• Aviana

En utbildningsfråga

Jag har ett par frågor som någon av er kanske kan besvara..

* Får man lov att studera medans man är mammaledig? I tanken är det distansutbildning som gäller, eller att tenta upp några betyg på komvux.

* Finns det "intensivutbildning" till typ undersköterska eller så, som man kan plugga till lite halvsnabbt? Typ ett år, eller under sommaren eller så?

* Har man "förtur" till ssk-programmet om man är utbildad undersköterska, eller måste man ha jobbat ett tag inom vården för att få eventuell förtur? Läste på komvux hemsida här i Malmö att man måste ha jobbat några år inom vården för att få lov att komma in och kunna läsa till undersköterska där..

• Svar på tråden En utbildningsfråga
  • Bedan

1. Vågar inte svara på det, det är nog bäst att du frågar försäkringskassan om det så att det inte blir några missförstånd. De är ju rätt kinkiga nuförtiden så man vill ju att det ska bli rätt.
    2. Ja, den är 1,5 år lång. Min kompis har läst den i Lund för ett par år sedan och var inte tvungen att ha jobbat inom vården innan dess.
    3. Nej, förtur får nog man aldrig. Däremot har man iaf innan kunnat tillgodoräkna sig någon form av meritpoäng vid ansökan till högskoleutbildningar ifall man har mer än 5 års arbetslivserfarenhet.

• Johan01

Och så kanske man kan tillgodogöra sig vissa gemensammakurser som man då slipper på ssk-pogrammet om man redan är undersköterska.

• Molson Canadian

Vad jag har förstått så kan man studera samtidigt som man är föräldraledig så länge man inte är föräldraledig på heltid. Dvs. om man är föräldraledig t ex 4 dagar i veckan så kan man studera de 3 återstående dagarna i veckan. Däremot kan man alltså inte vara föräldraledig på heltid och studera heltid samtidigt - om man ska ta ut föräldrapenning, alltså.

• Lattemorsa
    Johan01 skrev 2010-06-07 18:46:11 följande:
    Och så kanske man kan tillgodogöra sig vissa gemensammakurser som man då slipper på ssk-pogrammet om man redan är undersköterska.
    Nej, fel.
    Usk-utbildningen läser inte ämnena på en lika avancerad nivå för det första (de fåtal ämnen som är "gemensamma"). Usk:a har heller inget med sjuksköterskeprofessionen att göra - mer än att det är patienter man jobbar med ^^

För det andra, sjuksköterskeutbildningen är lika för alla, oavsett vad du läst/jobbat med innan.

Sjuksköterska är en skyddad yrkestitel, en legitimerad yrkesgrupp. För att man skall kunna erhålla legitimation som sjuksköterska måste Socialstyrelsen vara förvissad om att man har sin fullständiga examen igenom vilken kompetensen garanteras - vilket inte skulle funka om folk skulle jamsa omkring med olika kurser hit och dit, och hålla koll på vem som har och inte har läst si eller så.
    Det är därför Ssk-utbildningar ser i princip likadana ut i hela landet.

Jag hade 3 års erfarenhet från akutsjukvården som usk:a då jag började plugga till syrra. I min syrraklass fanns en ambulanssjukvårdare med 20 år i yrket, och en IVA-uska med 25 års yrkeserfarenhet. Alla fick vi läsa precis samma saker, från grunden.
    spädbarn sover aldrig - de ligger bara på laddning.
  • grodanboll85
    Aviana skrev 2010-06-07 18:33:44 följande:
    Jag har ett par frågor som någon av er kanske kan besvara..

* Får man lov att studera medans man är mammaledig? I tanken är det distansutbildning som gäller, eller att tenta upp några betyg på komvux.

* Finns det "intensivutbildning" till typ undersköterska eller så, som man kan plugga till lite halvsnabbt? Typ ett år, eller under sommaren eller så?

* Har man "förtur" till ssk-programmet om man är utbildad undersköterska, eller måste man ha jobbat ett tag inom vården för att få eventuell förtur? Läste på komvux hemsida här i Malmö att man måste ha jobbat några år inom vården för att få lov att komma in och kunna läsa till undersköterska där..
    jag pluggade till undersökterska på 1,5 år på distans på komvux började förra året i jan å blev klar nu i slutet av maj i år.

