• ETSS

Vad vet ni om Iran och dess Islamisering?

Roze skrev 2010-06-09 18:01:30 följande:
    Nej, nu får ni sluta. Startade inte denna tråd för att det ska bli bråk som vanlig.
    Slå dig i slang med Herr Ertymexx och det blir förr eller senare personliga påhopp, vänta bara...
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-10 12:38:35 följande:
    Ja, folk brukar ge sig på mig med personliga påhopp. Tråkigt med folk som inte kan debattera utan att bli personliga.
    Jo, jag håller fullständigt med om dina åsikter om personliga påhopp.

Men så har jag lärt mig väl av gissa vem?...
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-09 20:18:27 följande:
    Och HUR hade herren tänkt att iranierna ska göra sig av med mullorna när det i smyg är mååååååånga maktgalna/oljeälskare länder som står bakom mullorna och deras politik?! Så länge oljan finns så kommer förtrycket av den iranska folket att fortsätta. Det ÄR bara bullshit att iranierna ska göra sig av med mullorna. Så himla lätt är det inte. Den iranska folket har försökt många gånger men regimen är för starka.
    Sen finner jag det otroligt nochalant att uttala sig på det viset och ignonera USAs smutsiga politik som har lett till att Iran ser ut som den gör i dagens läge.
    USA må ha bidragit med förtryck i fler länder än Iran, men fakta är att de inte skulle kunnat förtrycka något land om de inte haft hjälp.Oftast (så även i detta fall) består förtryckarhjälpen av det egna landet.
    USA´s "förtryck av ett folk" har oftast haft sin grund i att landet i fråga haft någon resurs som de vill ha monopolet över.
    Det skulle aldrig ha blivit en sådan allvarlig konflikt om det varit USA´s fel. De vill ha oljan fri till sig själva och att sälja, de vill inte starta krig som hindrar oljan och pengarna från att flöda in i USA.
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-10 19:21:00 följande:
    Jag utgör ifrån att du faktiskt såg klippen och yttrar dig utifrån dom?

Vet du att man grundade en grupp vid namn ( Todei ) i Iran som samarbetarde med USA för att störta Shahen? Vet du inte det så kan jag berätta mer.
    Jag yttrar mig utifrån de kunskaper jag har, inte från något klipp på YouTube (tror jag det var?).
    Det kan vara lite svårt med källhänvisningar där.

Och jo, det vet jag :) 
    En grupp, ja. Som samarbetade med folk från USA, ja. Men jag säger att USA inte vill ha ett krig som hindrar oljans flöde ur Iran. Att USA gick över gränsen bestrider jag inte. Men jag tycker nog att vad gäller kriget, har de nog fått ganska mycket "hjälp" av Iranierna.  eller, för all del mullorna.
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-10 20:17:26 följande:
    Det jag säger är att USA störtade shahen pågrund av att oljekontraktet gick ut 1979 mellan Iran-USA. Shahen vände sig till USA och sa att från och med 1979 så får ni ställa er i samma kö som alla andra länder och ge ett bud på oljan. Konstig nog bröt revolutionen ut 1979. Konstig eller hur?! Obestämd

Källorna i Klippen är ju personerna som yttrar sig som var med och utförde dessa operationer i Iran.
    Jo, så mao skulle det ha fortsatt med ett mildare förtryck av shahen om han hade varit klok nog och låta det fortgå som förr... men han blev girig, sen blev det som det blev, vems fel är det? Inte USA´s i alla fall..
    Kan min nutidshistoria hyfsat, tror ändå inte USA om att kunna starta ett krig eller en revolution om det inte finns missnöje i landet sen tidigare ;)
  • ETSS
    upyours skrev 2010-06-11 00:27:14 följande:
    Vad har titeln demokrati att göra med saken? Ett land kan heta demokrati men agera som USA gör. Och samtidigt, blir ett demokratiskt land som startar krig i alla andra länder som....*konstpaus*...USA, mindre farligt än om det hade hetat diktatur? ENDA skillnaden mellan Iran och USA är att Iran utför diktatur mot sin egen befolkning medan USA utför diktatur mot omvärlden. Tada! Så naturligtvis är USA farligare än Iran med samma "militära slagkraft", iallafall hittills. Bara det att USA tutar i folk att Iran är den som är farlig från början när Iran mest förbereder sig för en invasion av USA (och USAs allierade). Alla som inte kysser USA i röven är tydligen farliga för omvärlden, för friheten och för demokratin och dem ska man bomba sönder samt testa alla nya vapen på som USA gör Och alla som kysser USA i röven är bra länder. Spelar ingen roll om det är fucked up länder som jävla Saudi som är snäppet värre än Iran i hur de behandlar folk, så länge de ger röv åt USA är det OK.

