• Hassel70

Trygg Hansa eller Skandia?

Hej!

Jag går igenom familjens alla försäkringar och tittar just nu på barnförsäkringarna.

Treåringen är försäkrad hos Trygg H och nu funderar jag på om min femveckors ska det med.
    Har fått Skandia rekommenderad som numera bättre än T H! Har kollat upp båda o de är bra båda två på lite olika sätt.

Någon som varit i samma situation och kan ge synpunkter?

glada hälsningar
    Helena

• Svar på tråden Trygg Hansa eller Skandia?
  • FrökenR

Vi har själva Skandia till vår första men ska byta till TH när bebisen kommer. Fördelen med TH är att den går över i en sjuk- och olycksfallsförsäkring när barnet blir vuxet utan att man måste göra en ny hälsodeklaration. Skulle du ha Skandia och barnet skulle få någon sjukdom under barn-åren har ni ingen möjlighet att teckna en vuxen sjuk/olycksfall sedan. Då blir ni bara accepterade att teckna en olyckfallsförsäkring (ca 4% är olyckor och resten är sjukfall, därför är sjuk-försäkring jätteviktigt även som vuxen).
    Sen har jag för mig att Skandia betalar ett månadsbelopp vid ekonomisk invaliditet och TH betalar ett engångsbelopp. Ett engångsbelopp kan inte krävas tillbaka när det är utbetalt men en månatlig utbetalning man stoppas om arbetsförmågan blir bättre. 

Svar på tråden Trygg Hansa eller Skandia?