• VirrigaVerna

Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas

Vad tror du har störst betydelse för hur någon "lyckas" i samhället?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas
  • VirrigaVerna
    SweetNilam skrev 2010-06-06 10:41:53 följande:
    11. Annat- Tur och/eller anganemang
    Finns det någon av de övriga faktorerna som du också tror spelar in i det att ha tur och känna engagemang?
  • SweetNilam
    VirrigaVerna skrev 2010-06-06 10:43:25 följande:
    Finns det någon av de övriga faktorerna som du också tror spelar in i det att ha tur och känna engagemang?
    Allt ovanstående beror ju på i vilket "samhälle" man bor i. Alla delar av världen har olika samhällen och på så sätt olika kultur
  • VirrigaVerna
    SweetNilam skrev 2010-06-06 10:44:53 följande:
    Allt ovanstående beror ju på i vilket "samhälle" man bor i. Alla delar av världen har olika samhällen och på så sätt olika kultur
    Om du då tänker på Sverige.
    Vad tror du spelar in för att ha en optimal chans att lyckas bra?

Jag tänker så här att det oftast är flera olika kombinationer som gör att man lyckas och det hade varit bra om det hade gått att ordna en omröstning som rangordnar de olika alternativen men det gick inte
  • Isalel

Jag tror att om man har bra/drägliga inkomster och eller egendom från start så tror jag att man har större möjligheter att lyckas, eftersom att det ofta kostar att investera i sig själv. Och har man inga pengar till att exempelvis klara av att leva/bo om man tvingas leva på studiebidrag så har man ju absolut sämre förutsättningar för att kunna utbilda sig (om det är det som krävs för att få det jobb man vill ha)
    Så det är ingen förutsättning i sig, men en jäkla bra hjälp på vägen.

• VirrigaVerna
    Isalel skrev 2010-06-06 10:47:16 följande:
    Jag tror att om man har bra/drägliga inkomster och eller egendom från start så tror jag att man har större möjligheter att lyckas, eftersom att det ofta kostar att investera i sig själv. Och har man inga pengar till att exempelvis klara av att leva/bo om man tvingas leva på studiebidrag så har man ju absolut sämre förutsättningar för att kunna utbilda sig (om det är det som krävs för att få det jobb man vill ha)
    Så det är ingen förutsättning i sig, men en jäkla bra hjälp på vägen.
    Tror det ligger något i det du skriver. Tror också att det kan höra ihop med viljan eller traditionen att läsa vidare.
    Jag tänker så här att om man har föräldrar som är välutbildade och (har bra inkomst) som tycker att det här med utbildning är viktigt så finns det oftast ett ökat stöd och motivation till att plugga.
    Vet inte om det är så men en reflektion.
  • VirrigaVerna
    garib skrev 2010-06-06 10:49:13 följande:
    Det beror ocksa pa foraldrarna och uppfostran.
    Hur tänker du då?

Hur hänger det ihop?
Svar på tråden Vad spelar mest roll för huruvida man ska lyckas