• Mandarina

Vi ska köpa en 50tum´s TV - rena djungeln, hjälp oss!

Vi är nu på jakt efter en TV, vi ska köpa vår första platt-tv

Vi har bestämt oss för en stor, 50 tumare....sen har vi hört att man ska köpa Plasma om man ska främst titta på TV, ( LCD är tydligen mest om man ska spela spel mm men det pysslar vi inte alls med )

Vad mer ska man tänka på? Vi titar inte jättemkt på TV men det jag vill kunna göra är att kolla på vanliga kanaler, kunna koppla datorn till TV:n så man kan kolla Svtplay och tv4play mm.
    Mannen kommer kolla filmer då o då men inget mera avancerat.

Vi har kikat på en LG, 50 tum, 100 herts (?), med usb-ingång och hdmi-ingångar....känner att desto fler säljare o butiker man frågar desto mera förvirrad o osäker blir man.

Det slutade med att vi bara gick ifrån affären igår och blev utan TV....

Någon som har tips vad man bör tänka på???

• Svar på tråden Vi ska köpa en 50tum´s TV - rena djungeln, hjälp oss!
  • Saaaraa

Vi har en 50 tums LG med HDMI, USB och allt det där. (vet inte vilken modell dock, men den är ganska ny iaf).

Är relativt nöjda med den. LG har toppenservice också. Efter två veckor dök det upp ett lodrätt vitt streck över skärmen när man tittade på tv. Det kom och försvann lite och och då under dagen så vi ringde kundtjänst och talade om det. Vi fotade felet när det dök upp(för att kunna visa det om det inte skulle synas när reparatören kom) och dagen efter att vi felanmält det kom en kille från LG med en sprillans ny tv istället. Han monterade upp den på väggen och tog med sig den gamla när han gick.

Det är en plasma, och det är bra vid film. Spelar man mycket tv-spel och sånt så kan det lätt bli inbränningar i skärmen. Vi har en lcd-tv också men jag märker ingen skillnad direkt på bilden, men jag är ju inte så kunnig heller... 

• Stealth
    Saaaraa skrev 2010-06-07 20:49:54 följande:
    Vi har en 50 tums LG med HDMI, USB och allt det där. (vet inte vilken modell dock, men den är ganska ny iaf).

Är relativt nöjda med den. LG har toppenservice också. Efter två veckor dök det upp ett lodrätt vitt streck över skärmen när man tittade på tv. Det kom och försvann lite och och då under dagen så vi ringde kundtjänst och talade om det. Vi fotade felet när det dök upp(för att kunna visa det om det inte skulle synas när reparatören kom) och dagen efter att vi felanmält det kom en kille från LG med en sprillans ny tv istället. Han monterade upp den på väggen och tog med sig den gamla när han gick.

Det är en plasma, och det är bra vid film. Spelar man mycket tv-spel och sånt så kan det lätt bli inbränningar i skärmen. Vi har en lcd-tv också men jag märker ingen skillnad direkt på bilden, men jag är ju inte så kunnig heller... 
    Inbränningar är inget problem längre. Det var den första generationens plasmor som hade det.

En plasma (ska) man ha om man har analoga sändningar för att fuska sig till en bättre bildupplevelse, kör man LCD så är den inte lika förlåtande.

TS vad har ni för TV sändingar? Digitalt eller analogt?

kolla vad ni har för anslutningsmöjligheter i datorn så att ni kan ansluta datorn till TVn. Har ni HDMI i datorn? Eller VGA?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • SVejsan

Kolla också att ni har rätt betraktningsavstånd... en stor tv ger inte alltid en bättre upplevelse , om man sitter för nära så kan man uppleva att bilden är suddig (ju värre är det med en dålig inkälla, sämst är det med avkodad som skickas ut analogt genom ev kabeltv nät. Bättre källor som Bluray-film kan man köra in på en relativt stor tv (med HD1080) och sitta relativt nära...)

Svar på tråden Vi ska köpa en 50tum´s TV - rena djungeln, hjälp oss!