• Zunrose

Pumpning!!?!?

Min fråga är till er som fått prematur hur lyckades ni hålla modet uppe och pumpa och vad för tips har ni för att öka mängden??

Jag har pumpat i cirka 3 v nu oc´h min bröstmjölk håller sig densamma litet och snålt väldigt sällan jag kommer upp i 20 ml och min lilla prematur flicka är nu uppe i 33ml per måltid så får någon ersättning för att fylla ut mängden vilket ökar pressen på mig fruktansvärt och sedan allt frågandes från personalen så behöver tips till FULLO!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 19:21
    glömde skriva att jag vill så gärna Amma senare!

• Svar på tråden Pumpning!!?!?
  • Written Fiction
    lokisse skrev 2010-06-11 09:21:46 följande:
    klart att det är sa jag tänkte bara att barnet är ju snart ett ar och det förvanade mig att man da inför sondmatning och inte fortsäter med flaska och ersätning sa att säga. men jag fragar av ren nyfikenhet.
    en av följdproblemet för prematurfödda barn är ju just maten. respirator kan göra stor skada samt att viljan, orken, inte finns att lära sig äta. vare sig i flaska eller på sked. även kaskadkräkningar förekommer.
    oftast sätter dom ju knapp på magen och sondmatar via den, efter så lång tid dvs.  Har iofs hört dom som haft nässond upp till ett år. lungsjuka barn brukar inte klara av att äta ur flaska och får ofta då sondmatas istället.

Jag har några stycken bekanta som sondmatas och dom är närmre tre år förutom en som är 17 månader.

Verkar vara otroligt påfrestande och samtidigt mycket job med logopeder och dietister och jag vet inte allt....

• Bambusa

fick vissligen min dotter i v37 men svarar iaf...  försök att dricka mycket, ät ordentligt,gärna lite fetare och gärna pumpa på natten, de hjälper.. finns amningste som kan öka mängden med! hoppas de går bra och du kan amma sen, d är så smidigt och jag kände mig så nöjd att kunna efter allt trassel i början.. Skrattande

kom på ochså att ibland verkar de  som att de inte finns mer, så plötsligt rinner de till igen,så pumpa ett tag fast de inte kommer mer.. om du inte får ont utav de såklart..

• lokisse
    Written Fiction skrev 2010-06-12 01:53:44 följande:
    en av följdproblemet för prematurfödda barn är ju just maten. respirator kan göra stor skada samt att viljan, orken, inte finns att lära sig äta. vare sig i flaska eller på sked. även kaskadkräkningar förekommer.
    oftast sätter dom ju knapp på magen och sondmatar via den, efter så lång tid dvs.  Har iofs hört dom som haft nässond upp till ett år. lungsjuka barn brukar inte klara av att äta ur flaska och får ofta då sondmatas istället.

Jag har några stycken bekanta som sondmatas och dom är närmre tre år förutom en som är 17 månader.

Verkar vara otroligt påfrestande och samtidigt mycket job med logopeder och dietister och jag vet inte allt....

ja det förstar jag det som förvanar mig var att det lät som om dom satte dit sonden först vid 10 manader och att det ditils funkat att pumpa ur och ge flaska. 
    Difficile est saturam non scribere
  • Written Fiction
    lokisse skrev 2010-06-12 09:01:20 följande:
    ja det förstar jag det som förvanar mig var att det lät som om dom satte dit sonden först vid 10 manader och att det ditils funkat att pumpa ur och ge flaska. 
    njae jag tror det snarare var så att hon pumpade och sondade och sedan gick över till sondnäring :)
  • Written Fiction
    Written Fiction skrev 2010-06-12 15:57:43 följande:
    njae jag tror det snarare var så att hon pumpade och sondade och sedan gick över till sondnäring :)
    dvs mat/näring anpassat för sondmatning, inte modersmjölkersättning eller bröstmjölk
  • lokisse
    Written Fiction skrev 2010-06-12 15:57:43 följande:
    aha förstar!
    Difficile est saturam non scribere
  • FrökenLinnéa

