• Novemberstjärnan

Ni som studerar/studerat till socionom!

Hur lång är utbildningen?
    Vilka inriktningar finns det?
    Vad vill/har ni jobbat med när ni är klara?
    Hur är utbilningen, tuff, rolig, svår mm?
    Hur är intagningen? Är det hög konkurrens?

Tack så mycket för svar!

• Svar på tråden Ni som studerar/studerat till socionom!
  • Tecken

Jag varken är eller har planer på att bli socionom, men jag kan ändå besvara några av dina frågor.

- Utbildningen är 3,5-4 år.
    - Flera, t ex äldre och funktionshinder, etik och livsåskådning etc.
    - Rätt höga poäng krävs för att komma in, kolla statistik på www.vhs.se

• Danitra

Jag kan fylla i att man kan arbeta på många olika sätt men många arbetar som socialsekreterare, kuratorer och en del som terapeut. 

• Novemberstjärnan

Jag skulle vilja jobba som kurator eller socialsekreterare

Men så är det ju det där med utbildningen... 

• sasssyy

jag går socionomprogrammet på en av de få skolor som fick högsta betyg när socionomutbildningen utvärderades häromåret.

Göteborgs universitet.. den har ingen inriktning utan är allmän, något jag starkt skulle råda till att gå Man får en MYCKET bredare bas att stå på och så väljer man lite kurser efter intresse själv termin 3.

Den är 3,5 år lång och det var ganska hård konkurrens på betygssidan, på högskoleprovet krävdes bara 1.2 om jag inte minns fel och det tycker jag inte är särskilt högt.
    Utbildningen i sig upplever jag som väldigt slö so far.. MEN jag är också oerhört studievan och van vid ett högt tempo med många timmars tröga föreläsningar.. här har vi ca 10 timmar/vecka schemalagt men det är grupparbeten och inlämningar parallellt så det är ändå mycket att göra.

Det kräver att man är väldigt självgående och kan laborera med tankar, att man klarar av att uttrycka sina tankar och motivera dem. Det är mest hemtentor -iaf här- och man ska då som nu tex sammanfatta en halv termins arbete på 4 frågor 28.000 tecken och då gäller det att svara så pass bra på de frågorna så att man visar att man dels har lärt sig något och dels kan använda kunskapen.

Vi hade besök första veckorna av folk som jobbar som socionomer på olika områden tex:
    Verksamhets/enhetschef inom äldreomsorgen och vård
    LSS-handläggare
    Biståndshandläggare
    Familjerättssekreterare
    Barnavårdsutredare
    Ansvarig för frivård inom kriminalvården
    säk.ansvarig på fängelseanstalt
    skolkurator
    kurator inom ungdomsvård
    familjeterapeut (kräver påbyggnadsutbildning)
    sexolog (kräver också påbyggnad)
    Ungdomsarbetare inom "trygg stad"
    fältassistent
    Socionom/utredare inom rättspsyk
    ansvarig för kvinnojourverksamhet.
    Ansvarig för verksamhet för långtidssjukskrivna med psykiatrisk diagnos
    coach för aspergerspatienter

osv osv

• Hyppolite
    Danitra skrev 2010-06-05 11:45:43 följande:
    Jag kan fylla i att man kan arbeta på många olika sätt men många arbetar som socialsekreterare, kuratorer och en del som terapeut. 
    Hur kan socionomer få jobba som kuratorer när de inte läst någon psykologi?
  • sasssyy
    Hyppolite skrev 2010-06-05 17:10:43 följande:
    en kurator är inte psykolog.. det båda har inget med varandra att göra.. en kurator är ingen terapeut.

Psykolog är något helt annat.

MEN vi läser faktiskt psykogi, men inte terapeutisk sådan. vi läser teorier och metod, vi läser psykosociala ämnen och utveckling

Vi inte bara KAN jobba som kuratorer.. vi ÄR kuratorer, En psykolog skulle aldrig få för sig att söka jobb som kurator, lika lite som jag som socionom skulle söka tex läkartjänster.
    Så helt olika saker.

Du kanske skulle läsa på lite innan du ställer sånna frågor

sv.wikipedia.org/wiki/Kurator_%28socialt_arbete%29
  • Hyppolite
    sasssyy skrev 2010-06-05 20:16:36 följande:
    en kurator är inte psykolog.. det båda har inget med varandra att göra.. en kurator är ingen terapeut.

Psykolog är något helt annat.

MEN vi läser faktiskt psykogi, men inte terapeutisk sådan. vi läser teorier och metod, vi läser psykosociala ämnen och utveckling

Vi inte bara KAN jobba som kuratorer.. vi ÄR kuratorer, En psykolog skulle aldrig få för sig att söka jobb som kurator, lika lite som jag som socionom skulle söka tex läkartjänster.
    Så helt olika saker.

Du kanske skulle läsa på lite innan du ställer sånna frågor

sv.wikipedia.org/wiki/Kurator_%28socialt_arbe...
    När en person mår psykiskt dåligt så tilldelas denna oftast en kurator som i de flesta fall är socionom och inte alls har den psykologiska kunskapen till att få denna person att må bättre.

Förkastligt. Och tragiskt för den som går till kurator i hopp om att få hjälp.

