• Anonym (ovisshet)

Hur har ni upptäckt MA? Symptom?

I Torsdags fick jag en skarp smärta i livmodern, efter ett tag gick jag på toaletten och det kom blod, rött som början på en mens.
    Kände mensvärk under hela kvällen och blödde under några timmar, inga enorma mängder men rött färskt blod. Ringde akuten som inte ville ta emot mig, utan jag skulle avvakta.

Blödningen avtog till nästa morgon, men nu känner jag mig inte gravid längre.
    Alla mina symptom är borta.
    Brösten har blivit mindre, magen är inte svullen längre, jag är inte kissnödig mer än normalt, inte tröttare än vanligt, illamåendet är borta.

Jag orkar inte med den här ovissheten längre, är det ett MA vill jag bara få veta!

Det kan inte vara ett fullständigt MF då jag blödit för lite för det.

Är idag i v 9+3. Ni som gått igenom ett MA vill ni dela med er av era erfarenheter?

• Svar på tråden Hur har ni upptäckt MA? Symptom?
  • Anonym

Jag hade precis som för dig.....det var ett MA....

Kontakta gyn idag!

• Anonym (X)

Jag märkte ingenting alls. Vid MA är det ju vanligt att kroppen inte förstår att fostret dött. Vi såg hjärtljud i v.9+ och sedan när vi var på KUB-testet i v.13+ så kunde de se att fostret dog i slutet på v.9. Min livmoder hade dock fortsatt att utvecklas så den var normalt stor för den vecka jag var i, brösten stora och svullna osv. Min enda varning var lite, lite brunt blod som jag fick kvällen innan vi skulle på KUB-testet. Ett troskydd ungefär. Blev inlagd och skrapad omedelbart. Värsta dagen i mitt liv. Vi hade försökt få barn i två och och gjort otaliga behandlingar och ivf:er...

• babybaby

Jag fick ma i v10+3.Jag hade inga symptom under hela graviditeten men jag tänkte att det kanske kom senare.Jag kännde mig välldigt ogravid och sa det till alla jag pratade med.Men i v 10 så fick jag en brun flytning som blev värre dagen efter.Då åkte vi in till gyn akuten och där såg dem en tom hinnsäck men inget foster.Själva missfallet startade 3-4 dagar senare.

Jag hoppas det kommer ordna sig för dig på ett eller annat sätt.
    Det är verkligen jätte tråkigt när man får vara med om något sådant här men man får tänka att fostret inte var friskt och det var därför det blev ett missfall.
    Stor kram till dig!

• Anonym (ovisshet)
    Anonym skrev 2010-06-07 10:17:52 följande:
    Jag hade precis som för dig.....det var ett MA....

Kontakta gyn idag!
    Jag har kontaktat dem men de tar inte emot mig då jag inte blöder mycket eller har svåra smärtor.

Vilken v var du i vid ditt MA? Hade du en känsla av att något bara var "fel"?
  • Anonym (X)
    Anonym (ovisshet) skrev 2010-06-07 10:21:36 följande:
    Jag har kontaktat dem men de tar inte emot mig då jag inte blöder mycket eller har svåra smärtor.

Vilken v var du i vid ditt MA? Hade du en känsla av att något bara var "fel"?
    Åk in till gynakuten istället för att ringa. Det viktiga är ju att du får ett ultraljud gjort så att du vet vad som hänt. Ett alt kan ju även vara att ringa din gynekolog och be om en akuttid. Stå på dig!!!
  • Anonym (ovisshet)
    Anonym (X) skrev 2010-06-07 10:18:00 följande:
    Jag märkte ingenting alls. Vid MA är det ju vanligt att kroppen inte förstår att fostret dött. Vi såg hjärtljud i v.9+ och sedan när vi var på KUB-testet i v.13+ så kunde de se att fostret dog i slutet på v.9. Min livmoder hade dock fortsatt att utvecklas så den var normalt stor för den vecka jag var i, brösten stora och svullna osv. Min enda varning var lite, lite brunt blod som jag fick kvällen innan vi skulle på KUB-testet. Ett troskydd ungefär. Blev inlagd och skrapad omedelbart. Värsta dagen i mitt liv. Vi hade försökt få barn i två och och gjort otaliga behandlingar och ivf:er...
    Beklagar!

Jag känner mig bara så hemskt ogravid, har 3 barn sedan tidigare och känslan är inte densamma denna gång.
  • Anonym (ovisshet)
    babybaby skrev 2010-06-07 10:21:04 följande:
    Jag fick ma i v10+3.Jag hade inga symptom under hela graviditeten men jag tänkte att det kanske kom senare.Jag kännde mig välldigt ogravid och sa det till alla jag pratade med.Men i v 10 så fick jag en brun flytning som blev värre dagen efter.Då åkte vi in till gyn akuten och där såg dem en tom hinnsäck men inget foster.Själva missfallet startade 3-4 dagar senare.

