• Hästtjejen78

Att välja barnvagn....

Vi väntar vårat första barn och har börjat fundera över barnvagn även om det är lite tidigt ännu. Det verkar vara en smärre djungel av modeller, färger och märken.

De krav vi har är att den ska:
    * vara säker (förstås!)
    * vara lättkörd på grusvägar då vi bor på landet och i princip enbart kommer att gå på grusvägar.
    * vara lätt att fälla ihop och lätt att hantera ihopfälld. Jag är rätt liten och har gikt, vilket gör att när jag har en dålig dag kan jag inte lyfta för tunga/otympliga saker pga värk/kraftlöshet i armar och händer.
    * vara stilren utan "krusiduller" och i en neutral färg (fast med tanke på var vi bor så skulle den behöva vara neongul/orange med rejäla reflexer...).
    * ha justerbart handtag så att båda kan köra den konfortabelt.

Sen tror jag inte att vi har fler "krav". Själv har jag "snöat in" på Kronan pga att en gammal jobbarkompis har en sådan vagn och varit jättenöjd. "Problemet" med den är att den verkar vara svår att få tag i begagnad. Det vore bra att kunna köpa en begagnad vagn pga  att vi måste även köpa en "ny" bil innan bebis anländer så ekonomin måste räcka till. Flört

Jag hoppas att det finns många föräldrar här inne som kan ge råd och tips och dela med sig av sina erfarenheter!

BF 22 januari 2011
  • Svar på tråden Att välja barnvagn....
  • Försöktill4

Vi hade en Emmaljunga City Cross till vårt 3:e barn och va supernöjda! De finns att köpa begagnade på Blocket. Inte speciellt tunga och enkla att både köra och packa in i bilen. Med en City korg så kan du använda den från nyfödd tills de slutar åka vagn.

Tyvärr sålde vi vår då JAG (ego som man va) inte skulle ha fler barn. Är nu lyckligt gravid med nr 4 och tänker köpa en bättre beg. City cross på Blocket till detta barnet.

• Hästtjejen78

Tack för ditt svar!

Det blir väl att åka runt och titta på ett gäng barnvagnar för att se vad vi trivs med, men det är alltid bra att få höra erfarenheter från de som verkligen använt barnvagnarna. Flört Därför vill jag samla många erfarenheter i denna tråd!!!

• Dunderklumpen

Ooh, jag passar på att slå ett slag för min drömvagn :D Som av en händelse den vagnen vi precis köpt till vår väntade bebis.

Cresent Classic! Smidig, klarar terräng, lätt att fällaihop, justerbart handtag och snygg :D

http://chamomilla.se/wp-content/2010/06/71_1.jpg

Väntar på Dunderklumpen med BF 100808
  • MammaTillFelicia

helt klart ska du ha rejäla fast hjul, jag gillar själv emmaljunga och som du redan fått tips om så är ju citycrossen super, den är både snygg och säker och en av de lättare rejäla vagnarna.

• MammaTillFelicia
    annapanna03 skrev 2010-06-08 11:55:26 följande:
    Vi ska nog välja en teutonia fun.. den hade allt! Gå och testa den :)

www.miccawhite.blogspot.com/
    inga små hjul på grusvägar, det blir asjobbigt!! *skakar på huvudet!* annars har taeutonia hemskt fina vagnar =)
  • annapanna03

Aha... missade att det var grusvägar... sorry ;)

• ÄlskarMina

Ja, visst är det svårt i denna barnvagnsdjungel!  
    Vi bor också på landet med grusvägar runtom..men bara någon kilometer ner så ligger samhället med gångbanor osv..men vet inte hur mkt man kommer gå ner dit då vägen ner är utan vägren..
    Tycker om Emmaljunga Cerox, Crescent classic och Teutonia Spirit och Mistral. Dessa vagnar är ombytliga och kan man ha länge..
    Lycka till!  

·¨`*·.¸¸.*Nova -04, Pyret 7/12-10*.¸¸.·*¨`·
  • Lövan1977

Jag har en brio nova som är jätteskön och lätt att köra på grusvägar, i skogen etc, men den är dessvärre totalt osmidig att få in i bilen då den blir STOR ihopfälld. Har haft en emmaljunga classic/edge som oxå är skön att köra......även den är stor och klumpig att få in i bilen. Kan rekomendera dem som hemmavagnar och köpa en lite smidig tex resesulky med liggläge att ha i bilen...

• Takhiza

Vi bor på landet och när vi flyttade hit köpte vi en bättre beg. Emmaljunga Cerox på blocket. Den var fin och fräsh, inga konstigheten och kostade 1700:- Då var det med mjuklift som kunde göras om till mjuklift. Den har varit PERFEKT på grusvägar, i skogen osv. Den enda nackdelen med den är att den är ganska tung, 17kg tror jag de är men om du ska ha en vagn som klarar terräng osv så ÄR de tunga.

Nu väntar vi nr 3 och vi har bestämmt oss för att använda samma vagn till bebis för vi helt enkelt ÄLSKAR våran vagn. Har dock köpt en hårdlift istället till den, även den på blocket, för 500:- som bara var ett år gamal. NY kostar en sådan  1300:- och en ny Emmaljunga (liknande Cerox, för just Cerox finns inte mer) kostar ca 7000:-

• Hästtjejen78

Tack för alla bra tips och erfarenheter!

En "dum" fråga; Vad är hård- resp mjuklift? Vilket "ska" man välja?