Om denna socionom nu inte genomgått steg 1- och steg 2 utbildning, dä har hon därmot de rätta verktygen för arbtetet.
  • Danitra
    Hyppolite skrev 2010-06-05 21:42:50 följande:
    När en person mår psykiskt dåligt så tilldelas denna oftast en kurator som i de flesta fall är socionom och inte alls har den psykologiska kunskapen till att få denna person att må bättre.

Om denna socionom nu inte genomgått steg 1- och steg 2 utbildning, dä har hon därmot de rätta verktygen för arbtetet.
    Nu har väl dom flesta kuratorer som får ta emot personer som mår dåligt iaf steg 1.
  • Hyppolite
    Danitra skrev 2010-06-05 21:48:50 följande:
    Nu har väl dom flesta kuratorer som får ta emot personer som mår dåligt iaf steg 1.
    Jasså? I de fall jag tänker på så stämmer inte det.

Dessutom så är väl steg 1 bara en halv utbildning och kräver steg 2 för att vara fullbordad.
  • Danitra
    Hyppolite skrev 2010-06-05 21:51:14 följande:
    Jasså? I de fall jag tänker på så stämmer inte det.

Dessutom så är väl steg 1 bara en halv utbildning och kräver steg 2 för att vara fullbordad.
    Mjo, fast även med bara steg 1 har man ju fått lära sig en hel del kan jag tänka mig.

• goabarn77

Det heter numera grundläggande psykoterapiutbildning. Och det är ingen halv utbildning. Skillnaden är dock att du behöver kontinuerlig handledning när du gått den grundläggande utbildningen, när du är legitimerad behövs ej det.

• Danitra

"Kuratorn kan i vissa fall ha en vidareutbildning i psykoterapi. Ofta har kuratorn bara en steg 1-utbildning i psykoterapi och får ej bedriva psykoterapi utan handledning. En kurator kan, precis som alla andra, bara bedriva psykoterapi på egen hand och tituleras Psykoterapeut efter att ha läst en längre steg 2-utbildning. Denna innebär att man får inneha titeln legitimerad Psykoterapeut efter att ha inhämtat rätten till legitimation hos Socialstyrelsen. En kurator är oftast utbildad socionom eller, i vissa fall, beteendevetare. I denna utbildning ingår samtalsmetodik och utbildning i psykologi, sociologi, rättsvetenskap samt tyngdpunkt på det akademiska ämnet socialtarbete."

• Hyppolite
    Danitra skrev 2010-06-05 22:05:45 följande:
    "Kuratorn kan i vissa fall ha en vidareutbildning i psykoterapi. Ofta har kuratorn bara en steg 1-utbildning i psykoterapi och får ej bedriva psykoterapi utan handledning. En kurator kan, precis som alla andra, bara bedriva psykoterapi på egen hand och tituleras Psykoterapeut efter att ha läst en längre steg 2-utbildning. Denna innebär att man får inneha titeln legitimerad Psykoterapeut efter att ha inhämtat rätten till legitimation hos Socialstyrelsen. En kurator är oftast utbildad socionom eller, i vissa fall, beteendevetare. I denna utbildning ingår samtalsmetodik och utbildning i psykologi, sociologi, rättsvetenskap samt tyngdpunkt på det akademiska ämnet socialtarbete."
    Beteendevetare som gått beteendevetarutbildningen har stor kunskap i psykologi, det har däremot inte socionomer.

Och ja jag läste länken innan men jag förstår inte vad du vill ha sagt?
  • Spelar roll
    Hyppolite skrev 2010-06-05 17:10:43 följande:
    De läser psykologi. Det är socionomer som är kuratorer. Vill man bli kurator ska man läsa sociala linjen och bli socionom. Helt enkelt!
  • Spelar roll
    Hyppolite skrev 2010-06-05 21:42:50 följande:

Nja, kurator är också en slags spindel i nätet. Förväntas kunna om samhället i stort. Organisera mkt kring sina klienters sociala och praktiska liv också, Kuratorer bedriver inte terapi men kan ha stödsamtal.
  • Danitra
    Hyppolite skrev 2010-06-05 22:08:58 följande:
    Beteendevetare som gått beteendevetarutbildningen har stor kunskap i psykologi, det har däremot inte socionomer.

Och ja jag läste länken innan men jag förstår inte vad du vill ha sagt?
    Inte alla, det beror på vilka ämnen dom har läst. Men ofta har dom läst en del psykologi eller socialpsykologi. Men det gör dom inte till socionomer och därför kan dom heller inte arbeta som kuratorer.

Med länken ville jag få sagt att man klarar sig bra på bara steg-1.
  • Liselottang

Här är en till socionomstudent! Läser 3.5 år, inr äldre och funktionshindrade. Just detta är en ganska smart inriktning då det kommer behövas mycket personal inom några år.

Utbildningen är rolig! Det svåraste hittills är väl antagligen juridiken, men den är å andra sidan mycket intressant och framförallt viktig. Många kommer ju att arbeta med myndighetsutövning och då gäller det att veta vad som gäller, samt hålla sig uppdaterad hela tiden. T ex är det just nu debatt om en lagändring, LVB som blir som en ny barnavårdslag typ.

Jag hade strax under 17 i betygssnitt och kom in som första reserv. Nu är det väl annorlunda med meritpoäng och så, så just i år säger ju inte tidigare statistik så mycket.

Socionom är en bred utbildning och jag rekommenderar den verkligen!

• idiblon yes

Ser att du redan fått dina frågor besvarade.

Vilar vid denna källa...
Svar på tråden Ni som studerar/studerat till socionom!