• fruis

Silvia talar utmärkt svenska!

Nu när jag ändå är inne på svenskhetsspåret i en annan tråd sitter jag här och irriterar mig på folk som hävdar att Silvia talar så dålig svenska. Det gör hon inte! Hon har en brytning, javisst, men hennes svenska är inte dålig, särskilt inte med tanke på att hon kom hit först i 30-årsåldern.

Jag tänker på andra invandrare som skriver otroligt bra svenska som Maciej Zaremba och Teodor Kallifatidies exempelvis. De har mycket god stilistik, bättre än de flesta svenskar men jag tror inte (rätta mig om du vet att jag har fel) att de heller talar svenska utan brytning. Själva brytningen har ingen betydelse för hur väl man förstår eller kan bruka ett språk.

Förstått?!

• Svar på tråden Silvia talar utmärkt svenska!
  • MysTic PrincesS

Håller med dig om Silvia

Kan du inte starta en omröstning för att se om folk tycker hon talar bra eller dåligt utifrån brytningen?

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • dogcatbird

Bra rutet, men jag måste säga att det är lite irriterande att det inte går att få drottningen att sätta dit ett T när hon ska berätta vad hon tycker om något. "-Det är rolig att vara här, det är viktig för de här barnen osv osv" 

Vanligaste frågan: -Vad tycker drottningen om....
    Hennes svar: -Det är rolig att få se osv osv

• lokisse

Silvia talar utmärkt svenska.
    en brytning är helt ok!

Difficile est saturam non scribere
  • Laire

Kan inte annat än att hålla med, visst finns det ett ytterst fåtal som har en sådan enorm förmåga att lära ett nytt språk utan brytning - men de är ju undantag och inte norm! Jag blir irriterad över de som framhåller att "den" och  "den" minsann talar nästan utan brytning trots att de kom i sen ålder, de är undantagen som bekräftar regeln.

Jag tycker det är synd att man använder kungahusets personligheter och hånar dessa bara för att vara elak. Det känns som om det är ett sätt att klanka ner på monarkin, men jag tycker att man då börjar i fel ända. Jag är själv mot kungahuset men jag är ju emot systemet och inte personerna.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • TyskMamma

Silvias svenska är jättebra! Vad är det för trams att svenskan bara är bra när den talas brytningsfritt?! Det där med brytningen är ju bara ren tur, antingen så kan man det, eller inte. Min tyska är brytningsfri medan min ryska tex , låter som ABBA på turne och jag vill helst ta den där "svenneskiten" som har satt fast sig i min hals och dra ut den, men det gååååår inte!!!  Kräks
    Hatten av för vår underbara tyska drottning!

• Bevabus

Hon talar absolut inte perfekt svenska, lägger till bokstäver hit och dit som inte ska vara där. Men hon talar verkligen inte dåligt Hon gör sig ju väl förstådd och det är inte ofta det kommer missar. Det är inte så många som vet att Drottningen är bra på många andra språk så hon verkar ha lätt för att lära sig sånt!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Åsa

Kan hålla med om att hennes svenska är helt OK för någon som kom hit i gott och väl vuxen ålder men hon har en tydlig brytning.

Jag säger inte att detta är det enda kriteriet på ett gott språk, inte heller det bästa, men svenskar har en stark tradition av att bedöma människors språkkunskaper utifrån just /brist på/ brytning. I motsats till exempelvis engelskan där man har större tolerans för uttalsvariationer så länge det är förståeligt.
    Mer än en gång hört människor påstå att den och den talar "perfekt" svenska och därmed menat att personen inte bryter, trots att både syntax, ordförråd och språkkänsla har stora brister.  Om detta sedan ger större problem beror ju mycket på vilket arbetsliv som väljs. I högre studier kan det ge problem, men det har ju å andra sidan också många studenter med arbetarbakgrund också innan de högre studiernas "medelklasspråk" lärts in.                      

Tror också att det underförstått ligger förväntningar på att en högstatusperson ska ha både lättare att  lära sig och bättre möjligheter att få god undervisning. I drottningens fall har hon också arbetat som tolk (om hon var duktig förtäljer inte historien) vilket också höjer förväntningarna. Det gör säkert att förväntningarna på henne är (orättvist) högre än på någon annan 30+-are som flyttat till Sverige.

• giftgrodan

Att hon bryter är väl inte så konstigt, men hon gör ju även många grammatiska missar. Så "utmärkt" svenska kan jag inte hålla med om att hon talar.

• Aardy

Håller med fullständigt. Jag blir så otroligt irriterad när folk verkar tycka att man inte kan prata svenska förrän man har utplånat minsta spår av sitt ursprung. Det är sånt trams, och såna attityder ställer sig i vägen för folk från andra länder med goda språkkunskaper när de söker jobb här. "ja, du har rätt kvalifikationer men din svenska är inte perfekt" perfekt? vem fan är perfekt? grrr. (jag vet att det är en gammal tråd, men blev lite småsur..)

Svar på tråden Silvia talar utmärkt svenska!