Det är ju fan bara att titta hur det går till i skolan. Det är samma logik som förs mellan skolbarn!

Ingen har stenats i USA, men många har fått sitta i elektriska stolen. Numera avlivar man genom injektion i USA, men det är väl det som är skillnaden mellan Iran och USA, hur man avrättar en människa Inte ATT man avrättar, hahaha!

Det är ju ingen större skillnad mellan nuvarande Iran och USA som nämnt!

Sen att skäggtomtarna i Iran har bajsat på allt det som var fint och bra med Iran tycker jag och många med mig är förbannad hemskt. Det sista Iran behövde var islamiseringen, men där återkommer vi till USAs del i det hela. Igen
    Det som få här förstår är de faktiska skillanderna mellan Iran och USA.
    USA är demokratiskt. Deras förhållande till andra länder, deras diplomati är demokratiska på samma sätt som övriga länder i västvärlden. Sedan kan man diskutera om det är "rätt" sorts demokrati i fem miljoner år och ändå inte komma överens. Men det är allas vår demokratiska rätt.

I Iran kör de inte med samma spelregler, de har de aldrig gjort. Där ligger inte lojaliteterna mot det egna landet.
    Vad man styrs av i arabländer är lojaliteten mot den egna familjen/släkten beroende på sitt i grunden nomadiserade ursprung.  I dessa kulturer ingår det i det sociala paketet att det är helt acceptabelt att ändra åsikter och besluta sig för att de man stödde tidigare har fel och "nu byter jag sida".
    Detta är något som vi i väst har svårt att fatta, och därför förstår man inte konflikter som uppstår i arabländerna, eller varför de reagerar som de gör då andra länder vill ingripa på något sätt.

Så jo, det är mycket stor skilland mellan USA och Iran.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-11 13:11:08 följande:
    Vilket totalt BS! De har skapat och stött diktaturer från scratch! Läs litet mer om latinamerikas historia, vet ja'!
    Tack för att du bevisar det jag skrev om tidigare... igen...
    Har läst historia.
    Har aldrig sagt att de inte har skapat och stött diktaturer.
    Återtigen har du missförstått.
    Det jag säger att att de inte skulle ha kunnat skapa någon "diktatur" om de inte haft missnöjeshjälp från landet ifråga.
    Men när USA väl rumsterat om och fått det som de har velat i ett land, har det kanske varit en diktatur på papper, men oftast har det lett till att färre människor i sagda land har dött än om de fått styra sig själva.
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-13 10:39:59 följande:
    Öhhhhh, tror du har missat Irans historia om du har läst historia. Obestämd
    Nejdå, men efter krigsstopp dör det oftast färre i "diktaturer" än innan då de riktiga diktaturerna härjade loss.
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-13 10:38:58 följande:
    Ursäkta?! Ta om det där en gång till. Vad har arabländer/nomadiserade ursprung med Iran att göra?
    Vad jag vet har Iran varit ett nomadland för mindre länge sedan än länderna kring norra Europa?
    Inte hela Iran men delar.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-13 16:34:53 följande:
    Aha. Så att invadera sina grannars grannar när de röstar fel är demokratiskt. Att störta demokratiskt valda regeringar för att de är litet för vänster och ersätta dem med liberala fascistdiktaturer (sic!) är demokratiskt. Check.
    Vad skulle du då säga om regeringar störtades för att de var lite (lite) för mycket höger då?
    Lika orättvist?
    Mindre orättvist - varför i så fall om folket i landet for illa, för det är väl det det handlar om??
    Det är väl inte bara en debatt om vem som har mest rätt detta?
    Så USA är inte en demokrati på papperet? Då vet du sannerligen mer än jag.
    Iran är inte en demokrati på något papper någonstans.
    Teokratiskt styre frånsäger sig alla förväntingar på någon form av demokrati.
    Vad jag vet.
  • ETSS
    Roze skrev 2010-06-13 19:48:16 följande:
    Har du läst det nånstans så vill jag gärna ha en länk. Kan påstå att jag kan nästan allt om Irans historia och kan inte komma på att Iran skulle vara nomadland men du får jättegärna ge mig en länk om du vill.

