Såga ner Ölandstok?
Visst kan man såga ner buskar typ en bit ovanför marken om man vill att de ska bli mindre? Att de tar sig och börja växa om på nytt? När är bästa tiden att göra detta i såfall, spelar det någon roll? Vår, sommar, höst?
Visst kan man såga ner buskar typ en bit ovanför marken om man vill att de ska bli mindre? Att de tar sig och börja växa om på nytt? När är bästa tiden att göra detta i såfall, spelar det någon roll? Vår, sommar, höst?
Jag har egentligen ingen aning vad som är rätt och fel men förra våren blev vi riktigt less på våran ölandstok som såg ut som en rishög mest. Sambon tog och jämnade den med marken och ganska snabbt så började den växa om på nytt.
Jag klippte ner våra ölandstokar som var lite för glesa för någon månad sedan, jag sparde kanske 20 cm långa kvistar och nu är de jättefina och runda! Jag tror du kan klippa i princip när som helst på året, särskilt buskar. Men det kanske tar ett år innan den tar sig?
Vi har en superrisig och stor gammal brudspireabuske och den vill jag klippa ner, men tänker mig att det inte blir något på den förrän nästa sommar... Fast kanske värt ett försök nu ändå för det är nog bättre än att de ser så förbaskat risiga och tråkiga ut!
Vist finns det buskar man kan klippa ner till marken, ölandstok är en av dem. Men det är alltid bra att kolla vad man har för buske för det är inte alla buskar som klarar detta!
Vi klippte våra ölandtokar sent på året förra sommaren, inte att rekomendera, men de tog sig. Du kan garanterat klippa dem nu om de har rejäla rotsystem. Våra var nyss ditflyttade, så det var rätt kortkat gjort av oss.
Vi klippte ner två ölandstokar i maj-juni, nu är de jättefina men har inga blommor. Kommer att klippa ner resten nästa vår. Vi klippte ner dem så långt det gick.