• HardrockGoddess

Diabetiker: vad äter ni till frukost?

Hej!

Vet inte om jag postat detta i rätt forum, men jag provar här i alla fall.

Jag undrar: ni diabetiker där ute - vad äter ni till frukost?

Jag har diabetes typ 2 och fick diagnosen 2003. Jag är inte hungrig på morgonen och igår hände något dramatiskt. Jag satt och skulle kolla på text-TV på morgonen (hade ej ätit något) och plötsligt kunde jag inte läsa texten. Jag mätte sockret och det var nere i 1,3. Då hade jag bara tagit mitt morgoninsulin men inte ätit något.

Senare igår hade jag tid hos min nya diabetessköterska som övertalade mig till att börja äta frukost, så att sådana här saker inte skall inträffa.
    Men vad skall jag äta? Jag är inte hungrig av mig och speciellt inte på morgonen. Idag tvingade jag i mig ett päron och en källarfranska, sen tog det stopp.

I vanliga fall brukar jag äta första måltiden ca 4-5 timmar efter att jag vaknat och då äter jag havregrynsgröt, vilket jag tänker fortsätta med, men att den skall fungera som lunch då.

Men vad skall jag äta direkt när jag vaknar? Något som är lätt och gott.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Diabetiker: vad äter ni till frukost?
  • Starkast

Fil kan vara enklare att få ner när det tar i mot.
    Det är ju syrligt och ger inte mättnadskänsla/illamående lika lätt.

Även knäckebröd kan vara enklare att få ner.

• HardrockGoddess

Nu har jag kommit på en lösning som verkar fungera ganska bra: havrefras med lättmjölk.

Några fler tips? :) *puff puff*

• helena76

Om du inte äter frukost eller väldigt lite frukost, så mät b-gluc på morgonen och se hur det ligger innan du ger dig insulin...Får du inte i dig ngn mat så behöverdu ju knappt ngt insulin heller.Lycka till!

• Zezana

Jag äter ofta en tallrik fil med lite flingor eller musli. Har dock fått "skäll" av sköterskan eftersom flingor är mkt kolhydrater & fil i sig är ganska bs-höjande. (har diabetes typ1)

• Starkast
    Zezana skrev 2010-07-08 20:46:12 följande:
    Jag äter ofta en tallrik fil med lite flingor eller musli. Har dock fått "skäll" av sköterskan eftersom flingor är mkt kolhydrater & fil i sig är ganska bs-höjande. (har diabetes typ1)
    Men doserar du rätt finns ju ingen anledning pga Diabetesen att avstå...
    Låter som en inte så jätteuppdaterad SSK

Vanlig fil innehåller inte mer än 5 kolhydrater per dl. Inte ett dugg mer än en dl. minimjölk Därimot fett, som ger en långsammare bs-höjning som gör att du håller dig längre. 
  • Zezana
    Starkast skrev 2010-07-08 23:48:03 följande:
    Men doserar du rätt finns ju ingen anledning pga Diabetesen att avstå...
    Låter som en inte så jätteuppdaterad SSK

Vanlig fil innehåller inte mer än 5 kolhydrater per dl. Inte ett dugg mer än en dl. minimjölk Därimot fett, som ger en långsammare bs-höjning som gör att du håller dig längre. 
    Min SSK är lite speciell, ingenting jag gör duger.. Slutar jag äta mjukt bröd, så klagar hon över att jag tar en skiva hårt bröd om dagen osv osv osv..
  • Starkast
    Zezana skrev 2010-07-08 23:52:50 följande:
    Min SSK är lite speciell, ingenting jag gör duger.. Slutar jag äta mjukt bröd, så klagar hon över att jag tar en skiva hårt bröd om dagen osv osv osv..
    Ja hon låter ju lite "annorlunda" eller hur man ska säga.
    Hennes jobb är ju att hjälpa dig och inte att kritisera.
    Om det handlar om andra hälsoproblem är det en sak, men med "bara" Diabetes går det med dagens insulin att äta precis som vem som helst. Det var skillnad några år bakåt i tiden, men utvecklingen går rätt snabbt frmmåt. Då blir ju hennes jobb att hjälpa dig att dosera rätt istället så du kan käka det DU vill.
Svar på tråden Diabetiker: vad äter ni till frukost?