Dom enda nomadfolken som finns i Iran är ( Lori ) men dom har också slutat med det. Dessa är nog mindre än en procent av Irans befolkning.
    Nu finns det inga nej, mar ju tidigare i historien, typ för något tusental år sedan, men dock senare i historien än här. Ska se om jag hittar någon länk, återkommer isf :)
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-14 15:12:26 följande:
    Eh, det har funnits nomader där, ja. Men med tanke på att det är granne med Irak, dvs mesopotamien, dvs mellanflodslandet, dvs en av civilisationens vaggor och ett nästan permanent hem för ett stort rike eller ett annat, så, nej, det är fördomar. Väldigt väldigt obildade sådana dessutom.
    Nu är du inte snäll... igen...
    Nejdå det är de inte alls, eftersom allt jag har sagt är att det funnits nomader i Iran och däromkring för länge sedan.
    Det enda du säger här är att jag hade rätt trots allt, så jag borde väl tacka dig.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-14 16:43:08 följande:
    Well. allt är ju relativt va... Irans regering terroriserar Irans befolkning. Och det är jäkligt illa, inget snack om saken. USA terroriserar halva planeten. Demokrati är inte alltid per automatik en ursäkt eller en frisedel från att vara en kräkig administration. Hitler började också i en demokrati, det gör honom inte bättre än ayatollorna. Som fortfarande fick stöd av USA, en demokrati. Rätt intressant det där.
    Sen kan man kanske tycka att man överanvänder ordet "terroriserar" nuförtiden. USA kunde verkligen ha låtit bli att lägga sig i vissa saker, men terrorism ägnar de sig inte värst mycket åt.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-14 23:58:15 följande:
    Nej, för att bomba sjukhus och förstöra infrastruktur i ett land som inte längre har ett fungerande försvar är ren vänskaplighet.
    Är det inte så att en terrorist agerar så att han ska få komma till någon form av paradis? En enstaka man eller kvinna, alternativt en mycket liten grupp?
    Tror inte att USA´s arme kvalar in i dessa kategorier på något vis. They do it for the money, för det mesta, de lyfter löner som vem som helst, en terrorist får sällan reda pengar för sitt dåd, han ska ju inte överleva sas
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-14 23:59:44 följande:
    Jag kanske misstolkade dig, men jag fick intrycket av att du menade att Iran (eller regionen som idag är iran) var barbariskt och ociviliserat medan norra Europa blomstrade. Vilket är tokbull.
    Jo, du misstolkade mig, du gör det rätt ofta.
    Iran är inte ociviliserat, men annorlunda än västvärlden, och annorlunda på ett sätt som jag varken tycker om eller accepterar. Har svårt att ta ett land i försvar som så fundamentalt föraktar människor.
    Vårt sätt i västvärlden är inte någon utopi, men eftersom det är vad jag är van, tycker jat att det är enklare att förstå och tolerera än Irans.

• ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-15 21:47:24 följande:
    Du drar alltså hela Iran över en kam baserat på deras ledare. Säg mig, tyckte du att USA var en fruktansvärd teokratisk terrorstat när Bush satt vid makten, eller är det bara muslimer du klumpar ihop och bespottar?
    Det är uppenbarligen lättare att dra alla över en kam som du gör med USA.
    Har apropå missförstånd inte talat specifikt om muslimer. Det är återigen din tolkning. Inte har jag "bespottat" någon heller.
    Kan jag vara tydligare? Forfarande oklarheter eller utrymme för missförstånd?

• ETSS
    Blackbird skrev 2010-06-15 22:06:21 följande:
    Och nu är varken alla iranier muslimer eller ens troende. Så där gör ETSS mycket grova misstag.
    Jag har som jag nyligen skrev till Hr. Ertymexx inte bespottat någon, endast försökt förklara skillnader i kulturella mönster. Jag tycker inte att det är så svårt att förstå att länder med olika kulturer får olika styrelseskick.
    Jag hatar inte muslimer eller Iranier. Jag har däremot svårt att acceptera deras brist på demokrati, eftersom vi i väst är matade med att den ska finnas, åtminstone på papperet.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:51:49 följande:
    Aha, så talar man om USA så drar man alla över en kam, gör man samma sak med Iran så gör man det inte?!?
    Fel av dig igen.
    Jag kan inte låta bli att undra över vad din envetna vilja att hela tiden misstolka mig egentligen kommer ifrån?
Svar på tråden Vad vet ni om Iran och dess Islamisering?