Trauma?
Jag öppnade senaste "Vi föräldrar" och läste artikeln om potträning. Där görs en intervju med förskolläraren Hannah Andersson:
"Att potträna en bebis förstår hon inte riktigt vitsen med, och vad det ska vara bra för. - Det kan ju inte vara något som barnet vill, utan förälderns önskemål, menar hon. Om målet enbart är att få barnet torrt så lyckas de säkert. Men som pedagog ligger mitt mål mycket djupare än så. Sina behov uträttar man dagligen resten av livet, och det är otroligt viktigt att inga trauman uppstår kring detta i barndomen. Det ska vara kul att gå på toaletten och barnet ska självt få styra över denna process."
--------------------
Tycker inte era barn att det är kul att gå på pottan/hänga över handfatet/hur ni nu gör? Har jag inbillat mig att min sjumånaders gillar det? Hon ler och snackar med mig, i alla fall, och ser glad och lättad ut efteråt. Missar jag signalen, däremot, så är det gnäll (för kissblöja) och gnäll, skrik och gråt (för bajsblöja). Det är snarare *det* som är traumat, om något, att jag missar, inte att hon får kissa och bajsa på toaletten.