• PrettyinPink

Hjälp! Skriker hela kvällarna

Min lilla dotter 6 veckor skriker hela kvällarna. Det är som att hon får enormt magknip efter hon har ätit (hon får ersättning sen 1 veckas ålder), hon spänner sig och blir helt röd i ansiktet och skriker och gråter otröstligt. Detta verkar hon dock inte få varken dagtid eller nattetid.
    Hela kvällarna går åt till att bära omkring på henne och försöka få henne lugn. Jag tycker det har blivit värre de senaste två veckorna.
    Några tips på vad det kan vara? Ska självklart kontakta BVC också, men tänkte kolla här först...

• Svar på tråden Hjälp! Skriker hela kvällarna
  • dogcatbird

Jag har inte haft just dina problem, men tipsar att du skaffar hörselkåpor och sätter på dem. man orkar så mycket mer om man inte utsätts för frustrationen att höra sitt lilla barn så starkt. Det blir ett skydd mot dåligt tålamod, ilska mot barnet osv.

• Lina 1987

Du kan testa minifom eller semperdroppar. Vi hade minifom till första barnet och det fungerade mycket bra. Semperdropparn har vi aldrig testat.
    Sedan var vi väldigt noga med att rapa barnen efter varje måltid.

• PrettyinPink

Miniform, tack för tipset, ska testas!

Ja, öronpropparna används flitigt här, skulle nog inte fixat det annars..

• vittra

Minifom har ingen faktisk effekt utan bara en placeboeffekt.
    Personligen tänker jag mer att eftersom problemen bara uppstår på kvällarna så är det högst troligt kvällströtthet och inte magknip som är orsaken. Det är extremt vanligt att bebisar blir överstimulerade och övertrötta framåt kvällen, och bästa botemedlet för det är istället att försöka skapa bättre rutiner för sömn och ha en lugnare tillvaro hemma. Detta kan vara nog så svårt om bebisen har svårt att komma till ro om dagarna, hur ser sömnen i övrigt ut?

Hade problemen berott på magknip hade det inte varit så tydligt bara på kvällen.

• anyXX
    vittra skrev 2010-06-07 10:24:08 följande:
    Personligen tänker jag mer att eftersom problemen bara uppstår på kvällarna så är det högst troligt kvällströtthet och inte magknip som är orsaken. Det är extremt vanligt att bebisar blir överstimulerade och övertrötta framåt kvällen, och bästa botemedlet för det är istället att försöka skapa bättre rutiner för sömn och ha en lugnare tillvaro hemma. Detta kan vara nog så svårt om bebisen har svårt att komma till ro om dagarna, hur ser sömnen i övrigt ut?

Hade problemen berott på magknip hade det inte varit så tydligt bara på kvällen.
    Jag tänker också att det beror på övertrötthet. Du kan ju också testa en annan ersättning. Min son mådde inte så bra på Semper, men NAN funkar suveränt!
    Iris 080308 & Nils 100319
  • hannis
    vittra skrev 2010-06-07 10:24:08 följande:

Min son skrek mellan 17 och 21 varje kväll. Jag slutade dricka och äta mjölkprodukter och då slutade han att skrika helt. Var han övertrött eller hade han magknip tror du?
  • anyXX

Om man misstänker att det beror på mjölk kan man köpa testpaket med mjölkfri ersättning på apoteket....

• anyXX

Tänker på en sak till: när barn är övertrötta orkar de inte äta och de kan itne sova för att de är övertrötta OCH hungriga, det blir en ond cirkel. För oss har det hjälpt att slänga in en 20-min lur (kör med vagnen inomhus för att lugna och söva) och sen fortsätta med matningen.

• vittra
    hannis skrev 2010-06-07 10:29:24 följande:
    Min son skrek mellan 17 och 21 varje kväll. Jag slutade dricka och äta mjölkprodukter och då slutade han att skrika helt. Var han övertrött eller hade han magknip tror du?
    Magknip kan i sin tur skapa svårigheter att sova överlag vilket bidrar till övertrötthet och skriken blir värre på kvällarna, så det kan ändå vara en bidragande orsak. Dock låter det lite märkligt att en bebis har ett fast schema för skrik...
Svar på tråden Hjälp! Skriker hela kvällarna