• Sussi02

Hur många gånger hade ni sex runt ÄL, då ni blev gravida?

Hej! Min ägglossning kommer regelbundet på samma dag, men jag har inte blivit gravid ännu efter mitt mf i feburari. Nu undrar jag om ni vet hur många gånger, som ni haft samlag runt äl den månad, som ni blev gravida. Jag och min sambo har varit aktiva dag 2 & 3 innan äl, dagen då äl-testet var positivt och dagen efter det. Nu planerar vi att fortsätta varnnan dag tills det är dags att se om jag plussar eller om mensen kommer. Mer kan man väl inte göra?

• Svar på tråden Hur många gånger hade ni sex runt ÄL, då ni blev gravida?
  • tjohalia29

Vi sexade på söndagen och jag hade äl på onsdagen. Det var den enda månaden vi inte "försökte" som det tog... Lycka till!!

• Coriander

När jag blev gravid hade vi sex några gånger den helgen. MEN det var absolut inte planerat!! Med andra ord hade vi sex enbart för njutningens skull :-P Och kommer ihåg än idag hur bra sexet var just då. 

Däremot höll jag och mitt ex på och försökte innan dess 2,5 år utan att lyckas bli gravida. Enligt läkaren var det inget fel på någon av oss. Och vi hade sex regelbundet speciellt under ägglossning utan att få till ett barn.

Med andra ord tror jag att när man bara slappnar av och kör på utan att räkna dagar hit och dit lär kroppen som är stressfri och bara får njuta - NJUTA! Vilket i sin tur leder till att kroppen är mer mottaglig även för graviditet.  

• Sara 07

Den dag som du får utslag på äl-testet och dan efter är de mest fertila dagarna. Så har jag blivit gravid ett par gånger. Så mer än vad du gör kan man inte göra.
    Jag tror inte på att man blir mer fertil om man inte planerar graviditeten, däremot kan det ju vara stressande för en själv om man är alltför forcerad.

• Kia82

4 dagar innan och en dag efter ägglossningen. Sista graviditeten tog det sig på första försöket dvs första ägglossningen.

• Sussi02

Tack för era svar! Även om det verkar som om det kanske räcker att vara aktiv dagen innan äl, äl-dagen och dagen efter, så vågar jag inte chansa. Det känns säkrare att vara aktiv under en längre period. Jag har läst någonstans att även om man pricka in äl exakt, så har man kanske bara runt 40% chans att bli gravid då. Konstigt att det inte är 80-90% chans då tycker jag. Varför skall naturen vara så knepig?

• mupparsmupp

vi hade bara sex 1 gång på hela den månaden och det  var oplanerat :P
    men sen så hade vi tänkt "händer det, så händer det" i ca. 7 månader innan..

• Sara 07
    Sussi02 skrev 2010-06-07 17:36:16 följande:
    Tack för era svar! Även om det verkar som om det kanske räcker att vara aktiv dagen innan äl, äl-dagen och dagen efter, så vågar jag inte chansa. Det känns säkrare att vara aktiv under en längre period. Jag har läst någonstans att även om man pricka in äl exakt, så har man kanske bara runt 40% chans att bli gravid då. Konstigt att det inte är 80-90% chans då tycker jag. Varför skall naturen vara så knepig?
    Det är klart att du kan vara aktiv under en längre period. Det är ju alltid trevligt.
    Men för att optimera befruktningen så räcker det med tiden runt äl. Det är mycket som ska stämma för att en graviditet ska gå vägen, så det är nog därifrån sifrorna kommer. Sen är väl siffrorna alltid ett genomsnitt, dvs att för många är chansen 80,90 och för andra lägre. Det beror bla på kvaliten på spermierna, äggen, åldern osv. 
    Hoppas du blir gravid snart! 
  • Emeliie89

hade sex på lördagen i ungefär 3 min, ägglossning på tisdagen sen ;) det funkade direkt.

Svar på tråden Hur många gånger hade ni sex runt ÄL, då ni blev gravida?