• SofiFrid

Namnhjälp :)

Hejhopp.

Har bestämt oss för att den lilla flickan i min mage ska heta Melissa (om hon nu ser ut som en Melissa när hon kommer ut så klart).
    Både jag och min sambo har fastnat för det namnet, och som andra namn blir det Isabell eller Isabella. Men vi vet inte riktigt, vill ha tre namn och tänkte höra vad ni tycker.  Har så kort efternamn delvis därför det långa förnamnet ;)

Min mor vill att barnet ska heta Louise efter mormor (som jag aldrig hann träffa, därför känner jag själv ingen koppling till det mer än att det är ett fint namn), samt att det var ett av min sambos förslag till första namn.

Sen har vi Julia, för att jag tycker det är jättefint.

Lykke, för att det låter så glatt.

Donna, för att jag vill ha nått läckert lite ovanligt till dom andra två namnen.

Så nu är frågan:

Melissa
    Isabell eller Isabella
    Louise, Julia, Lykke eller Donna.

Själv lutaaaar det åt Melissa Isabell Donna Frid, MEEEN jag vet inte det är juh så svårt :)

Vad tycker ni? =)
  • Svar på tråden Namnhjälp :)
  • spöke

Din fråga är alltså vilket andranamn du ska välja till Melissa? (har jag förstått det rätt?)

• SofiFrid

Nja både det och tredje namn, men andra namnet ska vara Isabell eller Isabella.

Men Isabelle blir det nog, så det är 3:e namnet jag behöver hjälp med. Tilltallsnamnet kommer vara Melissa :)

Vad tycker ni om Melissa Isabelle Donna?

• Lilla Morran

Melissa Isabelle Louise....

Tycker att de namnen passar bäst ihop, dessutom är det lite kul att få ge barnen ett släktnamn - även om varken de eller du har träffat personen. Vi ville ge våra barn ett släktnamn som andranamn, men hade inga självklara val, så vi skrev helt enkelt upp alla namn 2-3 generationer tillbaka och valde sedan det som passade bäst ihop med förnamnet. Barnen heter Noel Vilhelm och Lily Viola. Lillebror väntas i september och kommer kanske få namnen Colin Matheo (fast Matheo är inget släktnamn, så där frångår vi vår princip lite...ajaj...)

• BillyX

Donna var inte så vackert tycker jag... men så tänker jag mer på substantivet.

• CSh

Tycker inte heller Donna, de andra var fina

• spöke
    SofiFrid skrev 2010-06-06 19:58:48 följande:

Nja både det och tredje namn, men andra namnet ska vara Isabell eller Isabella.

Men Isabelle blir det nog, så det är 3:e namnet jag behöver hjälp med. Tilltallsnamnet kommer vara Melissa :)

Vad tycker ni om Melissa Isabelle Donna?

Då röstar jag på Louise. Melissa Isabella Louise. Tycker det är fint att ha ett släktnamn.
  • SofiFrid
    Lilla Morran skrev 2010-06-06 20:03:50 följande:
    Melissa Isabelle Louise....

Tycker att de namnen passar bäst ihop, dessutom är det lite kul att få ge barnen ett släktnamn - även om varken de eller du har träffat personen. Vi ville ge våra barn ett släktnamn som andranamn, men hade inga självklara val, så vi skrev helt enkelt upp alla namn 2-3 generationer tillbaka och valde sedan det som passade bäst ihop med förnamnet. Barnen heter Noel Vilhelm och Lily Viola. Lillebror väntas i september och kommer kanske få namnen Colin Matheo (fast Matheo är inget släktnamn, så där frångår vi vår princip lite...ajaj...)
    Ja, jag tycker också det klingar bra ihop.
    Jättefina namn du valt :)
  • SofiFrid

Hehe ja här lutar det iallfall åt Melissa Isabell Louise ser jag.
    Kommer väl sluta med det, ska bara sluta vara så envis, bara för att min mamma vill ha det namnet efter mormor så "vill inte" jag det. Mest för att frångå principer.
    Men som sagt det var juh också min sambos ide till första namn då det blir som att mötta alla på mittlen, jag tycker också det namnet är jättefint, men ville ha ett längre namn som första namn :)

Tycker någonstans att det är tråkigt att ta namn från någon man inte träffat även om det är i släkten. Själv heter jag Ulla efter mammas dåvarande bästa vännina, dom umgås inte idag. Sen Karolina efter farmor, som jag aldrig iheller träffat. Sofi fick jag för det var fint tyckte mina föräldrar. Kanske därför jag varit lite emot det.

Tack för all hjälp =)

• spöke
    SofiFrid skrev 2010-06-07 17:09:32 följande:
    Hehe ja här lutar det iallfall åt Melissa Isabell Louise ser jag.
    Kommer väl sluta med det, ska bara sluta vara så envis, bara för att min mamma vill ha det namnet efter mormor så "vill inte" jag det. Mest för att frångå principer.
    Men som sagt det var juh också min sambos ide till första namn då det blir som att mötta alla på mittlen, jag tycker också det namnet är jättefint, men ville ha ett längre namn som första namn :)

Tycker någonstans att det är tråkigt att ta namn från någon man inte träffat även om det är i släkten. Själv heter jag Ulla efter mammas dåvarande bästa vännina, dom umgås inte idag. Sen Karolina efter farmor, som jag aldrig iheller träffat. Sofi fick jag för det var fint tyckte mina föräldrar. Kanske därför jag varit lite emot det.

Tack för all hjälp =)
    Finns det någon släkting vars namn du skulle vilja föra vidare då?
  • Geiisha

Melissa Lykke Isabella tycker jag.

• SofiFrid
    spöke skrev 2010-06-07 17:14:20 följande:
    Finns det någon släkting vars namn du skulle vilja föra vidare då?
    Nä, jag är inte så mycket för att föra vidare namn, vill ha namn som jag och min sambo tycker om :) Råkar någon i släkten ha det namnet är det okej, men inget vi tänker på.
  • JeanetteWallin

Ska jag vara helt ärlig tycker jag inte alls att någon av de där namnen passar ihop. Men smaken är som baken.

• SofiFrid

Blev Melissa Lova Isabelle, lite oväntat med Lova men det bara fastnade när jag såg henne :)
    Känns helt rätt.

Svar på tråden Namnhjälp :)