• Lillary

Moderkaksprov (chorionvillibiopsi)

Hejsan!

Undrar om det finns någon som har gjort eller kommer att göra Moderkaksprov (chorionvillibiopsi)?

Ni som har gjort det - hur kändes det? Gjorde det ont?
    Jag känner att jag skulle vilja ta ett då jag har blivit rätt högt uppe på åldersstickan (37 år i dec) men jag är så rädd för missfall efter det.
    Är det ngn som vet hur lång tid efteråt risken för missfall är?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Moderkaksprov (chorionvillibiopsi)
  • kråkanbråkan

ja har gjort ett på karolinska. de är än jävligt stor nål. men bli inte rädd, de gör inte så ont som man tror de ska göra.  de känns som ett vanligt nålstick när de går genom huden. sen när dom kommer ner till moderkakan och tar provet så känns de som dom hackar på ryggraden, inifrån. de va obehagligt. men man överlever....

• kråkanbråkan

risken för missfall tror ja va 1 %. och ett ev missfall kunde komma dagarna efter.

• kråkanbråkan

sen timmarna efteråt hande ja jobbiga sammandragningar..

• milky

kråkanbråkan: Varför gjorde du det för? Fick du dåligt på kub eller ville bara göra ändå(eller annan anledning)?

• Lillary

Hakar på ryggraden innifrån - shit!
    Men som du skriver att man överlever - sant! :)

Tack för dina svar!

• Lillary
    milky skrev 2010-06-07 16:17:34 följande:
    kråkanbråkan: Varför gjorde du det för? Fick du dåligt på kub eller ville bara göra ändå(eller annan anledning)?
    Måste man ta KUB först?
    Kan man inte välja att göra det först?
  • kråkanbråkan
    milky skrev 2010-06-07 16:17:34 följande:
    jag är bärare av blödarsjuka så jag ville kolla om barnet hade de och ifall de va en pojke eller flicka.
    Men som tur var så är de en frisk liten dotter. :0) hon fyller 1 år på måndag.
  • kråkanbråkan
    Lillary skrev 2010-06-07 16:19:41 följande:
    Måste man ta KUB först?
    Kan man inte välja att göra det först?
    ingen aning, ja gjorde då inte de. va i vecka 12.
  • Edda2

Gjorde mkp den 20 april tror jag det var.

Själva provet i sig var väl inte så farligt.
    Först gjorde de ett Ul för att se vart moderkakan ligger och hur fostret ligger, enligt läkaren så är det lättare att ta provet om moderkakan ligger i bakvägg.
    Det känns lite när de sticker med nålen och igenom sedan för han nålen upp och ner det känns lite. Sedan drog han ur den fort och det kändes som ett baksug. Låg stilla lite ett tag efter.

Men ca 30-40 min efter började jag blöda och få jätte ont i magen åkte in till gy-akuten och allt såg bra ut. Där efter blödde jag till och från i 3 veckor och hade en blödning stående i livmodern. Massa sammandragningar och jätte ont från den sida(väntser) där moderkakan satt. Blev sjukskriven 1 vecka men hade varit hemma 1 vecka från jobb innan det.

Men allt har varit bra vid varje ul jag har och hon har rört sig bra Var på RUL idag och allt ser fint ut.
    Jag gjorde MKP för jag är bärarare av en sjukdom som heter scid, pojkar kan födas utan immunförsvar och behöver benmärg för att överleva. (andra sonen har/hade det) Men nu är det en frisk dotter jag väntar så verkligen lättad

Lycka till. Även om jag hade det jobbigt efteråt så är det inget jag ångrar.

• Zixi

Gjorde mkp i vecka 13 efter dåligt resultat på kub. Tyckte att det gjorde rätt ont men sen är jag rätt smärtkänslig oxå. Tyckte att det kändes som att hon hackade i mig ca 10ggr innan hon drog ut nålen. Tyvärr lyckades hon inte få ut tillräckligt med celler utan fick upprepa proceduren en gång till. Sedan hade hon fortfarande inte fått tillräckligt många celler utan bokade in oss på ett senare fostervattensprov.

Det är den stora nackdelen med just mkp, att det inte är garanterat att lyckas och att man då får göra fvp och utsätta sig för ännu en förhöjd missfallsrisk.

Nu hade vi tur för hon hade visst fått ut tillräckligt med celler trots allt för en vecka senare fick vi ett brev som berättade att kromosomerna såg bra ut

Jag hade ont i några dagar efteråt och var orolig i minst en vecka. Men allt gick bra och nu är jag i vecka 34 och ser fram emot att snart få träffa min dotter.

PS: Jag har min moderkaka i framvägg men enligt läkaren gjorde positionen varken till eller från.

