• crazyangel87

2 årigt monster

Har en son på 1 år och 10 månader och fick en till i april som nyss blivit 1 månad. Storebror regaerade oväntat bra på lillebror första veckan. Sen kom avundsjukan akta men säkert. Han är jättesnäll å gullig på lillebror - men mot oss och hundan är han hemsk! Slåss, kastars sönder saker, spottar, trotsar ALLT osv. Tyckte ändå att det var ganska okeynärjag lyssnade på e kompis med barn i samma åldrar. Hennes va betyligt värre.

Men å kom ännu en vänding. Nu är han HEMSK. Han vaknar extremt tidigt, skriker hysteriskt för precis allt, slåss ännu mer. Gör massa massa hyss hela tiden. Detta har fått mej att bli lika hemsk.Jag har ingen ork alls. Ännu mindre tålamod.

Nyss när jag gav minstingen mat så hittade jag storebror drickandes ur toaletten. Gav han ett rkigt tjuvnyp i håret i brist på lediga händer. Ursh. blir rädd för mej själv. Skrika och vara dum på mina barn är inte den uppfostran jag strävat efter. För att notera skullle jag aldrig göra ILLA barnen, så ni inte missuppfattar mej.. :)

Jag försöker gå ifrån närhan är jävlig. Men så fort jag inte är inom synhåll hittar han på nya saker. Slås hunden med bandyklubban, drämmer potatispressen i storspegeln, dricker ur toaletten (favorit), häller ut vatten över golvet, sliter pp jord ur blomkrukorna.. Ja jag kan fortsätta i all onädighet...

Vad gör man? Jag vet (hoppas) att detta ären övergående fas. Men hur kommer man igenom den ?

• Svar på tråden 2 årigt monster
  • viseversa

Först och främst så ser ni till att hunden får flytta. Den ska inte behöva stå ut med detta. Sen ser du till att få hjälp innan det går för långt. Gå ut och var ute hela dagarna. Går han på dagis? kanske han skulle behöva aktiveras ordentligt så han låter bli att riva i saker.

• Håkan Haglund

Det går över!
    Vi har haft liknande (fast lite lugnare.....) perioder vi också med våra.
    Dricka ur toaletten? Det var en favorit!

Finns det en pappa i närheten?
    Det jag tror är viktigt är att både mamma och pappa (om det går) tar sig tid för storebror. Om lillebror ammas, så tar pappa storebror och åker och handlar.
    Om lillebror sover, så kan mamma och storebror diska.
    Enkla saker man kan göra tillsammans. Nattningen tror jag är den viktigaste biten - här finns stora möjligheter till närhet, ömhet och uåppmärksamhet. Ta varannan kväll, och låt det ta lite tid.

Låt huset förfalla lite - ni hinner städa sedan. Eller städa lite tillsammans med storebror - allt kan bli en lek. Vill han inte städa - gör något annat.

Men som sagt: det går över.

♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • sannzibar

Jag förstår att det är svårt men försök att ge honom egen tid, när tex din man kommer hem, han kanske säker efter uppmärksamhet fast det blir på fel sätt, när han gör hyss, Min dotter ska snart bli storasyster o jag tror att hon känner på sig att jag inte har samma ork mm så hon har oxå börjat göra mkt saker hon ej gjort innan o ibland tryter tålamodet så är det bara,  du har ingen som kan hjälpa dig lite bara ta sonen en stund o hitta på nåt skoj ex gå till lekparken?

Jennifer 22/3-2008 ** Bebis 30/7-2010
  • ShadowPriest

ha själv en 2 åring som snart blir 3 år som är hemsk med sina hyss, drar ut kontakter till modemet femtielva gånger, öppnar toalettdörren med leksaker och röjer runt där inne, river sönder sina tapeter, drar upp plastmattan i vardagsrummet, kissar på golvet överallt, drar av blöjan på natten, leker med sitt bajs som om det vore duschkräm plus äter det, säger självklart inget, alltid tyst som musen när det är hyss.

Skitjobbigt, skulle själv vilja ha råd...

