• Novemberstjärnan

Ni som studerar/studerat till socionom!

Hur lång är utbildningen?
    Vilka inriktningar finns det?
    Vad vill/har ni jobbat med när ni är klara?
    Hur är utbilningen, tuff, rolig, svår mm?
    Hur är intagningen? Är det hög konkurrens?

Tack så mycket för svar!

• Svar på tråden Ni som studerar/studerat till socionom!
  • Tecken

Jag varken är eller har planer på att bli socionom, men jag kan ändå besvara några av dina frågor.

- Utbildningen är 3,5-4 år.
    - Flera, t ex äldre och funktionshinder, etik och livsåskådning etc.
    - Rätt höga poäng krävs för att komma in, kolla statistik på www.vhs.se

• Danitra

Jag kan fylla i att man kan arbeta på många olika sätt men många arbetar som socialsekreterare, kuratorer och en del som terapeut. 

• Novemberstjärnan

Jag skulle vilja jobba som kurator eller socialsekreterare

Men så är det ju det där med utbildningen... 

• sasssyy

jag går socionomprogrammet på en av de få skolor som fick högsta betyg när socionomutbildningen utvärderades häromåret.

Göteborgs universitet.. den har ingen inriktning utan är allmän, något jag starkt skulle råda till att gå Man får en MYCKET bredare bas att stå på och så väljer man lite kurser efter intresse själv termin 3.

Den är 3,5 år lång och det var ganska hård konkurrens på betygssidan, på högskoleprovet krävdes bara 1.2 om jag inte minns fel och det tycker jag inte är särskilt högt.
    Utbildningen i sig upplever jag som väldigt slö so far.. MEN jag är också oerhört studievan och van vid ett högt tempo med många timmars tröga föreläsningar.. här har vi ca 10 timmar/vecka schemalagt men det är grupparbeten och inlämningar parallellt så det är ändå mycket att göra.