Inlägg från: banansmoothie |Visa alla inlägg
  • banansmoothie

Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis

Jag är hemma på heltid med min son, som är 2 år. Det har slagit mig på senaste tiden hur otroligt glad jag är för att jag kan vara hemma med mitt barn. Under de första 1.5 åren var det liksom måttligt roligt att vara hemma hela tiden. Jag blev uttråkad och var trött efter nattvak osv. Men nu! Det är så himla otroligt att spendera varje dag med min son. Att vara där varje steg han tar i sin utveckling. Att hjälpa honom utvecklas, att utmana honom, skratta med honom, ge honom möjligheten att sätta sin egen agenda. Hade jag satt honom på dagis ett halvår sen, då hade jag missat det mesta av dessa. Visst, man har helger, men jag tror inte att det blir riktigt samma sak ändå. Allt det han gör i veckorna när vi går på kyrkis och till parken, allt pyssel vi hinner med hemma, allt vardagligt som jag kan involvera honom i. Att bara ha honom där hela dagen är så underbart! Nu vill jag absolut inte sätta honom på dagis längre. Jag har inte mycket behov för "egentid" längre. Jag njuter av varje dag som går. Jag kommer nog vara hemma tills skolstart med honom. (Och sen låta honom välja om han vill gå i skolan eller hemskola också.) Jag tycker så synd om alla som måste sätta sina barn på dagis, eller alla som tror att de prioriterar rätt när de väljer att göra det. Dessa ögonblick med våra barn får vi aldrig tillbaka.

Hur känner ni andra hemmaföräldrar, tänker ni som jag? Eller ni som glidit in och läst som har dagisbarn, skulle ni velat prioritera annorlunda?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 12:19
    Alla ni som inte vill bli tyckta synd om - jag respekterar era önskan och tycker inte synd om er. Så nu slipper ni komma in i tråden och skriva det .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 14:49
    Man missuppfattar gärna här på FL. T.ex. i min trådstart så nämner jag att jag tycker synd om alla som MÅSTE ha sina barn på dagis. Jag skrev inte något om de som väljer att ha det av bra skäl. Sen skriver jag även "de som prioriterar fel" och det kan väl tolkas mer fritt, men då tänker jag snarast på de vars jobb är mer än halva deras liv, inte de som har barn på förskolan 15 timmar i veckan, eller jobbar 80% eller mindre. Men jag tror att många lätt blir absorberade i sitt arbete (liksom min man) och glömmer bort barnen och hur underbara de är. Och det är DET som jag tycker är synd. Att en del inte inser och missar sina barns utveckling, därför att de absolut ska jobba efter 6 månader (tänker här delad föräldrarledighet). Man hinner aldrig komma in i lugnet med barnet, hinner aldrig fullt absorbera allt ett barn kan ge. Jag säger inte att man inte kan ha detta och samtidigt ha barnen på dagis från tidig ålder, men JAG hade i alla fall förmodligen missat detta om jag hade hastat iväg min son till dagis när han fyllde 1.

Angånede hemskola så är det egentligen inte menat som en del av diskussionen, utan mer att jag personligen trivs så himla bra med att vara hemma att jag skulle kunna tänka mig att hemskola. SJÄLVKLART kommer jag sätta min sons behov före mitt, och han kommer få gå i skola om vi inte hittar ett annat bra sätt för honom att lära sig arbeta i grupp och få tillräcklig social kontakt. Men jag kommer förmodligen om jag kan välja en alternativ skolgång till den kommunala.

• Svar på tråden Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis
  • banansmoothie
    Margarit skrev 2010-06-06 15:30:18 följande:
    Jag är oskcå hemma med en två-årig son och är jättenöjd! Visst finns det dagar då jag känner mig sliten och trött, men skulle ändå aldrig välja att ha det annorlunda. Jag ska vara hemma tills han är tre år är det tänkt, men hoppas att jag kommer ha möjlighet att vara hemma längre.
    Ja, men när jag känner så brukar jag tänka: "Om jag känner mig sliten idag när jag är hemma, hur jobbigt hade det inte varit att känna såhär, gå till jobbet, komma hem, laga middag och sen försöka få tid till sonen". Jag tror det hade varit betydligt jobbigare! Man kan alltid ta en semi-slappardag om man inte orkar och t.ex. bara gå till den närmaste parken och se titta lite på film eller nått .
  • banansmoothie
    Frontline skrev 2010-06-06 15:30:47 följande:
    Jag tycker det är bra att ha grabben på dagis jag istället.
    Han får träffa andra barn och leka bäst han vill utan att jag är där.
    Han har utvecklats mer under kort tid på dagis en vad han skulle ha gjort hemma...
    Är du säker på det? Det beror ju såklart på hur man använder tiden man har med barnen. Men vi går till lekisgrupp 2-3 gånger i veckan samt träffar en kompis kanske nån gång i veckan, det räcker för den sociala biten! Sen leker vi med klossar och duplo, målar med färg eller kritor, läser böcker, ser på film (inte varje dag men nån gång i veckan), går ut till parken och letar efter roliga saker t.ex. kottar och stenar. Jag ser verkligen inte hur han skulle utvecklats lika mycket på dagis utan den one-on-one tiden vi har. För att inte tala om KÄRLEKEN.
  • banansmoothie
    anirac1 skrev 2010-06-06 15:32:30 följande:
    Jag tror inget ngn förälder väljer sätta sitt barn tidigt & gå långa dagar för nöjes skull. Tyvärr är det den ekonomiska biten som av gör hur länge man kan vara hemma likaså hur mkt/långa dagar man sen jobbar. Själv är jag fl just nu & kommer vara de tills sonen är nästan 2 år. På dagis kommer han sen gå typ mellan 8-12/13 3 dagar i v. Bara för vi har den möjligheten.
    Jo jag vet att det är så och det är det jag tycker är så synd! Att folk inte kan vara hemma med sina barn utan MÅSTE jobba.
  • banansmoothie
    FannyGioia skrev 2010-06-06 15:40:48 följande:
    Oj. Nog finns det andra människor som behöver din medömkan betydligt mer.

