• Anonym (Prese­nt?)
    Äldre 7 Jun 15:17
    44468 visningar
    87 svar
    87
    44468

    Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?

    Hej!

    Vi ska på bröllop och de önskar sig pengar till bröllopsresan.

    Vi har det ganska knapert ekonomiskt så vi kan inte ge så stor summa.
    Hur ger vi bort en liten summa bäst utan att det verkar snålt?

    Vi önskade oss också pengar när vi gifte oss, men fick presenter ändå av några. Det uppskattade vi verkligen! Det va roligt att få något genomtänkt.

    Om vi ska ge en present istället, vad skulle det va?

    Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?
  • Äldre 8 Jun 08:49
    #58

    Vi hade önskelista på nätet, med de delar som fattades i vår samlings-serie porslin, samt något annat samt ett önskemål om pengar till bröllopsresan (för resan fanns ett kontonummer angivet, där det upplystes om att vi inte skulle få tillgång till insättningarnas storlek utan enbart varifrån pengarna kommit, vi hade deal med banken)
    Endå fick vi hushållsassisten (Hjärta hade inte vågat önska då de är så dyra), fondue-set (Obestämd) och en kristall-ljustake (Kräks) för att nämna några saker. Vi fick även 2 bankcheckar samt en del sedlar. Eftersom allt utom kristallljustaken ännu är oanvänt (hushållsassist, för att det inte finns rum för förvaring i vårt micro-kök) efter 1½år, så pengar hade varit bättre. Ljustaken användes under bröllopsfesten (vi hade separat vigsel och fest) bara för att visa hyfs... Dock passade den bra och blev (nästan) snygg i en stor sal med mycket lull-lull på ljusmanchetterna...

    Genomtänkta bröllopspresenter är alltid välkommna, men en dyr present är ovälkommen om den inte blir använd.
    Ett kul sätt att ge pengar är att köpa en spargris, växla pengarna till mynt och lägga i grisen. Det finns massor med snygga "grisar" å marknaden.
    Ett annat är att laga pengaträd där sedlar och mynt av olika valörer fästs vid grenarna


    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • helene­306
    Äldre 8 Jun 09:15
    #59
    Anonym skrev 2010-06-07 21:55:41 följande:
    Det har inte varit min avsikt att låta så hård. Jag ber om ursäkt för det! Ni skänkte iaf pengarna till välgörenhet.
    Anonym (HL) skrev 2010-06-07 21:33:55 följande:
    Att gömma sig bakom ett anonymt nick gör att man törs skriva saker man annars kanske inte skriver under sitt nick, för skulle du våga stå för vad du skriver så skulle du skriva det i ditt nick eller hur?
    Du behöver inte be om ursäkt! Jag har nog låtit hård i mina svar också. Det är ett öppet forum och åsikter går isär, så är det med allt.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • 666bab­y
    Äldre 8 Jun 09:22
    #60

    Vi önskade oss också pengar, för det var vårt enda sätt att betala för en resa efter att ha lagt ut rätt mycket på bröllopet. Ungefär hälften av våra kompisar är av typen som knappt hade råd att ta buss till bröllopet, och därför givetvis inte gav oss så mycket pengar. Brydde vi oss? Nej verkligen inte, det förekom inga summeringar utan i slutändan hade vi ändå en ganska okej summa tack vare ALLAS generositet oavsett siffror, och kunde åka på vår drömresa. De som ville kunde sätta in på konto (mest släktingar som gav lite mer) men vi fick rätt mycket sedlar instoppade i kort också. Kändes inte alls sniket på något sätt och fick verkligen inga klagomål.

  • Äldre 8 Jun 09:32
    #61

    Just ja, eftersom vår resa redan var bokad, och de flesta gäster visste att vi skulle flyga till USA första vardagen efter vigsel fick vi en del dollarsedlar.
    Pengar som var instuckna i kort (vi hade presentöppning) kommenterades med ...och så ett bidrag till reskassan.


    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 09:43
    #62
    Anonym skrev 2010-06-07 22:28:54 följande:
    Nej, kanske inte. Men, det var inte det som var min poäng utan att det går om man vill. Folk hävdade att det är helt anonymt, vilket inte är sant. Men, skit samma!

