• Minatre3

Soygurt till 9 månaders? (mjölallergi)?

Min lille är 9 månader och har fått utslag på pricktestet för mjölkprotein, skall till en dietist om en vecka men undrar redan nu om det är någon som vet om man kan ge soya yogurt till de små och ris mjölk eller är det för starkt för magen? Vet att man inte skall ge för mycket soya produkter till barn med denna allergi för då kan de utveckla allergi mot ägg därav min fundering om det är för tidigt att börja med soygurt?

• Svar på tråden Soygurt till 9 månaders? (mjölallergi)?
  • MikaelaEriksson

man ska inte ge soja produkter till mjölkallergiska barn för då kan dom utveckla allergi mot det med, så du får ge havreyogurt o sånt..
    Hoppas din son gillar det :P min son hatade allt mjölkfritt så det var bara att lägga ner. men han lider inte av att dricka mjölk eller äta mjölkprodukter.

• MikaelaEriksson
    MikaelaEriksson skrev 2010-06-07 10:23:49 följande:
    man ska inte ge soja produkter till mjölkallergiska barn för då kan dom utveckla allergi mot det med, så du får ge havreyogurt o sånt..
    Hoppas din son gillar det :P min son hatade allt mjölkfritt så det var bara att lägga ner. men han lider inte av att dricka mjölk eller äta mjölkprodukter.
    såg precis att du hade skrivit det där med att man kan utveckla allergi. men man ska iaf inte ge det, vår dietist sa att absolut inge sojaprodukter.
  • vittra

Håller med, sojaprodukter avråds till mjölkallergiska barn, de kan utveckla solja-allergi. Så det har ju inget med ägg att göra... men det finns ju havreprodukter osv som är bättre att ge.

• Minatre3

....nej det är tydligen fortsättningen....blir man allergisk mot soya är nästa steg ägg.....
    Jag har en dotter som fick sin "dom" mjölkallergi när hon var 3 år....tror att hon också hade det som bebis men fick inte riktigt gehör för det på BVC och barnmedicin förrän hon redan hade hunnit bli 3..... men då sa dem att det var ok med soya produkter i lagom dos!!? Så hon har ätit lite yoghurt då och då men nu håller vi på att mjölkprovocera henne för att se om det har växt bort, 25 ml idag..än så länge ingen reaktion, peppar,peppar

• vittra

Tror du har fått allt om bakfoten...
    www.mjolkfri.com/allergier/10/mjolkallergi/
    www.mjolkfri.com/allergier/9/soja-allergi/
    www.meadjohnson.se/fraga-doktorn/10866/
    www.konsumnord.se/

1. Soja har ingenting med ägg att göra.
    2. Det är små barn som i första hand bör undvika sojaprodukter eftersom de fortfarande är benägna att utveckla allergier om kroppen utsätts i för stor dos för olika ämnen. Eftersom man vet att risken är mycket hög för allergi just för soja så avråder man att ersätta mjölprodukterna med sojaprodukter när barnen är små, när de är äldre är det däremot ingen ökad risk för någon utvecklad allergi.

De råd du får för en 3-åring kan du ju inte applicera även på en 9-månaders, de har ju helt skilda förusättningar...

• Minatre3

Tack, vet att inte soja har något med ägg att göra men utvecklar man allergi mot soja så det lätt att bli allegisk mot ägg sa läkaren till mig.

V ar just därför jag ställde frågan här om soya yogurt eftersom jag antog att en 9 månaders och en treåring inte kan äta samma sak......som jag skrev i mitt första inlägg misstänkte jag att det var för tidigt att ge soya produkter till lillen. Tack i alla fall skall snart träffa dietisten så då får jag väl veta vad som gäller för småttingarna. Stora tjejen har klarat 50 ml idag :- )

• maddde

hej =)

soja-molekylerna är väldigt lika mjölk-molekylerna och det är därför det lätt kan utvecklas till soja-allergi om små barn utsätts för soja.

jag har hört att det första året är känsligast för soja men jag vet inte om det stämmer. min son är två år och han får inget med soja alls på dagis. hemma får han sojayoghurt på helgen till frukost. det är det jag vågar ge, är lite skraj för att han ska få fler allergier så jag vågar inte chansa alltför mycket

lycka till

• SkrutteLi

Du kan köpa Rapsy Frutti och blanda till "yoghurt" smaksätt med bär eller sylt. Då slipper du mjölk och soja.

Svar på tråden Soygurt till 9 månaders? (mjölallergi)?