• FredrikaoEmil

Vad tycker ni om mitt personliga brev? Hjälp och feedback önskas!

detta är annonsen : canvac.se/index.php&view=article&id=246&Itemid=320

Service- och kundsupport

Jag kände direkt när jag såg eran annons att detta är ett jobb som passar mig! Jag har gått det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och därefter har jag jobbat som montör/operatör på Volvo Powertrain i Skövde. Som montör/operatör har jag kommit i kontakt med endel tekniska maskiner, och varit delaktig i det dagliga underhållet av maskinerna.

Jag har genom tidigare extrajobb och sommarjobb fått lära mig vad god service är och gör alltid mitt bästa när det gäller att uppfylla kundernas önskemål. Som person är jag väldigt lättlärd och engagerad i det jag gör. Ett jobb hos er skulle innebära en stor chans för mig att få utvecklas och få visa framfötterna.

På min fritid umgås jag helst med min familj och vänner, pysslar i trädgården och reser.

Hoppas vi ses på intervju!

Hälsningar
     xx

Jag har som i förstår ingen erfarenhet av supportjobb sen tidigare...men vad tror ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om mitt personliga brev? Hjälp och feedback önskas!
  • Anova

Jag brukar trycka mest på vad jag som person kunde tillföra till just detta företag jag söker till och varför detta företag är intressant. Detta känns mer som ett "allmänt utskick".
    Är det väsentligt att du pysslar i trädgården och umgås med familjen? Ta bort det annars?
    Fritidssysselsättning kan vara bra att ta med, om den går att anknyta till den tjänst man söker.

• FredrikaoEmil
    Anova skrev 2010-06-05 15:42:35 följande:

Jag brukar trycka mest på vad jag som person kunde tillföra till just detta företag jag söker till och varför detta företag är intressant. Detta känns mer som ett "allmänt utskick".
    Är det väsentligt att du pysslar i trädgården och umgås med familjen? Ta bort det annars?
    Fritidssysselsättning kan vara bra att ta med, om den går att anknyta till den tjänst man söker.

ok det är så himla svårt att komma på varför jag skulle vara bättre än nån annan, vet egentligen inte riktigt vad jag skulle kunna tillföra mer än att göra ett så bra jobb jag bara kan...hmm
    nä det är ju inte väsentligt trodde bara att man skulle skriva lite om sin fritid därför skrev jag till det vet ej vad för fritidsintresse som skulle kunna anknyta till tjänsten egentligen...gud så svårt!

tack att du tog dig tid att svara!
  • Songs from the wood

Gissar att du har ett CV också?

Grunden är bra. Du har fått med en del information som är viktigt. Dock tycker att att det personliga brevet är lite kort. Det finns mycket du kan utveckla och exemplifiera. Du skriver att du fått lära dig vad god service innebär, men vad innebär det då? Utveckla gärna vad god service är för dig och vilka tankar och idéer du har om hur du kan tillhandahålla god service.

Vidare tycker att att du ska försöka få till en bättre inledning. Börja inte med att skriva vad du gjort tidigare utan försök kortfattat beskriva vem du är och vilka personliga egenskaper du har. Skriv i ett sådant perspektiv så att det låter attraktivt för en arbetsgivare.

• Songs from the wood

I platsannonsen har de ju punktat upp precis vilka kvalifikation den sökade bör ha. Försök koppla punkterna till ditt eget liv.

Exempelvis står det ju att de söker någon som är....

Resultatinriktad och har lätt för att bygga upp och utveckla relationer
    Noggrann och strukturerad

Finns det något sätt som du kan visa på att du är resultatinriktad och har lätt för att bygga upp relationer? Jag brukar till exempel skriva att jag är med i styrelsen i en teaterförening och regisserar amatörteater. Därigenom har jag stor erfarenhet av att skapa struktur och att samarbeta med andra människor för att lyckas nå ett gemensamt mål.

• Göteborgsmamman75

Jag hade nog tagit bort meningen i slutet "ett jobb hos er skulle innebära en stor chans för mig....blablabla"

Det är inte så smart när man söker jobb att skriva vad jobbet ska erbjuda dig. Vänd på det och skriv vad du kan erbjuda jobbet istället. Svenskar är för blygsamma, de vågar inte skryta om sig själva. Så man vill inte skriva vad m,an kan tillföra arbetsgivaren. Men det måste man för det låter helfel när man skriver som om att jobbet är någon slags välgörenhetsinrättning som ska erbjuda folk chansen att utvecklas. Det låter som om det betyder mer för dig att få jobbet än för arbetsgivaren att få dig som arbetskraft.