å man får plugga när man är mammaledig bara du har barnvakt till den dagen du ska plugga

finns inget som heter förtur när de gäller de med ssk om man är undersköterska i botten.
  • grodanboll85
    grodanboll85 skrev 2010-06-07 19:00:21 följande:
    jag pluggade till undersökterska på 1,5 år på distans på komvux började förra året i jan å blev klar nu i slutet av maj i år.

å man får plugga när man är mammaledig bara du har barnvakt till den dagen du ska plugga

finns inget som heter förtur när de gäller de med ssk om man är undersköterska i botten.
    å att du inte är föräldrarledig på heltid dvs
  • Lattemorsa
    grodanboll85 skrev 2010-06-07 19:00:21 följande:
    Precis.

Däremot har jag för mig (minns inte, och det kan ha ändrats sen jag pluggade till SSK) att man kan bli antagen till högskolan genom en kvot som gäller just yrkeslivserfarenhet/antal år i yrket. Men då gäller det alltså yrkesverksamma ÅR, inte att man råkat gå en kort utbildning till uska typ ett år innan..

Fast det kanske är ändrat nu mer?
    Vill minnas att det diskuterades att den möjligheten skulle tas bort, fast jag vet inte om det någonsin gick igenom.
  • grodanboll85
    Lattemorsa skrev 2010-06-07 19:09:55 följande:
    Precis.

Däremot har jag för mig (minns inte, och det kan ha ändrats sen jag pluggade till SSK) att man kan bli antagen till högskolan genom en kvot som gäller just yrkeslivserfarenhet/antal år i yrket. Men då gäller det alltså yrkesverksamma ÅR, inte att man råkat gå en kort utbildning till uska typ ett år innan..

Vill minnas att det diskuterades att den möjligheten skulle tas bort, fast jag vet inte om det någonsin gick igenom.
    jag har faktiskt ingen aning då jag inte funderat på å utbilda mig vidare till ssk ännu Glad
  • Tecken
    Lattemorsa skrev 2010-06-07 19:09:55 följande:
    Precis.

Det togs bort inför HT08, men jag tror att en del övergångsregler gäller fortfarande. För mer info: www.studera.nu
  • Aviana

Jag tackar för svaren. Det var ungefär vad jag förväntat mig, men frågorna fanns ändå :)
    Men vet någon om det finns ett utbildningsprogram till just ambulanssjukvårdare, eller måste man gå ssk-utb först och sedan vidare  därifrån?

• Lattemorsa
    Aviana skrev 2010-06-07 21:44:48 följande:
    Jag tackar för svaren. Det var ungefär vad jag förväntat mig, men frågorna fanns ändå :)
    Men vet någon om det finns ett utbildningsprogram till just ambulanssjukvårdare, eller måste man gå ssk-utb först och sedan vidare  därifrån?
    Framtidsutsikterna för Amb.sjv. är väl inte vidare ljusa.

På sikt vill man bara ha Ssk och Spec-Ssk i ambulanserna, och det senaste jag hörde (i februari i år, från en av cheferna på en amb.station här i Sthlm) var att det är något man kommer att eftersträva i hela landet.

Amb.sjv. känns väl på så vis lite som ett utdöende yrke framöver..

Satsa du på Ssk om du nu ändå är i pluggsvängen och gå vidare på ambulans om det är det du vill, bättre på alla sätt och vis och banne mig det roligaste yrke man kan ha
  • Probably the best    in the
    Aviana skrev 2010-06-07 21:44:48 följande:
    Finns tydligen ett par utbildningar till ambulanssjukvårdare, bla i Örebro. Men tänk efter före, få landsting anställer nyfärdiga ambulanssjukvårdare. Då de inte längre får administerar läkemedel så får de så lite erfarenhet av att vårda patienter och får mest köra. Bättre då att satsa på sjuksköterskor och ännu mer på vidareutbildade syrror. För att få en fast tjänst inom många landsting krävs numera vidareutbildning, då främst inom ambulanssjukvård...men det skiljer sig en del.
Svar på tråden En utbildningsfråga