• Håkan Haglund
    ShadowPriest skrev 2010-06-04 09:35:40 följande:
    ha själv en 2 åring som snart blir 3 år som är hemsk med sina hyss, drar ut kontakter till modemet femtielva gånger, öppnar toalettdörren med leksaker och röjer runt där inne, river sönder sina tapeter, drar upp plastmattan i vardagsrummet, kissar på golvet överallt, drar av blöjan på natten, leker med sitt bajs som om det vore duschkräm plus äter det, säger självklart inget, alltid tyst som musen när det är hyss.

Skitjobbigt, skulle själv vilja ha råd...
    Först: RING 112 (se annan tråd...)

Sen: försök fokusera på annat. Låt barnet vara med, även i de vardagligaste saker. Diska, städa, vika tvätt, handla. Vara med alltid, inte bara när man leker i lekparken.
    Vad gäller blöja/bajs-problemet: pröva att sätta kalsong/trosa över blöjan. Då blir det svårare, iallafall på natten.
    ♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • ShadowPriest
    Håkan Haglund skrev 2010-06-04 10:37:13 följande:
    Först: RING 112 (se annan tråd...)

Sen: försök fokusera på annat. Låt barnet vara med, även i de vardagligaste saker. Diska, städa, vika tvätt, handla. Vara med alltid, inte bara när man leker i lekparken.
    Vad gäller blöja/bajs-problemet: pröva att sätta kalsong/trosa över blöjan. Då blir det svårare, iallafall på natten.
    nej han drar av det med, nu har vi börjat med dubbelknut på byxor, men han lyckades häromdagen att dra upp dubbelknuten med.
  • fruis

Jag tror att han behöver mer uppmärksamhet nu när han är osäker på sin nya plats i familjen. Bärsjal till bebisen kan vara bra (om bebisen gillar det alltså). Då blir du mer rörlig och kan leka mycket med det äldre barnet. Bebisen klarar sig bra utan annan uppmärksamhet än att bli buren och få mat just nu. Försök vara ute så mycket det bara går i det vacka vädret. Barn har lättare att sysselsätta sig utomhus och blir i allmänhet gladare och mer positiva där.

• ellixoxo

Jag är jätte rädd för detta jag med, dp jag har en son som fyller 2 nu i sommar och en andra son som är beräknad att komma den 27 juni.
    Min son slåss mycket han slår hunden, katten och mig och på dagis säger dom att han har börjat bitas också.
    Han är väldigt svartsjuk så jag tänker köra helt på att ge honom så mycket ensam tid men någon av oss (mamma eller pappa) som möjligt.

• crazyangel87

Vi gör egentligen redan allt ni skriver. Vi är ute mycket mycker, vid finväder hela dagarna, han hjälper till mycket hemma (på gott och ont Flört) vi myser mycket med honom. Sen jag skrev sist har han dessutom blivit ännu värre.

Nu har dessutom både barnen brjat krångla mer eller mindre på nätterna. Så någon sömn får jag inte heller. 3-4 timmars osammanhängande sömn är inte mycket att hänga i granen. Så mitt humör och tålamod är inte att leka med.

Pappan jobbar heltid men hjälper givetvis till när han är hemma. Kanse inte tillräkligt enligt med. Och han och nätter går inte ihop, så den biten tar jag själv.

Nånstans är man ju ändå bara människa, trots att man känner sig övernaturlig som orkar med allt detta ändå. Visste man inte att man levde tidigare så gör jag det nu..

• bonnieloveskim

jag ska länka till en tråd jag skrev i nyss...
    läs gärna där.

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m52845242.html

sen finns det massa massa småknep man kan göra,  som vid matbordet kan man låta dem vara med och duka, man frågar tex om de vill att man ska skära korven eller inte, vart ska de ha ketchupen tex.

min dotter på 2 år, iblnad vill hon att jag ska skära bitar av korven, ibland hela, iblnad halva iblnad inte alls då äter hon den som en glass.
    iblnad ska ketchupen vara på korven, iblanad bredvid i en hög, ibland i en cirkel över maten.
     viktigt fråga först så hon får svara då blir hon lungoch glad.

vill honinte ta på sig blöja på engång när vi byter så ok... hon kan få vänta nån stund, oftaa vill hon strax bara hon fått hämta densjälvoch ta på den själv.. eller fått välja blöja själv och välja vilka trosor som ska på ovanpå.

Svar på tråden 2 årigt monster