• IaOnDaFluff

"Hoppas vi ses på intervju" känns lite svenskt också.. jag brukar trycka till med ex.

På intervjun kan vi diskutera mer om vad jag kan tillföra ert företag

eller

På intervjun kan vi diskutera mer om vad ni som arbetsgivare kan ge mig och
    vad jag kan göra för er.

eller annan formulering.

.. skriv som att det är självklart att ni ses på intervju.. inte som en förhoppning.

Brevet skrivs som att du är bäst och  nummer 1 men givetvis utan att låta snobbig,
    det är en svår balansgång. Men givetvis är du bäst för tjänsten.

Fundera över vad det är som gör dig bättre än alla andra

• Shadowcat

Fritidsbiten ska stå i cv har jag precis fått lära mig. Personliga brevet ska inte vara längre än ett a4 men gärna lite kortare. Avsluta med något om att du kommer att höra av dig om några dagar.  Så då kan du ställa frågor när du ringer och du blir mera verklig för den som ska anställa. Sen en bra rubrik som man kan lägga på minnet och som gör att du sticker ut lite är också bra att ha

• Tottelina

Ett tips jag fått utöver många bra tips du redan fått i tråden ts, är att uttrycka sig antingen både i cv:t och brevet- eller iallafall i det personliga brevet typ "referenser och intyg tas med på intervju".
    För det är också intressant för den som anställer, och du får in det här med intervju på ett mer självklart sätt.

Sen tycker jag också verkligen att du ska trycka mycket mer på vad du kan tillföra arbetsgivaren än tvärtom. Det är verkligen jätteviktigt. Det är helt ok att skryta om sig själv så länge man uttrycker sig snyggt och håller relevansen till det specifika arbetet. Och inte för långt.
    Massutskick syns direkt..

٩๏̯͡๏)۶
  • FredrikaoEmil

hmm har läst och funderat på det ni skriver men det är sååå svårt att komma på vad jag kan tillföra ettjobb jag aldrig har jobbat med och som jag ej har någon direkt utbildning för...vad ska man skriva då?

• Ain
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-07 20:58:53 följande:
    hmm har läst och funderat på det ni skriver men det är sååå svårt att komma på vad jag kan tillföra ettjobb jag aldrig har jobbat med och som jag ej har någon direkt utbildning för...vad ska man skriva då?

Ja, nagot maste du ju kunna tillföra jobbet -annars kommer du ju inte kunna göra ett bra jobb. Hur tänkte du när du kände att du vill ta detta jobb ( du skriver ju att du direkt kände att det passar dig...)? Skriv det! Tänk efter vad du gjort som kan ha gett dig relevant erfarenhet och ge exempel. Du har säkert nagon erfarenhet som du kan formulera sa att den passar in pa detta jobb.
    Vad är "god service"  tex och hur gav du god service? Hur kan det tillämpas pa detta jobb?
    (ser nu att Songs of the heart skrivit detta redan...)
    Hur har du tänkt "visa framfötterna"?

Det är ocksa bra att läsa in sig pa företaget och beskriva varför man vill arbeta just för dem. Om man gar in pa företagets hemsida kan man ocksa fa en vink om vilken stil man ska skriva sitt brev i. Vill företaget vara ett "ungt och dynamiskt" företag, eller snarare "traditionellt och korrekt"? Skriv brevet sa att du passar in pa företaget. Du kan gärna spegla spraket som användes i annonsen. Inte sa att du använder alla ord de har använt, men nagot ord kan du gärna använda.

"Jag kände direkt när jag såg eran annons att detta är ett jobb som passar mig! Jag har gått det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och därefter har jag jobbat som montör/operatör på Volvo Powertrain i Skövde. Som montör/operatör har jag kommit i kontakt med endel tekniska maskiner, och varit delaktig i det dagliga underhållet av maskinerna."

Jag skulle skriva "er" annons och inte eran annons. Och sa skulle jag slopa "endel" i endel tekniska maskiner. Och sa skulle jag heller inte upprepa maskinerna utan skriva "dagliga underhallet av dessa" eller nagot liknande.

Svar på tråden Vad tycker ni om mitt personliga brev? Hjälp och feedback önskas!