• Segelvind

Baka egen tårtbotten? Recept

Finns det någon som har ett beprövat recept på en lätt och luftig tårtbotten? Mina senaste "verk" har sjunkit ihop totalt en stund efter att jag tagit ut dem ur ugnen

• Svar på tråden Baka egen tårtbotten? Recept
  • Philippa

Jag brukar använda mitt recept på vanlig sockerkaka

• Segelvind

Mja...jag har margarin i min sockerkaka (eller smör) men inte i tårtbottenreceptet så jag tycker att sockerkaksrecept är lite "tunga"....

• Minifer

jag har ett svinbra jag hittat på nätet, blir till 3 delar! Den blir jättefluffig och fin!

Bra tårtbotten

Här kommer ett recept på en riktigt bra tårtbotten. Den blir hög och fin, går att dela i minst tre delar om du gör den i en 24cms form med krage. (alltså smörj formen och klipp till bakpapper som man "klistrar" på smöret i formen så det sticker upp en bit ovanför formen)

5 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 - 3 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna och häll upp i formen. In i ugnen (175 grader) på nedersta falsen i ca 40 minuter. Gå mer på stickprov än tiden.

• mamlan

Jag brukar göra en rulltårtsbotten..Gör en vanlig rulltårta i långpannan, eller kanske två snarare för att få en någorlunda hög tårta. OBS gör två kakor, inte dubbelsats bara.. De bottnarna blir inte så torra.

• Maria40

Jag använder också rulltårtsbotten, lätt, fort och luftigt.
    Blir också goda kanter över..

• Miralicia
    Minifer skrev 2010-06-07 20:34:48 följande:
    jag har ett svinbra jag hittat på nätet, blir till 3 delar! Den blir jättefluffig och fin!

Bra tårtbotten

Här kommer ett recept på en riktigt bra tårtbotten. Den blir hög och fin, går att dela i minst tre delar om du gör den i en 24cms form med krage. (alltså smörj formen och klipp till bakpapper som man "klistrar" på smöret i formen så det sticker upp en bit ovanför formen)

5 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 - 3 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna och häll upp i formen. In i ugnen (175 grader) på nedersta falsen i ca 40 minuter. Gå mer på stickprov än tiden.

Ser i princip identiskt ut som det receptet som är på baksidan av potatismjölspaketet (receptet på botten till jordgubbstårta) och det är bra
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • TeDrickaren
    Minifer skrev 2010-06-07 20:34:48 följande:

Bra tårtbotten

5 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 - 3 tsk bakpulver

Det receptet är supebra!

Bröa formen med kokos istället så blir det supegott!
    Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • majasmamma

Delar med mig av receptet på min mors tårtbotten som alltid blir kanonbra! Jag brukar använda mannagryn när jag bröar formen. 

Mosskaka
    2 ägg
    2 dl strösocker
    1 dl potatismjöl
    1,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl kokande vatten
    2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Blanda de båda mjölsorterna med bakpulver och vaniljsocker. Rör ner blandningen med ägg och socker. Tillsätt vattnet under omrörning. Häll smeten i smord och bröad form. Grädd i mitten av ugnen i 200 grader i omkring 30 min.

Mamma till Maja 9/3-10
  • Segelvind

Tack för alla tips! På fredag är det dax

Svar på tråden Baka egen tårtbotten? Recept