• Maryam88

Banta + Gravid?

Hej hej. 

Har precis fatt reda pa att jag ar gravid vilket gor mig valdigt glad.
    Men jag har under ett par manader nu forsokt ga ner i vikt och tranat ganska hart da jag har ca 30 kg overvikt. :(

Nu ar jag sa himmla radd att jag ska passera 100 stracket under min graviditet.

Kan det vara ok att "banta" dvs typ ata bara gronsaker och grillad kyckligt och fortsatta trana?
    Kan man ga ner i vikt fast man ar gravid?

Menar inte att jag ska "svalta" men forsoka ga ner i vikt pa ett halsosamt satt.. 

Vad tror ni? Skulle de funka? Eller de e bara att gilla laget att bli flodhast? 
    :/ 

• Svar på tråden Banta + Gravid?
  • Vi 2 blir 3

Bebis behöver ju inga mängder med mat, men däremot så måste du lyssna på din kropp och den kommer att behöva kolhydrater. Jag tycker att du bör prata med din Barnmorska om detta för att få klarhet i hur du ska gå tillväga =)

• mammatillMilton

Det är aldrig skadligt att äta nyttigt! Tror du att bebisen mår bättre av att du vräker i dig godis och bara äter pizza för att man "inte får banta"Flört?

Däremot ska du inte träna alltför hårt, men även här är det bara bra att röra på sig!

GRATTIS TILL BEBIS I MAGEN!!!!! 

• Miss Cee

Du kan absolut äta nyttigt och röra på dig. Men du får absolut inte banta eller träna så att det gör ont eller känns för tungt. Dvs motionera, men träna inte skithårt och pusha dig som man kanske gör på träningen annars om man ska gå ner...

Gå NER ska du inte göra. Däremot kan du genom att fortsätta att äta bra mat, och motionera göra att du inte går upp så mycket (och att de lilla du ökar under graviditeten är pga bebisen, men att du samtidigt minskar i fett).

Om jag var du så skulle jag ta upp detta med din barnmorska och be henne om hjälp att få komma till en dietist som kan hjälpa dig att lägga dig på en bra nivå. Det kan vara svårt att avgöra om man själv är mitt i en viktnedgång och redan brottas med ett tidigare dåligt förhållande till mat.

Lycka till!

• Maryam88

Tack for alla svar =) Ska gora som ni sager och ta upp de med barnmorskan =) 

• t0va

Kontakt med dietist är jättebra,  jag fick det för att jag åt förlite. Där fick jag hjälp att få ihop en nyttig meny med sånt som jag behöver få i mig på en dag. Så slipper man tänka på om man själv och bebis får i sig tillräckligt. Bebisen tar det som den behöver men i mitt fall när jag åt så lite så led jag svårt, svimmade osv.

Var också påväg ner i vikt innan jag blev gravid, dock tränade jag inte så jättehårt men med en idrott som jag fått ta paus ifrån nu.

• cornelia90

Grattis till bebisen!!!!

Som alla andra säger, nyttig mat är inte att banta, men du kanske inte ska skippa kolhydrater? Typ fullkornsspasta och liknande i mindre mängder borde ju duga? Jag har hört att när man bantar släpper kroppen ifrån sig gifter, och det är rent farligt för barnet. Så prata med barnmorskan och skriv gärna vad hon svarade! jätte intresserad av att veta:)

Lycka till med allt!

• AnnaLüceraMehr

Jag åt väldigt nyttigt under min sista graviditet, eftersom jag vägde lite för mycket innan. Jag bad barnmorskan om en remiss till dietist eftersom jag precis som du ville vara på den säkra sidan att jag åt som jag skulle Det var jättebra att gå hos dietisten, vi träffades fyra gånger under graviditeten. Jag åt i princip maten som vanligt men undvek vissa saker helt och hållet. För orkens skull så ta inte bort kolhydraterna utan ät bättre kolhydrater, ex gröt istället för vitt bröd på morgonen. Jag mådde fantastiskt bra under hela min graviditet(och gick totalt upp 4kilo, men då var jag som sagt rätt fyllig innan), kanske för att jag åt som jag alltid borde göra   Inga kakor, bullar, godis, chips, glass, juice, läsk.

• lillifi

jag tycker attt du ska läsa studien som livsmedelsverkat har gjort! ska se om jag kan hitta en länk till sen.

där står klart och tydligt att man inte kan påvisa några skadliga effekter på barnet vid en viktminskning på ca 10 kg om BMI var över 30 vid start. tvärt om!  de finns så många risker och komplikationer doku,menterade vid kraftig övervikt vid graviditet som är "värre" än de risker som en viktminskning medföjer. De flesta talar om attt vi människor bär på miljögifter i våra fettlager, och att de utsöndras vid viktminsking så att fostret tar del av dessa, enligt studien får fostret inte i sig särskilt mycket´av dessa gifter vid viktminsknig. Däremot vid amning är överföringen större vid kraftig viktminskning. Men det finns fortfarande inga rekomendationer eftersom skador på foster inte kanpåvisas i sannolik grad.

men lagom är ju alltid bäst!

mår du dåligt av din övervikt tycker jag att du ska satsa på att gå ner i vikt på ett hälsosamt vis under din graviditet. och som alla andra skriver: prata med din barnmorska.

KRAM!

• Maryam88
    lillifi skrev 2010-06-08 10:22:34 följande:
    och HÄR kommer länken, tror jag...Skrattande
    Tusen tack =) 

Har forsokt prata med min barnmorska. Men jag ar i mellanostern och hon sager till mig att jag absolut INTE far motionera eller trana och att jag inte ska bry mig om nagot sant nu. =/ 

Svar på tråden Banta + Gravid?