär två dagar, och det var svullet.

Efter två veckor slog han upp det igen när han lekte - det blödde lite men gick över.

Men så hände det imorse IGEN! Har förvisso fått lön, men en lördag på djurakuten... njäe. Känner mig korkad som inte tagit upp det med veterinär, hittar ingen info om det på nätet. Har inte varit med om det på nån hund tidigare. Ska jag planera för att ta bort sporren? Eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden Krånglande sporre på höger framtass
  • Lovasraramamma

Vår hund har sina sporrar kvar å ha aldrig haft bekymmer med dem. hört att man kan ta bort dem då de är relativt nyfödda. men kanske de går ändå å operera bort dem på äldre djur om de krånglar.

• UWO BaraJag

Så länge det inte störtblöder, hunden har jätteont (lider) eller att hunden på annat sätt verkar påverkad av det hela skulle jag avvakta. Ta tempen morgon och kväll och inspektera sporren för säkerhets skull.

Sen skulle jag kontakta veterinär för tidsbeställning och en koll i första hand. Här kan du säkerligen få hjälp från, en kanske billigare, djurklinik / privatpraktiserande / distriktsveterinär.

Det är svårt att säga när man inte har hunden framför sig men rent allmänt brukar man nog ändå ta bort sporrar i de fall de krånglar, vilket den ju tycks göra här.
    Dock, många veterinärer kan nog vilja ha såret läkt alt ha hunden på antibiotika innan man börjar skära i området.

• frulan

Vår vovve hade en sporre på ena bakbenet (som egentligen skulle tagits bort av kenneln, men men...) och han fick problem med den.
    Han fastnade i diverse snår och slet upp den.
    Har för mig att hans inte satt fast i skelettet utan mer ytligt.
    Vi opererade bort den för den ställde bara till det för honom

• frulan

Gick och kollade kvittot nu...

Det kostade 1845 totalt och då betalade vi för:

klinisk undersökning
    klinisk kemi mm
    narkospaket alat, krea, hkt
    operation sporrextirpation
    lungnande domitor
    moms

Detta var år 2003.

• MosterMaggi

*ooofff* 1825 kr...! Men tack för svar!

Jag ska ringa vår veterinär på måndag och höra. Så himla fånigt att jag inte tog upp det när jag ändå var där med ett inflammerat öra för två veckor sedan. Kom på det efteråt... *suck* Men då var tassen bra, så jag glömde det.

• frulan

Japp, det är dyrt att ha vovve

Hans patella luxation-operation gick på över 10.000, tur att man har försäkring!

• Brollie

På våran skulle sporrarna också vara borta men en växte ut... Den blev vi rekomenderade att ta bort, svårare (o dyrare) om han hinner fastna o skada den menade vetrinären.
    Den kostade tvåtusen, lite drygt för oss också. Försäkring gäller inte om man gör det i förbyggande syfte, bara om skadan är skedd o de ville vi inte vänta på.

• MosterMaggi

Oki har bokat tid hos vet, på fredag ska vi åtgärda "bruten klokapsel". Vovven ska få lugnande och bedövning.

Prel summa runt 100 kr, det kan bli lite mer, lite mindre.

• Brollie

Då håller vi tummarna på fredag. Det var ett bra pris, skönt för vovven att slippa bli nedsövd. Berätta gärna hur det gick! *Lycka till* från Brolle med matte!

• MosterMaggi

åh tack, gulle er! Jag var fundersam på det med att inte ha narkos, så vad skönt att du tog upp det. Kompisen har gjort lika på sin fast med sövning så jag var osäker (och det gick på över 3000 kr).

• MosterMaggi

>era hållda tummar hjälpte! Veterinären såg inte att klon var trasig, hur han än letade. Men det kan ha blivit en infektion där som gör att det blöder och svullnar. Vi prövar med antibiotika 10 dagar, och skulle nåt visa sig bli knas ringer jag bums tillbaka.

Vi passade på att ta en spruta med vaccin mot kennelhosta också.

Summa summarum 580 kr.

• Brollie

Va bra! Brolles hålla-tassen-knep brukar funka!

• Majsan70

Måste bara fråga Moster Maggi, vad kennelhosta är??

( va bra att vovve mår bra annars *S* )

• MosterMaggi

>Amos vinkar till Brolle!

> Majsan 70: Kennelhosta kan du se mer om här: www.sva.se/static/715.html

Eftersom just denna vovve av olika skäl nära nog varje vecka reser mellan och bor i Stockholm, Uppsala och Sundsvall (!) träffar han många hundar och utsätts för många virus och baciller. Så jag vill gärna att han ska ha lite mer motståndskraft mot influensa. Om det nu går.

Svar på tråden Krånglande sporre på höger framtass