• sarsparis

Nån som bor i Säve och kan berätta hur det är?

Vi går i husköpar tankar, kan inte riktigt bestämma oss vart vi vill bo. Nu förslog min man att Säve kanske var ett bra ställe. Sagt och gjort så åkte vi dit och tog en promenad i området. Mitt första intryck var väl inget vidare, kändes precis som en liten håla med en kiosk och pizzeria och långt till mataffärer.

Nån som bor där som vill berätta lite om Säve, är det så dött som jag tror att det är? Vart åker ni och handlar? Hur är förskolorna? Skolan? Hur långt är det till badplatser?

• Svar på tråden Nån som bor i Säve och kan berätta hur det är?
  • Molson Canadian

Jag har bott i Säve och tyckte att det var fantastiskt. Det var ett väldigt omtänksamt samhälle när vi bodde där. Kunde lätt cykla runt till grannar både nära och längre bort och umgås spontant. Skulle gärna flytta dit igen. 

Skolorna kan jag tyvärr inte uttala mig om. Jag gick privat i centrum. Om jag inte minns fel, så storhandlades det i Kärra/Backa. 

• Vela

Bor precis utanför själva kärnan, Gullö eller tomtebacken kallas vårt område. Vi handlar i Kungälv 7 min med bil. Där finns de flesta butiker, Ica maxi, systembolaget, Lindex, frissa, JC...
    Det finns två förskolor inne i Säve (tre om man räknar kyrkans), har dottern på en utav dem och är nöjd. Skola finns från F-6 sedan är det Glöstorp (tror jag) i Tuve som gäller. Tycker det är lugnt och skönt, riktigt landet känsla men ändå nära till stan eller backa plan. Dock tycker jag att man är bilberoende. Bussen går, från oss iallafall, 1 gång i timmen och helgerna får man ringa och beställa bussen en timma innan man vill åka... har faktiskt aldrig åkt buss härifrån så jag kan inte utala mig hur det fungerar.

Svar på tråden Nån som bor i Säve och kan berätta hur det är?