Inlägg från: Hyppolite |Visa alla inlägg
  • Hyppolite

Ni som studerar/studerat till socionom!

Danitra skrev 2010-06-05 11:45:43 följande:
    Jag kan fylla i att man kan arbeta på många olika sätt men många arbetar som socialsekreterare, kuratorer och en del som terapeut. 
    Hur kan socionomer få jobba som kuratorer när de inte läst någon psykologi?
  • Hyppolite
    sasssyy skrev 2010-06-05 20:16:36 följande:
    en kurator är inte psykolog.. det båda har inget med varandra att göra.. en kurator är ingen terapeut.

Psykolog är något helt annat.

MEN vi läser faktiskt psykogi, men inte terapeutisk sådan. vi läser teorier och metod, vi läser psykosociala ämnen och utveckling

Vi inte bara KAN jobba som kuratorer.. vi ÄR kuratorer, En psykolog skulle aldrig få för sig att söka jobb som kurator, lika lite som jag som socionom skulle söka tex läkartjänster.
    Så helt olika saker.

Du kanske skulle läsa på lite innan du ställer sånna frågor

sv.wikipedia.org/wiki/Kurator_%28socialt_arbe...
    När en person mår psykiskt dåligt så tilldelas denna oftast en kurator som i de flesta fall är socionom och inte alls har den psykologiska kunskapen till att få denna person att må bättre.

Förkastligt. Och tragiskt för den som går till kurator i hopp om att få hjälp.

Om denna socionom nu inte genomgått steg 1- och steg 2 utbildning, dä har hon därmot de rätta verktygen för arbtetet.
  • Hyppolite
    Danitra skrev 2010-06-05 21:48:50 följande:
    Nu har väl dom flesta kuratorer som får ta emot personer som mår dåligt iaf steg 1.
    Jasså? I de fall jag tänker på så stämmer inte det.

Dessutom så är väl steg 1 bara en halv utbildning och kräver steg 2 för att vara fullbordad.
  • Hyppolite
    Danitra skrev 2010-06-05 22:05:45 följande: