• Izamoon

Borglig vigsel

Har funderat på det här med borglig vigsel hur går det till?

Ni som gift er borgligt hur gick ni till väga , hade ni gäster , mat m.m  hur såg er borgliga vigsel ut

• Svar på tråden Borglig vigsel
  • puss

de jag har varit på har varit skittråkiga. gå dit, gå hem typ.
    klart roligare med fest efteråt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Turboplingen

Vi gifte oss på Sveriges första Drive in vigsel på power big meet 2008 =)
    Vi va 1 av över 50-70 par som vigdes den dagen i jänkare till elvis musik.

Helgen efter hade vi en amerikansk fest på raggarklubben där vi bodde.
    Då hade vi bbq och amerikansk tema sen fest efter middagen.

Nova 070902, Lillebror BF 100804, familjenblir4.blogspot.com/
  • Themis

Vi hade vigsel i stadshallens vigselrum, med bara närmsta familjen (ett dussin ungefär). Sen sprang vi ut till musik och där väntade lite fler släktingar och de av vännerna som ville se oss på vigseldagen. Alla fick fika på närliggande café.

Vi åkte sedan vidare till ett slott, blev fotograferade i parken och åt middag med familjen, de åkte sedan hem och vi övernattade där.

Sen hade vi fest på lokal några veckor efteråt för allihop tillsammans men den hade inte bröllopstema och vi var inte bröllopsklädda, det sammanföll rätt bra med våra födelsedagar

(min man tycker inte om tal och jippon så det var hans idé att hålla bröllop så där)

• IaOnDaFluff

Vi hade ett helt vanligt bröllop (förstår inte varför folk tror att de måste vara tråkigt, det blir vad man gör det till)

* Vigsel utomhus där jag skrev hela "manuset" själv med vänner som sjöng och spelade, vigselakten tog ca. 25 minuter

* Trerättersmiddag på herrgård med 52 gäster och dans halva natten

* Vi hade tärnor, bestman, vit klännning

Ja hela kitet! Den enda skillnaden var att vigseln inte skedde i kyrkan med en präst.

Det var den bästa dagen i mitt liv och alla gästerna sa att det var den roligaste festen de någonsin varit på.

• Lena

Vi hade vigsel i en vacker samlingslingslokal. Hade ingångsmusik, två allsånger och en solosång. Och så den långa vigselcermonin. Sen var det bubbel och presentöppning.

Vi och de närmaste (totalt 19 personer) åkte och åt lunch på en resturang. Sen checkade vi in på hotell och gick ut bara vi två på yxkrog. Dagen därpå flög vi iväg på vår bröllopsresa som vi hade önskat oss i present som överraskningsresa.

När vi kom hem ordnade vi en stor fest med trerätters och inhyrda servitörer. Maten lagade vi själva.

Hade vit brudklänning med släp och maken hade frack. Hade två tärnor och en brudnäbb.

• BuoBä

En av de bra sakerna med borgerlig vigsel är ju att man utformar den helt som man vill. Man kan gifta sig på lunchen på 30 sek i vanliga kläder och med inlånade vittnen, eller man kan utforma en personlig ceremoni med tal, musik osv och ha fyrahundrafemtioelva gäster. Så länge man hittar en vigselförättare som kan tänka sig att åka dit man vill ha vigseln, så kan man ha den precis var som helst. Ja utom i kyrkan då.

Vi hade inte lust att planera någon stor fest just då, så vi gifte oss i en 1700-talsbyggnad, med bara 2 vänner som vittnen. Vi hade inga önskemål om att utforma ceremonin, men vigselförättaren frågade när vi bokade honom om det var OK om han läste några dikter, så hela ceremonin tog ca 15-20 min. Sedan gick vi på café med vittnena. På kvällen gick min man och jag på en lyxig restaurang. Vit klänning är inte min grej, så jag hade en knälång sidenklänning. Mannen hade kostym.

Några vänner hade en borgerlig vigsel på ett slott, med en traditionell bröllopsfest efter. Enda skillnaden mot ett kyrkbröllop var att det inte var några psalmer och att Gud inte nämndes en enda gång.

• Hettie

Vi gifte oss borgerligt på en utsiktsplats i Trollhättan. Lagom mycket snö på marken och solnedgång :) Sedan var det trerätters middag på restaurang innan jag och maken åkte själva till göteborg för att bo på hotell. Sammanlagt var vi 8 pers (inkl. mig och min man)
    och jag tror inte att någon tyckte att det var jättetråkigt ? Jag själv uppskattade det mycket och det är ett fint minne!

• SweetLilly

Vi gifte oss borgerligt i en fästningsruin! med 30-talet gäster och med egen utformad ceremoni, med kärleksdikter och texter om kärlek. Vi hade olika låtar under vigseln också.
    50talstema och party efteråt.

Borgerligt är det ultimala giftemålet enligt mig. Där har man full valfrihet och får spela sin egen musik på varfri plats.

Pyret väntas slutet på juli 2010 *resanfram.blogspot.com*
Svar på tråden Borglig vigsel