Är rätt säker på att den förhöjda missfallsrisken bara gäller i en vecka.

Juli - 2010
  • Annis08

Jag gjorde Mkp för några veckor sen, visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig men har läst att det känns lite obehagligt. Det kändes MER än obehagligt för mig, speciellt när dem försökte få ner nålen och fick picka några gånger..ajajaj, efteråt höll jag på att svimma så fick läga mig i vilorummet. Men dessa smärtor är glömda nu då vi fick positivt resultat:).

• eragylf

Hej! Jag gjorde moderkaksprov för två veckor sen. Hade egentligen tid för provtagningen två veckor innan dess, men var tvungen att skjuta upp ingreppet då min moderkaka inte hade placerat sig på bästa sätt (var då i 11+3). Men sen (13+2) gick det bättre!

Nålen ser stor och läskig ut, jag önskar att jag inte såg den. Men som andra har sagt, känns som nålstick, dock kanske 3-4 st. Väl inne i moderkakan, när själva provet tas, kändes det som stark mensvärk för mig. Men det gick snabbt över. Fick inga sammandragningar efteråt, men dock migrän efter alla spänningar som var innan och under provtagningen.

Jag och min sambo är unga (22 & 23) men jag har en sjukdom i släkten som kan vara ärftlig. Därför fick vi göra moderkaksprovet direkt. Känns skönt att det är gjort, men väntar fortfarande på svaret.

• ogen

Jag ska göra mkp på torsdag. Känner mig lite orolig, men samtidigt är det ett beslut vi tagit inför den här graviditeten. Vi har en son född -05 och en dotter född -07. Dottern har downs syndrom och även om chansen/risken är minimal att något skulle vara fel bland kromosomerna även den här gången så känner vi att vi inte orkar med ovissheten. Jag är inte i riskzon vad gäller ålder.

Som grädde på moset fick vi i tisdags veta att vi väntar tvillingar Skrattande  Spännande tider vi lever i....

• Lillary

Tack alla för era svar!
    Har varit på ett KUB nu som visade sig 1:2800 så bm sa att hon tyckte att vi kunde känna oss rätt säkra på resultatet!
    Ni som har haft dåliga värden på KUB - vad har siffrorna visat för er?
    det här är en djungel för oss!

• Zixi
    Lillary skrev 2010-08-03 11:49:25 följande:
    Tack alla för era svar!
    Har varit på ett KUB nu som visade sig 1:2800 så bm sa att hon tyckte att vi kunde känna oss rätt säkra på resultatet!
    Ni som har haft dåliga värden på KUB - vad har siffrorna visat för er?
    det här är en djungel för oss!
    Du har fått ett jätte-bra resultat med tanke på din ålder, grattis

Själv fick jag 1:196 vilket räknas som hög risk, det var därför vi gick vidare med mkp.
    2010-07-20 3040/50
  • Jessi32

jag fick 1:2. ingen DS på kaktestet. dvs snabbtestet.

• anela81

Ska ta moderkaksprov i slutet på sep..OROLIG!! hört väldiga historier om blödningar/missfall mm...=( Sen att läkare bara ringer om det ej är bra ???annars får man brev??Tycker ja känns fel..vill att dom ska ringa oavsett(någon som har erfarenhet ?)kommer göra mitt på östra göteborg så någon som gjort där får gärna svara...kostar det något? kram

• Rubia
    anela81 skrev 2010-08-18 18:01:54 följande:
    Ska ta moderkaksprov i slutet på sep..OROLIG!! hört väldiga historier om blödningar/missfall mm...=( Sen att läkare bara ringer om det ej är bra ???annars får man brev??Tycker ja känns fel..vill att dom ska ringa oavsett(någon som har erfarenhet ?)kommer göra mitt på östra göteborg så någon som gjort där får gärna svara...kostar det något? kram
    Jag trodde itne de gjorde MKP i gbg. I alla fall sa gynekologen det till mig när jag ville ha det när jag var gravid med mitt tredje barn, utan det blev remiss till FVP istället. Jag fick även snabbtestet på FVP och då ringer de oavsett resultat (bra/dåligt om man nu får använda sig av de termerna - jag har en son med DS). Gjorde testet på en måndag och på onsdag ringde de och sa att allt såg bra ut på 13, 18, 21 och könskromosomerna. Fick då också veta att det var en flicka (fast det var efter jag bad om att få veta könet)! Efter 3 veckor fick jag ett brev där det stod att den utökade analysen också visade att allt var bra.
  • Edda2

Här ringde läkaren efter 1 vecka och det var bra resultat. Fast ha sa de skickar det med påsten eller så ringer han ifall det är dåligt så visst hade jag hjärtat i halsgropen när han ringde

Svar på tråden Moderkaksprov (chorionvillibiopsi)