Jag kan inte tänka mig att bara vara hemma så länge. Speciellt inte när det innebär att jag måste vara beroende av min sambo för att överleva. Jag tycker att föräldraskap ska delas lika.
    Men ni kunde ju vara hemma 50% var, då delar ni ju lika. Ingen som säger att bara en förälder måste vara hemma. Vi har gjort så och jag älskar det. Det känns kanske jobbigt om man är van att jobba, men när man kommer in i det och absorberar allt omkring och allt som barnet gör, så är det mycket bättre än ett vanligt arbete, tycker jag.

Och jag har nog medömkan så det räcker åt alla som behöver .
  • banansmoothie
    Jezamine skrev 2010-06-06 15:45:45 följande:
    Varför låter du inte andra sköta sina barn efter deras eget val?Tror du andra barn blir kärlekslösa om inte föräldrarna sköter dem som du sköter dina barn?
    De får sköta sina barn som de anser bäst (så länge barnen inte far illa såklart). Men jag tror inte man inser vad man går minste om alla gånger, som arbetande förälder.

Jag var borta en hel helg och insåg verkligen vad jag saknade. Samtidigt som min man insåg vad det är jag snackar om hela tiden, hur det är så underbart att bara VARA med sitt barn, utan annan stress.

Jag tror absolut inte att dagisbarn blir kärlekslösa. Men jag tror man har en annan relation till en människa som man spenderar 95% av sin tid vakna med, än om man spenderar 40-50% med den. Det känns tryggt att veta att jag alltid finns där när han behöver mig, i denna unga ålder specifikt.
  • banansmoothie
    tessilus skrev 2010-06-06 15:50:34 följande:
    är hemma med vår 3åring. hon ska få vara hemma iallafall ett år till se får vi se hur hennes behov ser ut. jag bara ääälskar att vara med henne o se hur hon utvecklas. varför ska jag låta någon annan utomståede få ta del av det när vi i familjen kan få uppleva det
    Precis!
  • banansmoothie
    Johan o Carro skrev 2010-06-06 15:54:54 följande:

Grattis till dej som har möjlighet att vara hemma med ditt barn och föjla ditt barns utveckling, medans vi andra som vill/behöver ha våra barn på dagis väljer bort det. Jag är en av dom som vill ha mina barn på dagis. Första skolades in vid 1 år, det kommer även tvåan att göra. Ettan älskar dagis och jag tycker att det är en fröjd att gå med henne dit för att jag ser på henne att hon tycker att det är så kul, dvs inte för att jag inte vill ha henne hemma. Och jag lovar dej att vi som har våra barn på dagis också hänger med i våra barns utveckling, dom går ju inte där 24/7? Du kan ju kanske också ha det i åtanke att alla kanske inte har den ekonomin att vara hemma med sina barn till skolstart, eller kanske inte heller vill. Inget konstigt alls.

Glad

Men varför vill du ha dem på dagis från 1 år? Jag tror verkligen du har missat den känslan av lycka som kanske tar lite längre än 1 år att komma till. Det låter hemskt att du inte vill ha ditt barn hemma faktiskt.
  • banansmoothie
    Jezamine skrev 2010-06-06 16:00:17 följande:
    Varför bara inte acceptera att det finns de som inte tycker som du? Utan att du för den skull skall vända ut och in på allt.
    Jag accepterar och tolererar att det finns folk som inte tycker som jag, men det betyder inte att min åsikt ändras. Sen lade jag detta inlägg i forumet för hemmaföräldrar främst för att det var dessa som jag ville dela mina tankar med. Hade inte i åtanke att bli bombarderad av förskoleförespråkare .
  • banansmoothie
    tessilus skrev 2010-06-06 16:01:46 följande:
    så lustigt när folk skriver att deras barn bara ääälskar dagis. ja är det så konstigt då? de har leksaker där och de leker lekar....tycker inte alla barn om sånt? man kan faktiskt aktivera sitt eget barn och gå på tex ÖF för där har de åxå leksaker

konstigt att folk kommer in hit o e negativa, har ni inte sett att tråden ligger på hemmaföräldrar? då är det ju till för de som är hemma med sina barn inte de som sätter dom på institut
    Ja precis. Min son skulle säkert tycka om dagis också men det betyder inte att han inte har det bättre hemma eller i andra miljöer där jag som hans mamma finns till hands OM han behöver mig (vilket han ofta gör). Dagis är säkert jättebra ibland men det finns ju även stora brister i personaltäthet med mera som gör att JAG inte skulle vilja lämna min son där om jag inte behövde för att överleva. Och jag trivs bättre om jag är hemma också!
Svar på tråden Jag tycker så synd om de som måste ha sina barn på dagis