Inlägg från: dottermorochmormor |Visa alla inlägg
  • dottermorochmormor

Tid vid daton för 13åring

carrolinne skrev 2010-08-15 01:00:39 följande:
    jag har aldrig förstått mig på föräldrar som sätter tider för hur länge deras barn får sitta vid datorn vad kan hända? h*n är en egen person! om h*n vill sitta vid datorn hela dagarna så får h*n väll göra det då
    Tja, det kan bli som det blivit för mig och min dotter. Hon är 17 år och är sedan några år tillbaka spelberoende. Det gäller i första hand wow, men också internet.
    Hon har inga vänner, umgås inte med oss andra i familjen. Är sur, tvär och mår inte alls bra på något sätt i livet. Hon är deprimerad och sover dåligt.
    DET är vad som kan hända! Och det kan hända vem som helst när som helst.
    DÄRFÖR är det viktigt att sätta gränser, det är lätt att fastna och känna trygghet i en värld som faktiskt inte finns.
    Med vänner du faktiskt inte känner, även om det upplevs som så.

Jag ångrar mig så bittert att jag inte satt gränser för länge sedan. Att jag inte lyssnade på min magkänsla och satte stopp.

Du gör inte ditt barn en tjänst genom att tillåta h*n att sitta vid datorn närhelst och hur länge h*n själv vill. Så är det bara!
  • dottermorochmormor
    Sibeb skrev 2010-10-05 13:20:08 följande:

Lite komiskt inlägg tycker jag. Du skulle lika gärna ha skrivit "om h*n vill äta godis till middag, skippa läxorna och vara uppe till kl 2 en kväll innan skolan så kan han väl få göra det då".

Eller kanske det mest är sorgligt med föräldrar som tänker som du.

Tycker TweekiE´s förslag var bra.

En fråga till er alla: Vi har "förbjudit" egen dator och TV på rummet. Men vi har två TV-apparater och två datorer som får användas där de står. Vad tycker ni om det? Är vi mossiga eller kloka?

Jag håller med dig, fast jag tycker mest det är tragiskt.

Ni är inte mossiga, ni är starka och förnuftiga föräldrar helt enkelt. Tummen upp för er! :o)
Svar på tråden Tid vid daton för 13åring