Jag hoppas det kommer ordna sig för dig på ett eller annat sätt.
    Det är verkligen jätte tråkigt när man får vara med om något sådant här men man får tänka att fostret inte var friskt och det var därför det blev ett missfall.
    Stor kram till dig!
    Jag är nu så inställd på att detta inte gått vägen, det enda jag inte klarar är ovissheten, den är olidlig! Kan inte sova normalt, vaknar och är orolig hela tiden.

Här där vi bor är dom hemskt ovilliga att ge ett vul/ul innan rul i v 17-19 och därför får man lite panik när ingen vill kolla upp det, jag kanske går i flera veckor så här innan det kommer ut ordentligt.
  • Anonym (X)
    Anonym (ovisshet) skrev 2010-06-07 10:30:49 följande:
    Jag är nu så inställd på att detta inte gått vägen, det enda jag inte klarar är ovissheten, den är olidlig! Kan inte sova normalt, vaknar och är orolig hela tiden.

Här där vi bor är dom hemskt ovilliga att ge ett vul/ul innan rul i v 17-19 och därför får man lite panik när ingen vill kolla upp det, jag kanske går i flera veckor så här innan det kommer ut ordentligt.
    Men det låter ju helt galet. Finns det ingen privat gyn du kan gå till som vill göra ett vul?
  • Anonym (ovisshet)
    Anonym (X) skrev 2010-06-07 10:25:22 följande:
    Åk in till gynakuten istället för att ringa. Det viktiga är ju att du får ett ultraljud gjort så att du vet vad som hänt. Ett alt kan ju även vara att ringa din gynekolog och be om en akuttid. Stå på dig!!!
    Pratade med min BM i fredags och hon sa till mig att inte åka in till gyn då dom aldrig kommer ta emot mig för detta, däremot ska jag få träffa läkaren på mvc i morgon, hoppas han kan kolla mig, även om chansen är rätt liten.

Men jag ska tjata på honom att han kollar!
  • Anonym

Ring och LJUG och säg att du har ont och blöder, allt för att de ska ta emot dig!!!!

• Anonym (ovisshet)
    Anonym (X) skrev 2010-06-07 10:32:57 följande:
    Men det låter ju helt galet. Finns det ingen privat gyn du kan gå till som vill göra ett vul?
    Det är det alternativet jag har om jag inte kan tjata mig till ett i morgon hos läkaren, får åka en bit för det men det kommer vi göra om vi inte får någon hjälp.
  • Pimpinellan

Upptäcktes på rutinVUL v.9+0,men jag bara visste att nåt var fel redan innan. Det var för bra  för att vara sant att just jag skulle få bli mamma... Barnet hade dött v.7. Hade alla symtom kvar tills det kom ut v10+6 efter många Cytotec.

Ring en privat gyn och boka tid för VUL så får du veta.

• Meria

Jag fick små blödningar i slutet av vecka 18. Fick åka in för att "kolla att allt var ok" men fostret hade dött i vecka 13. Blödningar kan komma även när allt är ok, i mitt fall var det inte så.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Mabaja

Mitt ma började med bruna flytningar på onsdagen strax innan jag skulle sova, sen ingenting på onsdagen, på fredagen var det ytterst lite rosa oxå sista toabesöket innan sovtime, lite brunt på lördagen och mörkröd flytning på söndagen. Alla på toabesöket innan jag skulle sova. Ringde runt och gyn sa "stanna hemma, det är ingen fara". På måndagen bokade jag privat ul så på tisdagen åkte vi in.. Fanns en förstorad livmoder, det var allt! "du är gravid, men inget foster"... Privata fixade en tid på gyn samma eftermiddag och med vul visade det att det lilla troligen hade dött redan i vecka 4, dvs åtta veckor tidigare! Jag var då i 11+3.

I denna graviditet har jag blödit i vecka 4-8 och i vecka 14 och nu åker jag in för minsta lilla. Akut kan de aldrig neka en! Så det är min melodi!

• Anonym (samma här)
    Anonym (X) skrev 2010-06-07 10:18:00 följande:
    Precis likadant här. Fostret dog i vecka 10 och det upptäcktes i vecka 14 och jag hade inte märkt någonting innan (mådde illa varje dag, ömma bröst, livmodern växte osv) förrän kvällen innan rutin-vul, då kom det lite brunt blod.
  • Anonym (ovisshet)

Tack för era inlägg och för att ni delat med er av era erfarenheter!

Jag fick ett UL idag hos läkaren och allt såg bra ut, bebisen sprattlade på och hjärtat pickade så fint, oron är över!!

• Bjornis
    Anonym (ovisshet) skrev 2010-06-08 13:47:56 följande:
    Tack för era inlägg och för att ni delat med er av era erfarenheter!

Jag fick ett UL idag hos läkaren och allt såg bra ut, bebisen sprattlade på och hjärtat pickade så fint, oron är över!!
    Va härligt att höra!!!
Svar på tråden Hur har ni upptäckt MA? Symptom?