• JKMNA

illamående/mensvärk/förvärkar??

Väntar mitt andra barn och har precis gått in i v 37.
    Fick plötsligt illamående och liksom mensvärk i magen och bak i ryggen igår kväll. Det höll i sig flera timmar, nästan konstant. Mådde en aning bättre stundtals. Hade en del sammandragningar också men inget som smärtade.
    Någon annan som upplevt detta? Med sonen hade jag inga förvärkar, vet inte hur de ska kännas. Känns de som vanliga värkar fast mildare eller? Det här med illamående/menskänsla känner jag inte igen. Ansträngde mig en del igår under dagen, vet inte om det kan ha med saken att göra. Men varför kom det så sent? Typ 22-02.

• Svar på tråden illamående/mensvärk/förvärkar??
  • dooh

samma hände mej i går natt är oxå i V 37 =)
    men vet ej varför jag hade så =(
    det är oxå mitt andra barn

♥Melwin♥ 090527
  • JKMNA

Haha, vad konstigt! =)
    Jag kände igår att det kunde i alla fall bli värre och sätta igång så man får pauser mellan värkarna eller försvinna helt! Klart, den får gärna stanna inne någon vecka eller två till men det var frustrerande att må svagt illa nästan konstant i flera timmar. Blev ju helt förlamad och bara låg i soffan i fosterställning. 
    Hoppas det sätter igång med vattenavgång som med sonen, fast det kan gå undan. Tog 7 timmar förra gången bara. 

• HeartsOnFire

Jag har också haft lite illamående och lite molvärk ibland.
    Fick inte heller några förvärkar med första barnet...väntar nu mitt andra barn.
    Är det någon som blivit dåliga i magen också?

• JKMNA

Nej, jag är inte det. Men det sägs ju att man kan bli det dagarna innan det är dags, att kroppen sköter det laxerande själv!

• HeartsOnFire
    JKMNA skrev 2010-06-07 13:08:52 följande:
    Nej, jag är inte det. Men det sägs ju att man kan bli det dagarna innan det är dags, att kroppen sköter det laxerande själv!
    Okej, men så hade jag det inte alls med min förra.
    Aja vi får se...hoppas att fler svarar.
  • zeddan

Jag är i v 39+5 med min första knodd. Jag har blivit riktigt dålig i magen, har halsbränna, är svullen som en xxl valross. Jag har jäst EXTRA mkt senaste dagarna.

Inatt och imorse har jag förmodligen haft lite förvärkar.
    Och nu på morgonen har jag blivit så illamående att jag inte kan ligga ner.

Jag sover som en kratta, så illamåendet KAN ju bero på sömnbrist! Men borde inte kroppen kunna vara glad över att jag lägger mig ner då, istället för att den vill spy ur sig allt varje gång jag försöker?

Hur ska man kunna vila om man inte KAN ligga ner?

Någon som känner igen sig som fått bäbis förut??

Kan det vara dags när som? Jag hoppas det. orkar inte gå så här 2 veckor till. ;)

• mammailund85

jag känner också igen mig i detta, har haft illamående och "mensvärk" två nätter sista veckorna. Inte ohyggligt ont, men ändå såpass att det är jobbigt och att jag inte kan sova. Nån som vet om detta är "normalt"? Kan tillägga att jag bara är i 32+3

• carola78

Verkar vara fler som har samma problem men ingen som vet nåt
    Är i vecka 34+1.
    Sover som en kratta. Kan bara ligga på rygg eller på vänster sida. Magen säger ju sig självt att det inte riktigt går och ligger jag på höger sida så börjar lillen sparka så det känns som om jag ska kilas fast i sängmadrassen. Benen ligger nämligen åt det hållet. Börjar bli jobbigt för kroppen att bara kunna ligga på ett eller två sätt.
    Fick igår som mensvärk. Jag tror det känns så iaf då jag aldrig haft mensvärk. Men det gjorde ont på vänster sida liksom under magen. Höll i sig konstant. Hade svårt att gå upprätt. Kände mig varm och slö i kroppen oxå men det kan ju ha berott på värmen *S* Menssmärtan fanns där i i natt när jag var upp och kissade och även i morse. Svårt att gå upprätt eller ens gå lite snabbt.

• FrogSandra

Hej! Jag har haft molande värk, rygg, mage varje morgon. Även illamående. Ibland så illa att jag ej har kunnat vara stilla utan vandrat runt och trott att NU snart sätter det igång på riktigt med värkar som man kan klocka. Jag har haft detta sen v. 26. Jag har varit inne på förlossningen 2 gånger pga av detta. Första för att det var så tidigt att dom ville göra en undersökning. Andra för att jag hade klockat i 3 timmar och det molande mycket och hade ett tryck neråt.
    Nu är jag i v. 39+2 och jag hoppas verkligen att detta ska sluta snart. Känner ni oroliga ring BM eller förlossningen. De hjälper er! Lycka till

• Pernilla82

hejsan, jo jag sitter just nu och har haft sammandragningar/förvärkar sen 4 dagar tillbaka fast mest när jag ska sova, är i v 39+4. I morse började jag må illa också och har haft molande värk i höfter samt vart dålig i magen.
    har haft ett par rejäla sammandragningar med alldeless för diffusa för att kunna klocka. Känner mig konstig och magen är hård och det känns skumt. Vill ju gärna att det ska vara på g och det är oftast då det inte är på g alls ju.

• Shigo

Hej!

Alla ni som har sammandragningar/förverkar osv.. har era slemproppar gått? Om så är fallet - kommer det slem och blodblandat när ni är på toa och ska kissa nu när ni är i förvärksstadiet?

Jag är i vecka 38+3 idag och i söndags (alltså v. 38+1) så gick min slempropp, och jag började få mensvärk. Har haft det till och från sedan dess och det har kommit mera blodblandat slem, genomskinligt slem, kladd, klet och gegga efter det. Har även börjat få förvärkar, något jag inte alls haft innan v. 38+1. Men nu vet jag tydligen hur det känns också...

Det rinner till i trosorna rätt ofta och igår var jag in på kontroll för att både trosorna och mina leggings var blöta. De trodde inte att det var någon vattenavgång, utan att det bara var väldigt rikliga flytningar, vattniga flytningar som kan komma efter slemproppen.  
    Rätt irriterande, för det är så varmt att jag egentligen inte vill ha binda på mig, utan håller på och byter trosor föera gånger om dagen istället....  

• AnnCha

Hejsan!

Har bf den 19 juli och har ofta sammadragningar. Har haft en del förvärkar också med "mensvärk", men tyvärr har inget mer hänt.

Med min son, som blir 3 i oktober, hade jag "mensvärk" på natten, sen satte värkarna igång på dagen. Förlossningen kan börja så. Tyvärr har jag nu haft denna värken från och till i kanske två veckor, så det är inget säkert kort.

• Kianne

Här finns en till som känner igen sig i beskrivningen. Ingen slempropp såvitt jag har märkt, men däremot illamående och "mensvärk". Har hållt i sig med oregelbundna mellanrum i ca två dygn nu. Jag är i v. 37+3. Det sägs ju att man kan ha förvärkar i flera veckor, så jag försöker väl ställa in mig på det...

• Joe

Jag hade precis som du vid ungefär samma tid också, och även vid några tillfällen lite tidigare (är mitt i v 39 nu), fast jag blev superdålig i magen också. Pratade med en BM som tyckte att om bebisen skulle sluta röra på sig eller kännas av mycket mindre så skulle jag ringa bedömningsmottagningen eller förlossningen, annars var det helt normalt och inget att grubbla över.

Svar på tråden illamående/mensvärk/förvärkar??