    Det finns tydligen ingen måtta på vad folk kan hitta på att göra! Fattar inte varför man gör något sådant. Måste ha varit skittråkigt att lyssna på. Vem bryr sig vad de har fått och av vem?!
    Jo det är klart. Det var jag som skrev att det var anonymt, men du har ju rätt. Inget är anonymt om man verkligen vill veta =)
  • Anonym
    Äldre 8 Jun 13:16
    #63

    Jag tycker att man kan ge pengar till ett brudpar och sen tycker jag dessutom att man öppnar presenter man fått när gästerna är samlade och tackar var och en i samband med det! Våra gäster förväntade sig faktisk det - frågade flera gånger när ska ni öppna presenterna?
    Och de bröllop jag varit på de sista 20 åren har man gjort så - både när yngre och äldre har gift sig.
    Vi gifte oss för 3 år sedan - bjöd vänner och släkt till midsommarfest och i inbjudan skrev vi att vi passade på att gifta oss vid denna fest. Ingen speciell " önskelista" skrevs för vi är i den ålder då vi har "allt".
    Vi fick både pengar - ganska mycket - och presenter typ vasar, glas.
    Vad vi köpte för pengarna? En liten hundvalp - vår lille bebis! ( detta hade vi dock bestämt innan och köpt ändå- men det är kul att vänner och släkt har en liten del i våran hund).

  • Läängt­ar
    Äldre 8 Jun 13:24
    #64

    Sambons syster ska gifta sig nästa helg, och dom önskar sig bidrag till resan.
    Men jag har aldrig vart på bröllop, vad ska man ge för summa?
    Eller ska man satsa på resecheckar?

    Sorry ts att jag snor din tråd lite.

  • saltfl­ingan
    Äldre 8 Jun 13:24
    #65

    Det brukliga är väl att brudparet anger ett kontonummer (ofta ett nyöppnat i bådas namn) om de önskar sig pengar. Men det är klart att man kan ge dem irl också. Vi satte in pengar när min syster gifte sig och skrev på baksidan av kortet att vi bidragit till resan (för att underlätta vid tackkorten).

    Men genomtänkte presenter är det bästa som finns. Svårt att lyckas med men åååå så uppskattat när man träffar rätt. Jag kan tycka att man ibland kan behöva förklara sin tankegång för mottagaren, men att gåvan då blir än mer uppskattad.

  • Anonym (Bride­2B)
    Äldre 8 Jun 13:47
    #59

    Vi  ska gifta oss i sommar! 

    Vi har sagt och skrivit i inbjudan att det viktigaste för oss är att vi får dela denna dag med nära och kära (och det är verkligen sant!) men om folk ändå vill ge oss en gåva önskar vi oss bidrag till den kommande bröllopsresan!

    Alla som nånsin hjälpt oss flytta tex vet att vi har sjuuukt mycket saker och ett överfullt förråd! Vi har bott ihop i flera år och har allt vi behöver!

    På vår hemsida har vi förtydligat att vi kommer ha en spargris på festen ifall det behövs. På så sätt kan man lägga ev. bidrag anonymt eller med kort. Ingen får nånsin veta! Vi har inte startat något konto.

    Förstår inte varför folk blir upprörda över hur andra väljer att göra? Det är väl bara att acceptera eller strunta i det om det inte passar?

    TS- det finns söta små spargrisar med text, tex "Honeymoon" eller så. Växla in lite mynt och fyll på med så mycket ni har råd med! Kanske tillsammans med badtofflor med "Just married"-text? Eller nåt annat res-relaterat!  

  • Äldre 8 Jun 13:49
    #60
    Läängtar skrev 2010-06-08 13:24:34 följande:
    Sambons syster ska gifta sig nästa helg, och dom önskar sig bidrag till resan.
    Men jag har aldrig vart på bröllop, vad ska man ge för summa?
    Eller ska man satsa på resecheckar?

    Sorry ts att jag snor din tråd lite.
    Är det från en person eller en familj? (dvs, bara du, eller har du kille och barn)
    Jag läste någonstanns innan vårt bröllop att vid pengasummor var ca 200kr/person eller 500kr/familj "standardsumman", dock kunde man variera det efter sin egen ekonomi och närhet till brudparet. Så mycket klokare blir man ju inte, dessutom vet jag inte hur de hade kommit fram till dessa summor.
    De vi fick pengar av hade gått samman , så av ett kompisgäng tror jag vi fick kanske 100kr/person (men de var många, så det blev en hel del endå) medans av min moster (med man, och 3 barn med resp. familjer) fick vi 1200kr.
    091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
Svar på tråden Önskar sig pengar i bröllopspresent.. hur ge bort, eller köpa något?