• Liljekonvaljblomman

Hur säljer man på Tradera?

Köper en del på Tradera men vill gärna sälja oxå men hur gör man? Har läst och läst men fattar inte riktigt...

Vad kostar det och är det något annat man ska tänka på?

• Svar på tråden Hur säljer man på Tradera?
  • Himmelsblå
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-06-07 20:58:43 följande:
    Köper en del på Tradera men vill gärna sälja oxå men hur gör man? Har läst och läst men fattar inte riktigt...

Vad kostar det och är det något annat man ska tänka på?
    Man lägger in en annons helt enkelt. Det kostar lite beroende på vad du säljer varan för, du får en räkning när det hela är klart.
    Du behöver nog inte tänka på så mycket i övrigt jag har sålt några saker där och det gick väldigt smidigt.
    Viktigt att lämna omdöme efteråt men det vet du ju redan eftersom du köpt saker tidigare.
    Tre nyckelord som följer mig i livet är respekt, värme och empati
  • Liljekonvaljblomman
    Himmelsblå skrev 2010-06-07 21:08:49 följande:
    Man lägger in en annons helt enkelt. Det kostar lite beroende på vad du säljer varan för, du får en räkning när det hela är klart.
    Du behöver nog inte tänka på så mycket i övrigt jag har sålt några saker där och det gick väldigt smidigt.
    Viktigt att lämna omdöme efteråt men det vet du ju redan eftersom du köpt saker tidigare.
    Betalar man per sak man säljer? Är ju inte så kul med en avgift om man bara säljer för 1 kr?
  • Liljekonvaljblomman

Puffar lite...

Står att om man vill ha ett res.pris så kostar det 25 kr extra, då kan det ju inte gå ihop sig om man vill ha res.pris som tex 10 kr på ett paket servetter?

Hjälp mig att förstå...

• Stårschan
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-06-08 07:29:46 följande:
    Puffar lite...

Står att om man vill ha ett res.pris så kostar det 25 kr extra, då kan det ju inte gå ihop sig om man vill ha res.pris som tex 10 kr på ett paket servetter?

Hjälp mig att förstå...
    Reservationspris tror jag är när säljaren har bestämt ett fast pris som är det minsta han är beredd att sälja för, exempelvis 100 kr. Men för att locka spekulanter och få till lite budgivning kan han ändå sätta utropspriset till 1 kr. Jag har bjudit på några sådana auktioner och mest blivit irriterad när man lägger ett bud och tror att man ligger högst, bara för att få meddelandet "Säljarens reservationspris är ej uppnått".
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • tillit71

Reservationspris behöver man inte ens använda sej av.
    Den fungerar så ifall du absolut inte vill sälja en grej för det utropspriset du anger.
    Alltså du kan t ex sälja en vi säger en mycker vacker o antik docka, du lägger ut den för 50 kr i utropspris för att "locka" kunder o få bud men du vill inte ha mindre än 300 kr för den o lägger då in ett reservationspris på 300 kr. Det betyder att det kommer vara RÖDmarkerat pris ända tills någon kund har kommit till dessa 300 kr, att den inte blir såld förrän priset är uppe i dessa 300 kr.
    Reservationspriset du skriver i kan ingen mer än du själv se.

Själv så använder jag mej ALDRIG av detta eftersom just att det kostar 25 kr.

Billigast är att lägga ut auktioner för 1 kr styck men det är ju inte heller säkert att det lockar kunder har jag märkt, för som köpare kan man lätt börja tänka "varför är den så billig då" mm.

Jag säljer mest nya brevpapper och mina utropspriser ligger mellan 20-50 kr o det går jättebra. (kanske för att brevpapprena inte säljs i Sverige)

Det är jätteviktigt/bra om du kan köpa dej en billig våg så att du enkelt o smidigt kan uppge portot för många tar ut för mycket porto.

Man ser skillnad på porto o frakt. Jag uppger bara porto, är glad att få sälja. Men endel uppger frakt istället o lägger då på lite extra utöver för att tjäna lite mera...

inboxa gärna mej för att få veta mera

• Favvo

funderar oxå på att börja sälja på tradera men fattar noll... Spelar ingen roll hur många ggr jag kollat på hur man ska skicka varorna och vad det är för skillnad...

Många undringar finns det...

• Liljekonvaljblomman

Men kostar det att sätta ut att auktionen börjar på tex 50 kr istället för 1 kr?

• tillit71

Svar: JA

Försäljningspris Provision 1-3 kr Gratis 4-200 kr 3 kr + 7,5% av försäljningspriset 201-1000 kr 18 kr + 4% på del av försäljningspriset som överstiger 200 kr 1001-3499 kr 50 kr + 2% på del av försäljningspriset som överstiger 1000 kr 3500 kr och uppåt 100 kr

• Liljekonvaljblomman
    tillit71 skrev 2010-06-09 21:58:35 följande:
    Svar: JA

Försäljningspris Provision 1-3 kr Gratis 4-200 kr 3 kr + 7,5% av försäljningspriset 201-1000 kr 18 kr + 4% på del av försäljningspriset som överstiger 200 kr 1001-3499 kr 50 kr + 2% på del av försäljningspriset som överstiger 1000 kr 3500 kr och uppåt 100 kr
    TACK
  • Liljekonvaljblomman

Nu har jag sålt min första vara men undrar nu hur man betalar till Tradera? Får man något på mail eller ska man hålla koll på det själv?

• tillit71

Du kommer få en anvisning via mail från dom när din faktura har skapats, tror det var minst 50 kr som man måste vara uppe i innan man får fakturan och om man inte kommer upp i den summan får man fakturan hur som helst efter 3 månader.

Du kan jätteenkelt gå in själv o kolla.
    Gör såhär

- Du loggar in.
    - Klicka på "mitt tradera" högst upp
    Där kan du dra i rullningslistan för att se allting på sidan. (kanske ser du allt ändå men jag gör inte det med min bärbara dator)

- Mitt konto kategorin där kan du klicka på "fakturor & avgifter" för att se allt.

Du har ju även fler kategorier som du ser. Bara klicka på undermenyerna för att kika

Lycka Till.
    Ska själv komma ut med massa brevpappers auktioner i morgon.

• Thezz88
    Liljekonvaljblomman skrev 2010-06-16 20:50:57 följande:
    Nu har jag sålt min första vara men undrar nu hur man betalar till Tradera? Får man något på mail eller ska man hålla koll på det själv?
    Vill bara påpeka att det inte alltid kommer ett mail, Ibland nlir det fel hos dem och då är det upp till kunden att hålla reda på när det komemr fakturor. Det bildas fakturor den 15:e varje månad.
    jag tror däremot inte att det är som tillit71 sa att det måste vara 50kr. Jag denna månad har jag en faktura på 3kr. Har tidigare haft 14 och 18kr med. Så tror det kommer fakturor varje månad om man har pengar. Men som tillit71 skev så går det ju att kolla på "mina sidor" - " "mitt konto" - "fakturor och avgifter".

Lycka till!
Svar på tråden Hur säljer man på Tradera?