• MammaTillFelicia

jo då emmaljunga cerox finns kvar, men då tycker jag att citycrossen är bättre, den är lättare och man kan byta till liggdel om man vill och bilstol om man har emmaljungas. ceroxen har istället svängbart handtag och sitsen går inte att ta av.

en mjuklift är mjuk =) med en platta i botten, och sen kan man ta bort den och det blir en åkpåse istället. en hårdlift är hårt och har en egen sufflett, och väl lite tyngre med. vad som är bäst är väl en smaksak.
    sen kan man ofta köpa till en separat liggden (citykorg till emmaljunga om du har tex citycross) och det tycker jag är bäst, då blir det ju som en ny vagn med när man byter! kan ju även köpa citykorgen i annan färg  än sittdelen!

• Takhiza
    Hästtjejen78 skrev 2010-06-09 11:28:42 följande:
    Tack för alla bra tips och erfarenheter!

En "dum" fråga; Vad är hård- resp mjuklift? Vilket "ska" man välja?
    Muklfit är lite som en "kasse" En sorts åkpåse man lägger en ryggplatta i botten på som bebisen ligger i. Kan lyftas ur vagnen och tas med (istället för ren LIGGVAGN)

Hårdlift är samma sak fast hård runt om och kan inte användas som åkpåse sen. Är lite stabilare än en mjuklift när/om den bärs i och ur vagnen.

Rekomenderar lift om man tex bor i lägenhet och de inte är hiss. Du behöver inte dra upp hela vagnen men inte heller väcka bebisen om den somnat eftersom du bär med hela liften upp.

Bor nu i hus kan ni ju har vanligt liggvagn om nu vill. Annars rekomenderar jag hårdlift om du vill ha lift för som sagt stabiliteten och de brukar vara lite rymmligare än en mjuklift
  • Takhiza
    MammaTillFelicia skrev 2010-06-09 11:34:48 följande:
    jo då emmaljunga cerox finns kvar, men då tycker jag att citycrossen är bättre, den är lättare och man kan byta till liggdel om man vill och bilstol om man har emmaljungas. ceroxen har istället svängbart handtag och sitsen går inte att ta av.

en mjuklift är mjuk =) med en platta i botten, och sen kan man ta bort den och det blir en åkpåse istället. en hårdlift är hårt och har en egen sufflett, och väl lite tyngre med. vad som är bäst är väl en smaksak.
    sen kan man ofta köpa till en separat liggden (citykorg till emmaljunga om du har tex citycross) och det tycker jag är bäst, då blir det ju som en ny vagn med när man byter! kan ju även köpa citykorgen i annan färg  än sittdelen!
    Hm.. var på babyproffsen häromdagen som sa att Cerox inte produceras längre dock var där en annan vagn som var i princip samma sak men hette nåt annat

Liggdel hade inte funkat för oss men de är ju som sagt lite hur man bor
  • MammaTillFelicia
    Takhiza skrev 2010-06-09 11:37:39 följande:
    Hm.. var på babyproffsen häromdagen som sa att Cerox inte produceras längre dock var där en annan vagn som var i princip samma sak men hette nåt annat

Liggdel hade inte funkat för oss men de är ju som sagt lite hur man bor
    URSÄKTA lästa lite dåligt, enligt mina källor skulle den inte tas bort, men missate att du skrivit att den skulle heta nåt annat! *läser som en kratta* =)
  • HaltaLotta

Jag bor ungefär som du och vi köpte en Teutonia Rocky för 300 kr på Blocket! OCh det är ingen ful och anskrämlig vagn, även om den inte är senaste mode! Men man kan med att gå runt med den på stan också, om man säger så!

Älskar den, det enda som är liiiite nackdel är  väl att fjädringen är anings stum - men det funkar här iaf! Har inte bara grus utan också äldre asfaltsvägar att gå på!

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Lejonmamman

vi hade en BRIO NOVA till första bebin, superbra på ojämnt underlag! den är jättemjuk och gungig i fjädringen inget hoppande där inte. vagnen är stor och har luftdäck.

tycker också du ska satsa på bra däck och fjädring men då blir vagnen lite större och tyngre.
    hur ofta tror du att du kommer behöva packa med vagnen i bilen?
    kanske finns en vagn att låna dit du ska eller ha en extra vagn stående hos den du besöker mest.

• Puss och Kram

Vi bor på landet med de förutsättningar och vi har nu haft 3st olika vagnar som funkat på det väglaget. Teutonia mistral, teutonia Spirit S3 och Babytravel Jogger.

Mistralen köpte vi först och var väldigt nöjd med men mina handleder blev svag under graviditeten pga karpaltunnelsundrom så den bytte vi bort till en babytravel jogger med tre hjul och en mer lättstyrd vagn när sonen kunde sitta vänd framåt.

Nu när vi ska ha 2an så köpte vi spiriten eftersom jag ville ha en trehjuling men ändå ha barnet vänd emot mig, Spiriten är väldigt lika mistralen men med 3 istf 4 hjul, jag gjorde nämligen det misstaget att tro att man inte kunde ha 3 hjul på grusvägar vilket var helt fel antagande... Bara de är tillräckligt stora så funkar, lufthjul var inte heller nödvändigt däremot så har spiriten en luftkanal som gör komforten bra. Teutonia har bra fjädring, där var det lite sämre med på babytraveln...

Vet att spiriten fick nedslag på nån test precis som alla andra trehjulingar som var med, men jag har många kompisar som har/haft den vagnen ocingen fattar hur det är möjligt att barnet skulle kunna öppna spärren som släpper sittdelen från chassit när de knappt själva klarar av det... 

Ihopfälld så tycker jag den blir liten och smidig.

Teutonia har justerbart handtag...

Spiriten finns det mycket begagnat av, eller så gör man som vi och beställer den från mypram.de i tyskland och spar  en hel del pengar...

När det kommer till färg så valde vi svarta vagnar för de är absolut enklast att bli av med på begagnadmarknade och matchar allt

Hoppas du hittar det du gillar i barnvagnsdjungeln

Svar på tråden Att välja barnvagn....