Zhna skrev 2010-06-06 18:15:21 följande:
Ja dom är muslimer av shia tradition som tror på bl.a kontrakts äktenskap, på mahdis ankomst(Jesus är ingen messias enligt dom) m.m. Sedan finns en smärre kvarleva av den ursprungliga zoroastrismen, nestorianska kristna och några judar. Religionsfriheten existerar inte där och byggandet av nya tempel eller kyrkor är förbjudet enligt sharia lagstiftningen.
Iranier va?
Skilnaden är att dom egenliga perserna var blonda arier med blåa ögon och ljusbruna skägg som hår. Men visst så beblandade dom sig med semiterna i.o.m annekteringen av Babylon så dom blev naturligt nog lite mörkare. Att ha iransk nationalitet går alldeles utmärkt för den stora gruppen av turkiskt ursprung. Slav DNA från Afrika borde inte förekomma i den omfattning som i Irak men lite efter i utvecklingen ligger Iran hursomhelst.
Nej! Araberna är semiter, var ursprungligen men dessa har blivit blandade med afrikanska slavar som typ Osama Bin Laden för det mesta. Dom hade visst en högkultur under den islamiska guldåldern men dess vetenskapliga genombrott varade bara sålänge detta semitiska folkslag höll sig med dom sina. Svart hår och svarta ögon i kombination med blek hud märks tydligt i bl.a hos spanskorna som är väldigt attraktiva. Hur tydligt som helst att det rinner J1 och J2 markerad blod i deras ådror.
Första stycket gör min huvudvärk ännu sämre.
Det andra är också fel till en viss del men jag återkommer med förklaring. Måste ut och få lite luft.
Bara en liten notering.
Det bor 400.000 Kristna i Iran ( ármenier )
70.000 judar
runt 20.000 av mitt folk ( Zoroaster)