• karinagumman

cykla med spädbarn?

vet inte var jag ska lägga denna tråd..

min fråga är... hur cykla med spädbarn..
    vår son är (nästa vecka) fem månader...

många vi pratat med har föreslagit babyskyddet i cykelkärran men vi har inte ens vågat tänka tanken.. fullt ut.. ett par bekanta, som har en kille på 3,5månad skulle ut på picnic igår och det kom på tal att vi skulle vilja cykla med våra små... cykelkärra kom på tal och jag sa att vi har en och de lånade den...
    vi spände fast deras babyskydd och de gav sig iväg...
    de hade haft det jättebra och de hade känt sig trygga med bebisen i kärran....

en väninna och jag pratade om det idag och hon sa att det var lagligt..

nu undrar jag om det är OK? får man? bör man?

om inte hur göra?

Oskar ~ mammas favorit ~ född 12/1 2010
  • Svar på tråden cykla med spädbarn?
  • MissLillan

Hmm barn under 12 ska ju ha hjälm... å så små hjälmar finns nog inte.

• Joico

Det är ju lag på att alla under 15 ska ha hjälm, men det är en självklarhet tycker jag ändå... oavsett lag eller ej. Dessutom kan det bli en ganska skumpig färd att åka cykel, så nej jag tycker inte det är lämpligt.

En femmånaders känns mer OK, om barnet är stadigt och det finns en passande hjälm. De minsta hjälmar jag kunde hitta var 44cm

• karinagumman

hmm tänkte inte på den lilla detaljen.... så klart de små ska ha hjälm..
    funderade en del på skumpandet med.. hur bra kan det vara..?
    ja jag vet inte.. jag vill ju så gärna.. jag är så beroende av cykeln....

• Noiis

jag har en väninna som började cykla med sin lilla vid 4 månadersålder.
    Hon fick rådet från BVC att ha barnet i sele första tiden och så fort det gick ha hjälm på barnet.
    det finns hjälmar som man ställer in och blir rätt små. Noa fick en hjälm när han var 8 månader som han garanterat hade kunnat använt långt innan.
    den köpte jag på stadium.

• karinagumman
    Sjukhus Mamman skrev 2010-06-04 01:03:10 följande:
    jag har en väninna som började cykla med sin lilla vid 4 månadersålder.
    Hon fick rådet från BVC att ha barnet i sele första tiden och så fort det gick ha hjälm på barnet.
    det finns hjälmar som man ställer in och blir rätt små. Noa fick en hjälm när han var 8 månader som han garanterat hade kunnat använt långt innan.
    den köpte jag på stadium.
    i sele?
    vad för sele?
  • karinagumman

asså.. satt barnet i en babybjörn på mamman när mamman cyklade.. ingen kärra, babyskydd eller ngt?

• Noiis
    karinagumman skrev 2010-06-04 01:22:13 följande:
    asså.. satt barnet i en babybjörn på mamman när mamman cyklade.. ingen kärra, babyskydd eller ngt?
    ja hon hade barnet på magen. mindre skumpande och barnet sitter tryggare tydligen. dessutom lättare att ha koll på den lille
  • Noiis
    karinagumman skrev 2010-06-04 01:34:54 följande:
    iofs... men tänk om man ramlar...
    jo de e ju en risk som kan ske vart du en har barnet. jag satt och googlade och fick upp en del artiklar om barn som blivit påkörda i kärra oxå. allt kan ju lixom hända. 
    men jag vet inte hur de funkar rent praktiskt att cykla med små barn öht! men jag vet att hon tyckte de var smart så hon kunde cykla å handla osv.
    men vad e de för cykel kärra du har? 
  • karinagumman

ville inte anklaga dig eller din väninna.. absolut inte....

vi har en vanlig cykelkärra (höll jag på att säga) En cykelkärra är det säkraste sättet för små barn att resa. sån fast röd....
    oxå googlat lite och ja jag kommer inte fram till ngt... mer än att det kanske inte är lämpligt med spädbarn... men jag ska snacka med de på lekbiten som säljer såna mer avancerade cykelkärror som är både sittvagn och cykelkärra....
    tack för att du engagerat dig så...

• Noiis
    karinagumman skrev 2010-06-04 01:44:01 följande:
    ville inte anklaga dig eller din väninna.. absolut inte....

vi har en vanlig cykelkärra (höll jag på att säga) En cykelkärra är det säkraste sättet för små barn att resa. sån fast röd....
    oxå googlat lite och ja jag kommer inte fram till ngt... mer än att det kanske inte är lämpligt med spädbarn... men jag ska snacka med de på lekbiten som säljer såna mer avancerade cykelkärror som är både sittvagn och cykelkärra....
    tack för att du engagerat dig så...
    Jag e trött men kan inte sova
    Min bror ville absolut ha en chariot kärra när han fick barn. jag googlade runt lite, och till dom finns de ju en massa grejer hängmatta som man kan lägga den minsta i, ligginsatser osv. Nån sån sak kan kanske passa i eran?
    men oxå när man googlar så verkar många ha fäst just babyskyddet i dom. läste oxå om nån som hade lagt en babylift nedanför sätet så den kilades fast. men nu var ju er ganska stor så de finns säkert en risk att ert barn tar sig ut.
  • Joico

Rådet från BVC att ha barnet i sele var riktigt korkat, att man ens tänker tanken att gå på det rådet!! Barnet kommer ju att mosas av förälderns vikt, om man ramlar. Nej fy! Idiotiskt..

Att sätta barnet i en såndär "stol" på ryggen är inte heller bra, dessutom passar de inte små barn. Det rekommenderas att man tidigast cyklar med barn från 8-9 månader.

Det finns ju spädbarnsanpassade tillbehör till cykelvagnar, men man bör nog fof vänta till iaf 6 månaders ålder. Och givetvis ha en passande hjälm! Sååå viktigt kan det inte vara att cykla..

Svar på tråden cykla med spädbarn?