• KRSn

Hur tidigt hör man hjärtslagen med stetoskop?

Jag är i vecka 7 (6+3) och har ett stetoskop hemma.
    Hur tidigt kan man höra hjärtslagen?

Borde jag lyssna eller kommer jag bara att noja efter det
    och lyssna varje dag sen? =S

• Svar på tråden Hur tidigt hör man hjärtslagen med stetoskop?
  • kajsa75

Jag är i v.38 och kan inte höra några hjärtljud med mitt stetoskop hemma....

• KRSn

oj, är det sant? ska man inte kunna höre med stetoskop?

• Blush

Det är väldigt svårt men vi lyckades höra i slutet av graviditeten men detta bara för vi visste exakt hur han låg. Många hör inte, inte ens barnmorskor så vi hade nog bara tur att fånga det ett par gånger!!

• KRSn

Hm, oh vilken besvikelse.. Jag som trodde jag kom på en superide :)
    Vad lyssnar barnmorskan med?

• Blush

De lyssnar med doppler! Dopplern liknar en liten mikrofon som barnmorskan kör med över magen tills dess att barnets hjärtljud hörs tydligt genom mottagaren, vilken liknar en liten radio. Taget från ( www.babyornot.se/menupage.php/uid/203 )

• Skogsflickan

Jag hörde aldrig ngt under hela graviditeten. Var till och med svårt att höra med angelsound..

• kaosmaskinen

Är i v 36 och har ändå ett kardiologstetoskop, men jag lyckas inte fånga hjärtljuden trots att jag vet hur barnet ligger.

• Isabelle81

Men det finns ju som typ trattar de lyssnar med ibland - hur kan de höra då???

Blush skrev 2010-06-06 20:38:38 följande:
    De lyssnar med doppler! Dopplern liknar en liten mikrofon som barnmorskan kör med över magen tills dess att barnets hjärtljud hörs tydligt genom mottagaren, vilken liknar en liten radio. Taget från ( www.babyornot.se/menupage.php/uid/203 )
  • Maria222

En tom toarulle kan man höra hjärtljuden med.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Scapula

Är i v 38 och har inte lyckats höra med stetoskopet ännu, det verkar vara ovanligt att få till det tyvärr...

• KRSn
    Maria222 skrev 2010-06-19 23:28:46 följande:
    En tom toarulle kan man höra hjärtljuden med.
    Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
    HUr kan man höra med en tom toarulle men inte med stetoskop?
    Hur tidigt?
  • SailorGirl
    KRSn skrev 2010-06-20 10:51:40 följande:
    HUr kan man höra med en tom toarulle men inte med stetoskop?
    Hur tidigt?
    Jag tror nog bara det är ens egna hjärtljud man hör då. Min egen puls är väldigt tydlig på magen nu i v. 23.
  • KRSn
    SailorGirl skrev 2010-06-20 11:08:12 följande:
    Jag tror nog bara det är ens egna hjärtljud man hör då. Min egen puls är väldigt tydlig på magen nu i v. 23.
    Det var det jag med misstänkte.. :)
  • Subklavia

Är i vecka 35. Letade upp hjärtljuden med min doppler. Försökte sedan lyssna med stetoskop på samma ställen jag hör hjärtljuden med dopplern, men jag hörde ingenting, så jag kan iallafall inte höra hjärtljuden med stetoskop.

♥♥♥ Pyret BF 25/7-2010 ♥♥♥
  • Magnoliah

Jag kunde höra från vecka 23-24 nånting.

• Blush
    Isabelle81 skrev 2010-06-19 12:21:34 följande:
    Men det finns ju som typ trattar de lyssnar med ibland - hur kan de höra då???
    De trattarna är nog speciellt utformade för att lyssna på hjärtljud och användes förr i tiden innan doplern. Vet inte hur de fungerar alls men hittade en sida som säljer sådana www.barndrommen.se/kop.asp
Svar på tråden Hur tidigt hör man hjärtslagen med stetoskop?