Pumpen och jag var ovänner på slutet... I takt med att Lovas matmängd ökade så fick jag mindre mjölk, trots att jag provade att :
    pumpa varannan timme
    dubbelpumpa
    spruta en speciell nässpray i näsan som ska få mjölken att rinna till lättare
    lägga Lova till bröstet
    pumpa i samma rum som Lova befann sig

Till slut "torrpumpade" jag, trots att jag gjorde allt ovanstående, även nattetid... Jag och pumpen gjorde slut... Väääääldigt jobbigt, men nu i efterhand ett klokt val - jag är en mkt gladare mamma nu! Vi har mysiga matstunder iaf med flaskan; ligger ofta hud mot hud

Det är inte konstigt at mjölken sinar då man är utsatt för en så stor psykisk press och stress!!!

Va stolt över de få milliliter du får ut; de är värdefulla droppar till ditt barn. Men tänk oxå på att du som man är ditt barns bästa och amma eller inte ska inte spela någon roll!

Lycka till!

• Adni
    lokisse skrev 2010-06-11 08:56:45 följande:
    varför behövde ditt barn sondmatas efter tio manader?
    Hon föddes v 24+0 och hade lång respiratorvård. Började amma lite smått men orkade inte få i sig några större mängder och till slut slutade hon äta helt. Inget vi testade fungerade och därför hade hon kvar sin nässond i ett år, då fick hon en PEGoch på den vägen är det.
  • juicey

Du har redan fått många goda råd och jag har väl inte så många fler att ge. Tänk bara på att dricka, dricka, dricka1 och vatten eller något annat som inte är vätskedrivande (d v s inte kaffe, the eller dryck med koffei typ cola). Dubbelpumpning är bra och om det är möjligt se till så att du har något annat att sysselsätta dig med när du pumpar så känns tiden inte så lång och långtråkig. (Om du inte har din bebis med eller nära dig. När man pumpar under så lång tid blir det att inte ha nått att göra under tiden tycker jag. Lättare att sitta i 15 min om man kan titta på tv samtidigt typ.Har en liten son som föddes 8 v för tidigt i vintras och av olika anledningar har jag pumpat hela denna tiden. Har märkt att för mig spelar stress in otroligt mycket. Tänk på att försöka att ta det lugnt. Och äta något mellan varje pumpning.
    Och så de vanliga råden om att natt-pumpa och köra varannan timme, men det tyckte jag inte hjälpte om det är så att mängden minskar p g a stress.
    Det skönaste rådet fick jag av en gammal garvad neonatalsjuksköterska när jag låg på neo med mina äldre barn. det var att ta en kväll iväg och gå och dricka något/ra glas rött vin och slappna av lite. det behövde jag höra just i den perioden. Med mina äldra barn pumpade jag i 6 veckor sen gick jag över till ersättning Med min miste har jag nu pumpat och ammat i 6 månader.
    Om din dotter ligger inne på neo fortfarande så gör inget mer än var hos henne, sitt lite i solen och gå en promenad ute, ät glass och försök att njuta lite också. Trots att det är en jobbig period för dig/ er nu.
    Lycka till!

• Stora Havet

Jag ammade i 3 månader (delammade). Sonen åt var 3:e timme, sondningen tog ca 40 minuter + blöjbyte, så tog varje matning en timme, mellan det pumpade jag - kändes som jag endast sov en timme i stöten. Jag fick max ut ca 80 ml/gång.

Tillslut fick han enbart ersättning. Var lite ledsen över att inte kunna amma, men nu i efterhand tänker jag inte alls på det. Jag tycker visst vi fick mkt närhet även med flaskmatning, praktiskt att kunna dela på matningarna - sambon tog matning kl 24:00 och kl 06:00, så jag fick gå och lägga mig lite tidigare på kvällen samt sova lite längre på morgonen. Funkade jättebra.

Med nästa barn hoppas jag kunna helamma, ska tala om det tidigt på bb och gå till ammningscenter för ev hjälp, men funkar det inte, så vet jag ju nu att det är sån liten tid man ammar och barnen växer och mår bra även på ersättning. Huvudsaken barnet är mätt och belåten.

Svar på tråden Pumpning!!?!?