• ArvidsMorsa

Hjälp! Betalning försenad! OCR?!

Nu har jag klivit snett i ett företags ögon.. klumpigt!

Jag hämtade inte ett paket och fick en debiteringsavgift på 120 kr, helt okej det är ju mitt fel.

Jag lade undan räkningen för att betala den senare, men oj VAFAN den gick ju ut nu i SÖNDAGS!

Sitter som en tok och försöker fixa betalningen via swedbank, och det går bara åt helvete!
    Hittar INGET OCR nummer! wtf?!

Men vilket är OCRen?

Jag är ung, dum och har nyss börjat betala räkningarn

Iban? SE och skitmånga nummer
    Organistationsnummer? xxxxxx-xxxx
    Momsreg. nummer? SE och en massa nummer

Jag hittar inga fler nummerkombinationer på brevet.
    Trodde starkt det var organisationsnumret, men banken säger NÄHÄ!

Hjälp ! Tyst

• Svar på tråden Hjälp! Betalning försenad! OCR?!
  • ArvidsMorsa

Hittade också något  "BIC" med bokstäver.

Ska jag klicka på meddelade ist för OCR, månne?

• mammatillMilton

Om det är med inbetalningskort så är det siffrorna längst ner till vänster. Annars är det inte säkert att det finns OCR. då kan man skriva meddelande istället och skriva typ fakturanummret...

• ArvidsMorsa
    mammatillMilton skrev 2010-06-07 02:08:21 följande:
    Om det är med inbetalningskort så är det siffrorna längst ner till vänster. Annars är det inte säkert att det finns OCR. då kan man skriva meddelande istället och skriva typ fakturanummret...
    Ok, är det organisationsnumret?

Det finns inget nummer längst ner till vänster så att säga..
  • 1111111

Ibland står det bara fakturanummer eller liknande på fakturan, då anger man det i stället. I SEB:s internetbank anger man med en radioknapp (om du inte vet vad det är så säger till så förklarar jag bättre) att det inte handlar om ett OCR-nummer. Undrar om det inte står typ "meddelande till betalningsmottagaren" eller nåt sånt.

• 1111111

Ibland står det kundnummer också, då kan man skriva in det. Eller så kan du uppge ditt namn och din adress i meddelanderutan.

• 1111111
    ArvidsMorsa skrev 2010-06-07 02:09:04 följande:
    Ok, är det organisationsnumret?

Det finns inget nummer längst ner till vänster så att säga..
    Nej, deras organisationsnummer ska du inte ange.
  • ArvidsMorsa

Phew!

Betalad, dock hoppas jag att jag gjorde rätt nu!

Jag kommer säkert få ett litet förseningsbrev med ytteligare en avgift eftersom att jag betalade fakturan 2 timmar försent... Rynkar på näsan

• ArvidsMorsa
    1111111 skrev 2010-06-07 02:10:54 följande:
    Nej, deras organisationsnummer ska du inte ange.
    Oh, shit.
  • 1111111
    ArvidsMorsa skrev 2010-06-07 02:13:44 följande:
    Oh, shit.
    Alltså deras organisationsnummer är som deras personnummer. Det säger dem ingenting om vem pengarna kommer ifrån och för vad det är en betalning för.

Men tanke på att pengarna ändå inte lär nå dem förrän på tisdag (antar jag?) hade det nog varit bättre att ringa dem på måndagen och fråga hur du ska betala räkningen.

Ring dem i morgon ändå och berätta hur du har betalat så får ni reda ut det. Det mesta brukar ju ordna sig om man ringer och snackar med dem.
  • ArvidsMorsa
    1111111 skrev 2010-06-07 02:17:52 följande:
    Alltså deras organisationsnummer är som deras personnummer. Det säger dem ingenting om vem pengarna kommer ifrån och för vad det är en betalning för.

Men tanke på att pengarna ändå inte lär nå dem förrän på tisdag (antar jag?) hade det nog varit bättre att ringa dem på måndagen och fråga hur du ska betala räkningen.

Ring dem i morgon ändå och berätta hur du har betalat så får ni reda ut det. Det mesta brukar ju ordna sig om man ringer och snackar med dem.
    Tack för hjälpen, nu ska jag begrava mig i skam Cool
  • 1111111
    ArvidsMorsa skrev 2010-06-07 02:27:43 följande:
    Tack för hjälpen, nu ska jag begrava mig i skam Cool
    Det låter onödigt
  • ArvidsMorsa
    1111111 skrev 2010-06-07 02:31:34 följande:
    Det låter onödigt
    Nejdå, nödvändigt.
    Först skiter jag i att hämta ut paketet företaget skickat, sen betalar jag inte fakturan i tid och nu kommer jag gnälla för att jag har betalat den, bara att det blev lite fel Skrattande
  • 1111111
    ArvidsMorsa skrev 2010-06-07 02:38:22 följande:
    Nejdå, nödvändigt.
    Först skiter jag i att hämta ut paketet företaget skickat, sen betalar jag inte fakturan i tid och nu kommer jag gnälla för att jag har betalat den, bara att det blev lite fel Skrattande
    Sant, smisk borde du ha!
  • ArvidsMorsa
    1111111 skrev 2010-06-07 02:49:39 följande:
    Sant, smisk borde du ha!
    Haha! Solig
Svar på tråden Hjälp! Betalning försenad! OCR?!