• mirwa

    varning! aco-solkräm

    Hej.

    Vill bara varna andra föräldrar för ACO-solkräm faktor 50. Min son är 21 månader fick kraftiga utslag i hela ansiktet efteråt.

  • Svar på tråden varning! aco-solkräm
  • Licens To Kiss

    Verkar som din son är överkänslig?

    Jag har alltid använt de märket och alrig haft problem med varken min hud eller dotterns.


    Älskar mina barn! Dotter född 2001-10-21 och Son född 2010-01-30
  • Clobberella

    Din son kanske är allergisk?
    Det kan man vara mot allt möjligt, men det kanske är löjligt att varna folk för jordgubbar och nötter i alla fall...
    Ni får väl prova nån annan solkräm i stället, förslagsvis på en liten yta på kroppen först så ni ser att han tål den.

  • Mamman till två

    Vi har inte heller haft problem med någon av aco´s solkrämer.

    Ni borde kanske kolla upp innehållsämnena. Er son har ju troligen fått en allergisk reaktion mot något ämne i krämen & sannolikheten är ju ganska stor att samma ämne även finns i andra solskydd eller krämer.

  • snusmumriken2

    Tror din son är överkänslig.
    På apoteket sa de dessutom att man inte bör använda spf 50 om man inte är absolut tvungen då det är större risk att barnen utvecklar allergier av så hög faktor. Spf 30 räcker i de allra flesta fall.
    Fö så kan barnen vara överkänsliga mot alla solkrämer. Ett av barnen på min förskola var överkänslig mot Bamses solkräm. Hon fick blåsor i hela ansiktet.
    Man får helt enkelt prova sig fram eller köra på de solkrämer man vet att ens barn klarar av.
    Det är inte ACO som är problemet, utan kombinationen din son o just den solkrämen.
    Jag använder ACO kids spf 30 (sprayflaska) till mina barn o den funkar kanon!

  • Linastrumpan

    Tråkigt för din son att han fick utslag, men som många säger så är det inte helt ovanligt att man reagerar med utslag mot solkrämer. Man får helt enkelt testa vilka sorter barnen tål och använda dem. JAg använder bara ACO men den med 30 och partikelfilter till mina barn och det funkar hur bra som helst. Prova en annan sort är mitt tips.


    Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • SaramedM

    Om han reagerade så kraftigt kanske det är läge att kolla upp mot VAD han reagerade innan ni provar en annan sort

  • fröken argbigga
    mirwa skrev 2010-06-04 09:07:55 följande:
    Hej.

    Vill bara varna andra föräldrar för ACO-solkräm faktor 50. Min son är 21 månader fick kraftiga utslag i hela ansiktet efteråt.

    Min dottter har också fått kraftiga utslag efter att vi använt den krämen. På akuten var de dock osäkra på vad det kunde vara, ville inte gå på min teori om solkrämen utan trodde på soleksem. Fick iallafall remiss till hudläkare. Var hon husläkarn idag och fick bekräftat att det inte är soleksem.

    Hur ser utslagen på din son ut? Smörjde min dotter i onsdags på dagen och på eftermiddagen blev hon röd i hela ansiktet och på kvällen började röda små prickar dyka upp. Nu ser det ut som stora blåmärken nästan, blodkärlen under huden har brustit. Värst på kinderna och under hakan. Hon är som tur är nästan helt opåvärkad och det kliar inte.

    Visste inte att det var sämre att använda sp50, tänkte att ju högre ju bättre.

  • sarsparis

    Låter som att ni borde kolla upp vad han reagerar på. att gå ut och varna är väl lite väl att ta i. alla barn är olika, för en del funkar det, för andra inte, så är det med allt.

  • mammalilla

    Min son fick också utslag av ACO solkräm, faktor 15. Blev röd i ansiktet och fick prickar på armar och rygg precis där jag hade smörjt in honom. Försvann efter en dag och nu använder vi annat märke i stället.

Svar på tråden varning! aco-solkräm