• Sar

Pumpning!!?!?

Har bara läst sista sidan;

Hade själv tvillingprematurer som inte orkade suga, vi sondade samtidigt som de försökte amma.
    Mina bästa tips är att pumpa båda brösten samtidigt (på neo fanns medelas elektriska pumpmaskiner att tillgå och då fungerar det att pumpa båda brösten samtidigt). Drick massor och försök att inte känna någon press.
    Mina burkar såg otroligt fåniga ut när det gällde mängd, det kom knappt ut någonting i början.
    Det blir dock bättre med tiden, tror "all time high" för pumpning låg på 470 ml på ett tillfälle då produktionen var som störst.

Minns jag rätt så pumpade jag efter att barnen hade ätit (läs sugit några tag och sedan somnat.....   )
    vilket blev var 3.e timme dygnet runt.. De blev dock starkare och starkare och kunde efter ett tag (någon/några veckor efter BF amma riktigt bra (var dock tvungen att använda amningsnapp som senare blev överflödig).

Jag fortsatte dock att stödpumpa eftersom jag hela tiden var tvungen att öka produktionen (de blev alltid erbjudna tillägg efter amning och ville många gånger ha litegrann då de inte blev helt mätta). Vid ca 3 mån ålder började de sova hela nätter men jag gick ändå upp var 3:e timme och pumpade resten av amningsperioden.
    Vid 7,5 mån ålder vägrade de ta bröstet längre så då avslutade vi amningen.

Jag kan så här efteråt känna att jag blev väl fanatisk. Sedan de väl växt till sig och börjat amma bra skulle jag kanske ha nöjt mig med hobbyamning och tillägg istället för att kämpa så frenetiskt för att försöka försörja dem på bara bröstmjölk. Jag skulle åtminstone ha fått sova mer på nätterna.

Lycka till och kom ihåg att det viktigaste faktiskt är att bebin får bli mätt, om det nu är genom bröstmjölk eller ersättning har mindre betydelse. 

Svar på tråden Pumpning!!?!?